Tovább bővült a hazai kiskereskedelem

Értékben 5,3 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2017 harmadik negyedéve során az előző év azonos időszakához képest – derül ki a Nielsen adataiból. Ezzel meghaladja az európai 2,8 százalékos átlagot, ennél dinamikusabban mindössze Törökország bővült. Az európai növekedés mögött leginkább az árszínvonal-változás áll, míg a mennyiségi növekedés kontinens-szerte átlagosan 0,3 százalék.
A mennyiségi eladás alig érzékelhetően, 0,1 százalékkal nőtt az előző év harmadik negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, míg Európában átlagosan ennek mértéke 0,3 százalék volt.
A hazai élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 5,2 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában az átlagos egységárak 2,5 százalékkal emelkedtek.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 5,7%-kal növekedett, a vegyi áruk piaca pedig 3,5%-kal.
„Az első félév értékbeli növekedését is meghaladta a harmadik negyedéves FMCG-piaci bővülés” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „A pozitív makrogazdasági mutatók és a Nielsen által is mért folyamatosan emelkedő fogyasztói bizalom várhatóan stabil bővülést hoz majd a következő negyedévekben is, mind az élelmiszerek, mind a vegyi áruk piacán.”
Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2017 második negyedévében, hasonlóan az előző két negyedévi adatokhoz, ismét Törökországban mérték (+14,9%). Majd következik Magyarország (+5,3%), Csehország (+5,2%), Görögország (+5,0%), Lengyelország (+4,5%). A lista legvégén és az egyetlen negatív tartományban mozgó ország Svájc (-0,6%), őt előzi Belgium (+0,4%), Dánia (+0,6%), Franciaország (+1,0%) és Hollandia (+1,2%).
Európában a főbb országok gazdaságának a 2016-os teljesítménnyel szemben tapasztalható, gyorsabb ütemű növekedése mögött a megnövekedett fogyasztói kereslet áll, valamint az emelkedő, de továbbra sem számottevő infláció és a foglalkoztatottsági mutatók javulása. Az elemzők a kiskereskedelem teljesítményének javulását látják az elmúlt időszakban, és ez a lendület várhatóan az év utolsó negyedévében is kitart.
Régiónkban a felmért országok mutatója mind pozitív tartományban mozog: Csehország (+5,2%), Lengyelország (+4,3%), Szlovákia (+3,8%) és Ausztria (+3,4%).