- Hirdetés -

Trendforduló jöhet a printpiacon

|

Növekvő reklám- és lapeladásokból származó bevételt ért el a print az előző évhez képest. A nyomtatott lapokba vetett bizalom, az ellenőrzött hírek megjelentetése hitelesebbé teszi a printlapokat – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnöke.
– Nagy változások voltak az elmúlt években a hazai printpiacon, komoly konszolidációval, amelyre a politika is rányomta a bélyegét. Milyen állapotban van a nyomtatott sajtó piaca?
– Teljes erővel dübörög a médiadigitalizáció. Már nem útkeresés folyik, hanem a profi fejlesztések, befektetések korát éljük. Rendkívül turbulens a szabályozói környezetváltozás, és nemcsak platform- és jogikörnyezet-változás, hanem nagyon erős politikai, erkölcsi és morális kihívások jellemzik a nyilvánosság iparágat, annak minden területét. Ezen belül természetesen a sajtónak is válaszokat kell találni. A sajtó megőrizte helyét a reklámpiaci tortában úgy, hogy növekedni tudott. A reklám- és terjesztési bevételeink közösen egyértelműen mutatják a sajtópiac súlyát, a gazdaságban betöltött szerepét, ezt az adatot erősítik meg az olvasottságkutatás számai is, amely szerint a magyar lakosság 76 százaléka, 6 427 745 lapolvasó olvas nyomtatott terméket.
– Bayer József RAS-vezér azt nyilatkozta, hogy az olvasót nem lehet becsapni, a vételárra kapott pénzt pedig előbb-utóbb vissza kell fizetni. Hogy látja, minden rendben van ma a hazai tájékoztatással? Kiegyensúlyozottak a vélemények?
– Nincs minden rendben. Az, hogy magyar befektetők jelentek meg a piacon, önmagában nem probléma. A probléma sok esetben az, hogy ha akár a tulajdonos személyes ambíciója, akár a mögötte lévő erők, „megrendelők”, a médiapiachoz nem illeszthető szerepeket, célokat és feladatokat fogalmaznak meg. Ha az újságot nem terméknek, hanem eszköznek tekintik. Ismét feladata a médiamunkásoknak, hogy pontos öndefiníciót adjanak termékük, szerkesztőségük értékrendjét illetően, az olvasó és a közélet, a politika közötti szerepvállalását, és az elmúlt év döbbenetes jelenségeit, az álhíreket, hírhamisításokat és hírhajlításokat illetően. Az egyik fő probléma az álhírek terjedése kapcsán, hogy miként lehet elérni, hogy a Facebook és a Google is vállalja a felelősséget a felületeiken megjelent tartalmak hitelességéért. Ez egyébként egy lehetőség is a kiadóknak, hiszen nálunk ellenőrzött hírek vannak, a márkáknak pedig a fogyasztó szemében növelniük kell a hitelességüket és a márka biztonságára is törekedniük kell.
– Mennyire hiányzik a piacról a Népszabadság?
– Ha gazdasági döntés volt, akkor érthető, bár lett volna más megoldás is. Ha politikai kérdés volt, akkor az is érthető, mert egy kritikus hangú, de veszteséges lapot a piacon tartani, pont olyan politikai kérdés, mint megszüntetni. A módját, mikéntjét ne bolygassuk, az MLE szót emelt amellett, hogy minden jogszabályt és etikai normát tartson be a kiadó, a tulajdonos. Ha a véleménypiaci hatást nézzük, akkor az archívum sorsa rendeződött, a korszak(ok) politikai és kulturális öröksége ismét elérhető. A munkatársak pedig megjelentek más orgánumoknál, illetve a digitális térben, így talán még meg is sokszorozták a platformjaikat, ahol a szellemiségük nyilvánosságot kap.
– A printpéldányszámok adatai nem a legkedvezőbben alakulnak. Ezeket az adatokat nézve mire a legbüszkébbek?
– Mindenekelőtt arra, hogy vannak harmadik fél által hitelesített adataink, a médiatranszparencia, az átláthatóság napjainkban minden korábbinál fontosabb területté vált a hirdetési csalások megjelenése miatt. A legfrissebb transzparenciariport eredményeit látva nem túlzás az az állítás, hogy a mérések kínálta hitelesség és a mérések mögötti piaci összefogás növeli a printpiaci hirdetők bizalmát. A riport egyik legfontosabb következtetése volt, hogy azon hirdetők, amelyek mért és nem mért lapokban is hirdettek, több mint négyszer akkora hirdetési pénzt helyeztek el a transzparensen működő, olvasói adatait és/vagy példányszámát auditáltan nyilvánosságra hozó lapokban. 2016-ban a tíz legnagyobb sajtóhirdető szektortól származott a teljes printreklámköltés 83 százaléka. A legnagyobb költőknek fontos a hiteles üzleti kapcsolat és a médiumok hatékonysága, így a legnagyobb költő szektorok is preferálják – a költésük 84 százalékában – a Matesz által auditált vagy a Nemzeti Olvasottság Kutatás során mért lapokat.
– Mekkora a print gazdasági értéke a piacon?
– A sajtópiac 32,35 milliárd forint reklámbevételt (ez 118 millió forinttal több az előző évhez képest) és 58,124 milliárd forint lapeladásból származó bevételt ért el 2016-ban, ez 172 millióval több, mint egy évvel korábban. A bevalló kiadóvállalatok a printköltésen online hirdetési árbevételként plusz 23 százalékot realizáltak az ezt megelőző évhez képest, így a printpiac összesített árbevétele 98,184 milliárd forint lett. A szektor hirdetési bevételeinek 50 százalékát továbbra is a napilapok és a női lapok reklámbevételei adják.
– Milyen változások várhatók a következő évben?
– Izgalmas esztendő elé nézünk, bár a reklámadó emelése jövőre érzékenyen fogja érinteni a kiadókat, és itt ismét meg kell említeni, hogy a szakma, az MLE a kezdetektől fogva ellenezte, most is ellenzi a reklámadó létét, különösen annak piactorzító jellege miatt. A piaci folyamatokat tekintve várható, hogy erősödnek a natív hirdetések. 2016-ban az összes hirdetési bevétel 21 százaléka származott az ilyen reklámokból, a magazinkiadók számítása szerint ez az arány 2020-ra 40 százalék körülire várható. A kiadók 54 százaléka már értékesíti a natív hirdetési lehetőségeket, további 37 százalék tervezi vagy biztosan fogja értékesíteni ezeket. 2016-ban az újságok összárbevételének 56 százaléka a print- és digitális terjesztési értékesítésből származott. Korábban a figyelem volt a fő érték, manapság pedig a bizalom. A hiteltelen, propagandisztikus vagy tényeket nélkülöző tartalom rombolja a márka és a teljes média iránti bizalmat. Közös felelősségünk, hogy a nyilvánosság iparága és szereplői egyensúlyba tartsák a szabadság, felelősség, elszámoltathatóság hármasát. Egyik sem emelkedhet a másik fölé.
– Milyen évet vár 2018-tól a printkiadók számára?
– Nagyon fontos trendforduló elébe nézünk, hiszen a fogyasztók jobban bíznak a printben olvasható hirdetésekben és tartalmakban, mint a más médiacsatornákon megjelenőkben. A tartalomba vetett nagyobb bizalom a hirdetés iránti bizalom növekedését jelenti, ez pedig nagyobb vásárlási szándékhoz vezet. A nagy hirdetők komoly kampányba kezdtek a márkabiztonság és a ROI védelmében, a fogyasztók pedig igyekeznek megbízható forrásokat találni, ahol megtalálhatják a releváns információkat. A nyomtatott média pontosan ezt az igényt képes kiszolgálni, ez a 2018-as év legnagyobb lehetősége a kiadók számára.
Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.
Baross Gábor

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...