- Hirdetés -

TV mérés a jövőben vagy a mérés a TV jövője?

|

Az írás mottójául választott idézet jó példája az ezredforduló környéki, a TV-s piac jövőjéről és a fejlődési irányokról szóló diskurzusnak. Nagyvonalakban két tábor volt elkülöníthető a kétezres évek elején: az egyik tábort azok alkották, akik nem bíztak abban, hogy a közeljövőben radikálisan átalakul majd a TV-s piac és ezzel együtt a tartalomfogyasztási szokások, míg a másik tábor hatalmas lehetőségeket látott a digitális televíziózás elterjedésében.

It’s like going into a restaurant, having the chef point to the ingredients and saying: ‘Here they are, now cook the meal yourself.’ Is that what audiences want? TV audiences want to stay passive.

Helmut Thoma

Managing Director, RTL Plus (Towler, Svenning, Pounds 2000.)

Ma már láthatjuk, hogy az elmúlt húsz év alatt elég sokat változott a TV-s piac és ezzel együtt – a digitális technológiák elterjedésének köszönhetően – a fogyasztási szokások is. Az ezredforduló kérdéseire a hazai TV piac sikeresen válaszolt:

  • közel húsz év alatt már 100+ magyar nyelvű csatorna kínálatából választhatnak a felhasználók
  • itthon is megtörtént a digitális átállás, egyre több háztartásba került set-top boksz, melyeknek köszönhetően a szolgáltatók is képesek voltak bevezetni saját on-demand szolgáltatásaikat, digitális kölcsönzőiket
  • elérhetővé vált az időeltolásos TV-nézés, a műsorok rögzítése, melyek egyelőre csekély mértékben ugyan, de befolyással vannak a hazai TV nézési szokásokra
  • számos csatorna tett online elérhetővé tartalmakat, mint például az RTL Most

A digitalizáció és a technológia fejlődésének köszönhetően a TV-s változásokkal párhuzamosan elkezdődött az eszközhasználat és tartalomfogyasztás átalakulása is:

  • egyre több szolgáltatótól független on-demand szolgáltatás is elérhető itthon, 2016-ban a Netflix is „betette a lábát” a magyar piacra. A jelenlegi trendek alapján itt ráadásul dinamikus bővülés várható, elég, ha – elszakadva a tévés példáktól – a Spotify, Apple Music és a versenytársaik sikereire gondolunk.
  • a tartalomfogyasztásra használható eszközök száma is megszaporodott az idők során, kezdve az okostelefontól a játékkonzolon át egészen egy streaming eszközig (Chromecast, Apple TV).
  • Interaktív tartalmak a tradicionális mellett, gondoljunk csak az Instagram TV-re
  • a Z generációs fiatalok már sokkal több eszközt használnak szórakoztatás céljából, melyek legalább annyira fontos részét képezik a háztartásnak, mint az idősebb generáció számára a TV

Ezek az események tehát ismét kihívás elé állítják a TV piacot, amely jóval összetettebb, mint eddig bármikor. Az igazi kihívást nemcsak az jelenti, hogy sokkal szélesebb a tartalmi kínálat, több csatorna érhető el, illetve az egyéb elérhető szolgáltatások száma is megnőtt (gondoljunk csak a programmatic TV közeledtére), hanem az is, ahogyan magának a fogyasztónak a befolyása megnőtt a média felett. Szerepváltozása során a fogyasztó egyszerű passzív nézőből műsorkurátorrá válik. Ez pedig elvezet a legnagyobb, minden szereplőt érintő kihíváshoz: hogyan tudjuk követni a fogyasztó érdeklődését? Azaz mérési szempontból miként tudunk alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez?

„From hope to certainty”

Jelenleg itthon még nem, de a tengerentúlon és néhány nyugati országban már használják a Nielsen egyik új eszközét a paneles méréshez, az úgynevezett Nano metert. Ez nemcsak méretben kisebb a korábban használt mérőeszközökhöz képest, hanem bluetooth és WiFi kapcsolatokon keresztül tud IoT eszközökkel is kommunikálni a háztartásban, többek között a Nielsen által fejlesztett „streaming meterekkel”. Ezek előnye, hogy a helyi WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközökön fogyasztott tartalmakat képesek monitorozni. Azaz a mostaninál pontosabb képet kaphatunk a fogyasztók viselkedéséről, tartalomfogyasztási szokásairól. Ez a gyakorlatban nemcsak a tartalomgyártók és szolgáltatók, vagy a tévécsatornák számára jelenthet haladást, hanem az ügynökségek számára is számos előnyt hordoz a kampánykövetésben, valamint ténylegesen előrelépést jelentene cross-platform tervezésben is.

„Single source” aranybánya a jövőben

A jövő egyértelműen leghatékonyabb közönségmérési módja a két platformon átívelő single source mérés, ami ténylegesen a távoli jövő zenéje Ez a megoldás csak konszenzusos úton jöhet létre, a hirdetési piac összes szereplőjének részvételével.

A cikk elején szereplő idézetben felvetett dilemmák alapján tehát nem az a kérdés, hogy a fogyasztó szeretne-e több befolyást szerezni az általa fogyasztott tartalmak felett, hanem hogy az egyes on-demand szolgáltatások megjelenése és gyors fejlődése mekkora hatással lesz a következő 20 évben a lineráis tartalomfogyasztásra és mi, piaci szereplők, milyen módon tudjuk követni a fogyasztók érdeklődését és feltérképzeni a fogyasztók viselkedését.

Gyenge András, Research Specialist

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...