Ügynökségi vezetők eredményekről és kihívásokról

Folytatódik a digitális csatornák és az automatizáció térnyerése, és a munka sem lesz kevesebb. A top hazai full service ügynökségek vezetőivel az alkalmazkodásról, a megújulásról, a személyre szabhatóságról beszélgettünk. No meg arról, hogy nem volt rossz a 2024-es évük.

 

Növekedés és kihívások

Váczi Heni, Whitedog, médiaigazgató

 

Biztató számok

Nemcsak több bevételt termeltünk, hanem hatékonyabban is működtünk. A belföldi értékesítésből származó nettó árbevételünk több mint 14 százalékkal nőtt az előző évhez képest, az értékesítés nettó árbevétele pedig 1,24 milliárd forinttal, 10,16 milliárdra emelkedett. A személyi jellegű ráfordítások közel 53 százalékkal nőttek, ami jelentős bérfejlesztésre és létszámbővülésre utal. Az üzemi eredmény is jelentősen emelkedett, 1,46 milliárd forintra nőtt, míg az adózott eredményünk 1,36 milliárd forint, ami 271 millióval haladja meg az előző évi értéket.

Technológia és fogyasztói szokások

Az idén a magyar marketing és médiaipart gazdasági kihívások, technológiai újítások és változó fogyasztói szokások formálják. A mesterséges intelligencia egyre hangsúlyosabb szerepet kap a tartalomgyártásban, kampányoptimalizálásban és ügyfélkommunikációban. A videóalapú platformok (pl. TikTok, Reels) dominanciája várhatóan tovább nő, miközben a tartalomfogyasztás egyre fragmentáltabb. A fogyasztók költési hajlandósága még mindig óvatos az infláció és a lassan helyreálló reálbérek miatt, ami a marketingbüdzsék szigorúbb kezeléséhez vezet. A hirdetők költséghatékony, teljesítményalapú csatornákra koncentrálnak, miközben a firstparty adatgyűjtés és a GDPR-megfelelés egyre fontosabbá válik. A klasszikus médiumok idővel háttérbe szorulhatnak, a digitális csatornák és az automatizáció térnyerése pedig folytatódik.

 

Átalakuló munkafolyamatok

Kassitzky Attila, Lounge Design (Lounge Group), ügyvezető

 

Új divíziók, feladatkörök

A tavalyi számunkra elsősorban a belső fejlődés és a piaci változásokra való gyors reagálás éve volt. Az iparági átalakulásokat és trendeket lekövetve és megelőzve új divíziókat, feladatköröket hoztunk létre, emellett modernizáltuk a munkafolyamatainkat. A napi üzleti kihívásokra hatékonyan válaszoltunk, a munkánkat pedig számos nemzetközi díj lelkesítette.

Személyre szabhatóság

Az idén a piac már nem csupán adatvezérelt, hanem MI-katalizált lesz, ahol a figyelemért folytatott verseny sebészi pontosságú célzásra vált. A retail media, CTV, zeroparty data és generatív tartalom irányai is azt mutatják, hogy a kampányok sikeressége egyre inkább a tervezés minőségén, nem pedig a büdzsék nagyságán múlik. Bár a technológia lehetővé teszi a precízebb célzást és perszonalizációt, a hosszú távon eredményes kommunikáció alapja továbbra is a releváns, kreatív megközelítés, amely a célcsoport igényeit és motivációit is figyelembe veszi. A Lounge Designnál erre készítettük fel a csapatot: a modern technológiákat kreatív szakmai tudással ötvözzük, így legyen szó márkaépítésről vagy performancevezérelt kampányokról, a célunk mindig a releváns, pontos és személyre szabott megoldások szállítása a nagy volumen helyett.

 

Közösséget építünk

Furák András, Republic, chief operating officer

 

Húszszázalékos növekedés

Nemcsak üzleti és reklámkommunikációs kihívásokat oldunk meg – közösséget építünk. Ez nem szlogen, hanem a működésünk alapja. Egy kihívásokkal teli piacon 2024-ben közel 20 százalékos árbevételnöve kedést értünk el, miközben a belső fluktuáció jelentősen csökkent. Szerintem a sikerünk kulcsa a tudatos szervezetfejlesztés, a mentálhigiénére épülő kultúra, a tudásmegosztás és a tapasztalatok bevonása volt. Azt gondolom, hogy akkor lehetünk sikeresek, ha a szervezet önmaga egészséges, mert akkor tudja a tudása legjavát adni. Belülről kell elkezdeni építkezni.

Egyre kiélezettebb a verseny

Ügyfeleink többsége multinacionális vállalat, ahol egyre kiélezettebb a verseny. Emellett egyéb tényezők miatt is azt látom, hogy sokkal több szenior szakember érhető el jelenleg a piacon, mint az elmúlt években. Az idén a célunk, hogy a meglévő szakmai közösségbe további szenior kollégákat integráljunk, hogy még professzionálisabb szolgáltatást tudjunk nyújtani meglévő és jövőbeli ügyfeleinknek. „Ahol jó dolgozni, akivel jó dolgozni.”

 

Hatékony átalakítások

Biró László, Mediator, tulajdonos

 

Szakmai sikerek

Bár a pénzügyi eredmények 2024-ben az árbevétel némi csökkenését jelzik, a hatékonyságunk növelésével sikerült elérni, hogy üzletileg mégis sikeres évet zárjunk. Ha a hosszú távú cél érdekében megtett sprintekként tekintünk az elmúlt húsz évünk egyes időszakaira, akkor a tavalyi év egyértelműen a szakmai sikerekről szólt. Közel fél száz szakmai elismeréssel lettünk gazdagabbak, köztük az év ügynökségeként végeztünk a Lollipopon, harmadik legeredményesebbként az Arany Pengén, míg Közép-Európa legrangosabb reklámfesztiválja, a Golden Drum hosszú idő óta első hazai Grand Prixjét elhozva az indie mezőny másodikjaként futottunk be, emellett a legsikeresebb független ügynökségként 4. helyen végeztünk az M-listán is.

Alkalmazkodás a kihívásokhoz

Természetesen ezen a ponton nem dőltünk hátra: folyamatosan alakítjuk a csapatot, a szervezeti struktúrát és az infrastruktúránkat, hogy sikerrel alkalmazkodjunk a kihívásokhoz. Ezekből pedig 2025-ben azért akad néhány: szűkülő tenderpiac, a gazdasági bizonytalanságok miatti kivárás a piaci szereplőktől, növekvő költségek. Az idén arra fókuszálunk, hogy megtartsuk az ügyfeleinket és tudatos sales-stratégia mentén fokozatosan bővüljünk, a szakmai potenciálunkat pedig üzleti eredménnyé konvertáljuk.

 

Sikeres esztendő

Hinora Bálint, Positive Adamsky, group managing director

 

Duplaannyi munka

A 2024-es év egy nehéz, telített piacon nagyon kemény munkával végül is sikeresnek mondható, mert a csoportszintű árbevételünk a mindenkori legerősebb lett – azaz bőven volt munka, feladat, annak ellenére, hogy a külső piaci körülmények ezt nem segítették. Duplaannyit kellett dolgozni a növekedésért, mint korábban, de a számszaki könyvekbe a tavalyi sikerévként fog bekerülni. Köszönettel tartozunk a PDKY teljes szervezetének és az ügyfeleinknek, nélkülük ezt nem tudtuk volna elérni.

Teljes megújulás

A 2025ös év sem könnyebb, nehéz amellett elmenni, hogy Magyarországon az elmúlt tizenegy negyedévből hétben gazdasági visszaesésről vagy stagnálásról beszélhetünk, így évek óta egy olyan piacon kell helytállni, ami amellett, hogy rendkívül kompetitív, a piaci lehetőségekben sem bővelkedik. Ezért sem szabad egy piacból élni, kellenek a nemzetközi piacokról érkező megrendelések is. A külpiaci terjeszkedés mellett komoly trend a mesterséges intelligencia térhódításával kapcsolatos transzformáció, valamint PDKY-fronton az „expect the unexptected” ígéret teljesítése az ügyfeleknél, tendereknél. A Positive Adamsky az idén megújult működésileg, szervezetileg, szakmailag, pozicionálásban, jogi struktúrában, így ezek a változások is pluszfeladatként jelentek meg.