Topsztorik a globális médiapiacról

Media Signpost Shows Internet Television Newspapers Magazines And Radio

Több médiapiaci történést is a streaming mozgatott a mögöttünk álló évben. Megszűnt egy patinás napilap, vezetőt váltott az egyik európai hírcsatorna, emellett két nagy tranzakciót is megakasztottak a versenyhivatalok.

 

Majdnem mindenhol Max lett az HBO Max

A Warner Bros. Discovery még tavaly tavasszal jelentette be, hogy új nevet kap az HBO Max, ami a továbbiakban a Max nevet viseli. Az HBO Max nem volt egy hosszú életű márka, hiszen a korábbi HBO Go nevű szolgáltatást az Egyesült Államokban 2020-ban, Magyarországon 2022-ben váltotta le. A Maxra váltás is többlépcsős volt. Az USA-ban ezt már tavaly májusban meglépték, Magyarországon az idén májusban történt meg a váltás. Ősszel pedig – két ország kivételével – a világ nagy részén búcsút intettek az HBO Max márkának. A két kivételt Belgium és Hollandia jelenti, ahol egy Max nevű kereskedelmi rádió miatt megtartották az elnevezést, illetve a Skyjal kötött korábbi megállapodásuk miatt az Egyesült Királyságban, Németországban és Olaszországban csak 2026 elejétől jelenhet meg a Max nevű szolgáltatás.

 

Vezetőváltás az Euronewsnál

Októberben elbocsátották a 2022-ben kinevezett Guillaume Dubois vezérigazgatót az Euronews hírcsatornától. Utódja Claus Strunz lett, aki főként televíziós újságíróként ismert Németországban, de egy időben saját műsorgyártó cége is volt. A hírek szerint az Euronews dolgozói nem fogadták túlzottan nagy örömmel Strunz kinevezését, akit a német AfD párthoz kötődőnek tartanak. Az új vezérigazgató a vele kapcsolatos félelmekre reagálva azt mondta: soha nem fogadna el olyan állást, „ami politikai akaratnak van alárendelve”.

 

Otthagyta a Canal+-t a Disney

Nem sokkal a Disney+ 2019-es franciaországi indulása előtt a Canal kizárólagos megállapodást kötött az amerikai vállalattal. Ennek értelmében a Disney+ kizárólag a Canal+ előfizetői számára vált elérhetővé a francia piacon. Azonban november elején a Disney bejelentette, hogy 2025-től kezdődően véget ér ez az együttműködés, és a jövőben direktben kínálják a Disney+-t Franciaországban is. Ekkor a levegőben lógott a Canal+ és a Warner Bros. Discovery közötti megállapodás vége is, de – vélhetően a Disney lépésének hatására – ezt gyorsan tető alá hozta a francia vállalat. Így megmaradhat a kínálatukban az Eurosport és a Warner egyéb lineáris és streaminges tartalmai is.

 

Meggyűlt az RTL baja a versenyhivatalokkal

Még tavaly decemberi hír volt, hogy az RTL Group 1,1 milliárd euróért eladja a hollandiai érdekeltségét, amihez öt szabadon fogható adó, három kábelcsatorna és egy streamingszolgáltatás tartozik. Azért döntöttek így, mert a holland versenyhatóság megakadályozta, hogy az RTL Nederland egyesüljön a Talpa Networkkel. A vevő a DPG Media Group, amelynek Belgiumban, Hollandiában és Dániában is számos médiapiaci érdekeltsége van, azonban a versenyhatóság ezt az üzletet sem engedi át simán. Nem tiltották meg, de további vizsgálatok kellenek a tranzakció médiapiacra gyakorolt hatásáról, így döntés csak jövőre várható. Németországban szintén a helyi kartellhivatalon akadt fenn egy RTL-es üzlet. A médiacég ugyanis megállapodott a Paramounttal, hogy felvásárolná a német piacon a Nickelodeont. Az utóbbi lineáris csatornát meg is szüntették volna, az RTL számára a nickelodeonos tartalmak streaminges megjelenése volt az érdekes.

A hivatal vizsgálata szerint azonban az online elérhető gyerektartalmak piacán a Super RTL masszív piacvezető, és a Nickelodeonnal kiegészülve túlzott erőfölényük lenne a 3–13 éveseket megcélzó videóhirdetések piacán, azaz itt nem a csatornák lineáris elérését tartotta problémásnak a kartell hivatal. Legutóbb három évvel ezelőtt volt változás ebben a piaci szegmensben, akkor az RTL kivásárolta a Disneyt a Super RTL-t működtető társaságból. Azt a tranzakciót jóváhagyták, mivel nem vezetett a piaci erőviszonyok megváltozásához.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.