Alaposan átformálta a munkáltatói márkaépítésre vonatkozó stratégiákat a Covid-járvány,a Marketing&Media magazinnak nyilatkozó szakemberek közül többen is jelezték, hogy nagyon felér-tékelődött a belső, munkatársak felé irányuló kommunikáció. A jövőben a gondoskodó cégimázs,a munka és a magánélet új módon való összehangolása kerülhet középpontba.
Tudatosítani kell mindenkiben, hogy állandóan változni fog a helyzet, ugyanakkor el kell érni azt is, hogy a munkavállalók biztonságban érezzék magukat és ne legyenek bizonytalanok – mondta el Marton Katalin, a Praktiker Magyarország Kft. HR- és CSR-igazgatója azzal kapcsolatban, hogy mi lesz a legnagyobb kihívás a munkáltatói márkaépítés kapcsán a következő időszakban. „Teljesen egyértelmű, hogy a fehér galléros munkavállalók körében egyre nagyobb hangsúlyt kap az otthoni munkavégzés. Látszik, hogy működik ez a modell, és nincs visszaút, nincs régi normális, hanem teljesen új megoldásokat kell kitalálni. A kék galléros munkavállalók esetén azt látom, hogy természetesen nagyon fontos, hogy a saját és a családjuk egészsége rendben legyen, de arra is hatalmas igény van, hogy a céget, ahol dolgoznak, stabilnak és biztonságosnak érezzék” – mutatott rá Marton Katalin. Az üzletláncnál nagyjából három éve kezdtek igazán intenzíven foglalkozni a munkáltatói márka építésével, külső tanácsadót is bevontak a folyamatba. Az akkor végzett felmérés alapján a legfontosabb munkáltatói érték a „Praktiker család”, vagyis a céges közösség.
Gondoskodó imázs
Nagyon gyorsan reagált a járvány hazai megjelenését követően a Trans-Sped vezetése, néhány nap leforgása alatt több, a HR-t és a cég kommunikációját érintő újítást vezettek be a vírus okozta károk enyhítése érdekében. A mindennapok során a legnagyobb változás az otthoni munkavégzés bevezetése volt, amely korábban egyáltalán nem volt jellemző náluk. Ezt azonban megkedvelték a kollégák, ezért biztosak abban, hogy valamilyen hibrid modellben dolgoznak a jövőben is az irodai munkatársak. Tavasszal indult el a Számíthatsz ránk! program keretében az „employee assistance” szolgáltatás, amelynek köszönhetően a cégnél dolgozók és közvetlen családtagjaik személyes tanácsadást vehetnek igénybe akár munkahelyi, akár magánéleti kérdésekben vagy olyan praktikus dolgokban, mint hogy mire kell fi gyelni hitel-felvételnél, mi lehet jó befektetés – tudtuk meg Szekeres Zitától, a társaság HR-igazgatójától. „A következő időszakban úgy gondolom, hogy a gondoskodó cég imázsa kiemelten fontos lesz a munkáltatói márkaépítésben. Ennek jegyében mi is gondolkodunk valamilyen egészségbiztosítási csomag bevezetésében. A másik nagyon fontos terület a digitalizáció, ami az utóbbi időszakban nagyon felpörgött nálunk: amit lehet, igyekszünk erre a platformra terelni” – fűzte hozzá Szekeres Zita.
Új keretek
Az elmúlt hónapok a munkáltatói márkaépítés kapcsán is komoly kihívás elé állították a vállalatokat, gyors változásra, megújulásra késztette őket, emellett sokkal nagyobb tér jutott a kísérletezésnek. „A járvány hatására előtérbe került a távmunka mint foglalkoztatási forma, ami nálunk kiválóan vizsgázott, hosszú távon is beépítettük a működésünkbe. Ez azonban magával hozza a kevesebb fizikai jelenlétet, a kevesebb közösségi élményt. Kihívást jelent, hogy hogyan legyünk együtt, miközben távol vagyunk. Az online aktivitásoknak, a folyamatok igitalizációjának továbbra is meghatározó szerepük lesz, munkavállalói oldalról felértékelődhet a munkatársakkal együtt töltött idő fontossága. A távmunka ugyanakkor lehetőségeket is teremt a munka és a magánélet új módon való összehangolására, új keretek szabására. Véleményem szerint a jövőben ezek lesznek az employer branding fókuszai” – tette hozzá Almássy Gabriella, az Union Vienna Insurance Group Biztosító Zrt. elnök-vezérigazgatója.
A Covid érkezésekor éppen folyamatban volt a kreatívügynökség kiválasztása az Egis Gyógyszergyár Zrt.-nél, ezért az eredeti, klasszikus munkáltatói márkaépí-tés kialakítása helyett egy teljesen más úton, stratégián kellett elindulniuk, sok olyan program, platform jött létre, amit eredetileg máshogy terveztek. „Úgy gondolom, a jövőben biztos, hogy az egyedi megoldások kerülnek előtérbe a munkáltatói márkaépítésben. Minden cégnek célszerű a saját hangját, saját kiemelt nagy ügyét megtalálnia, és a rugalmasság, valamint a váratlan helyzetekre való reakció szintén meghatározó lehet a vállalatok megítélésében” – véli András Klára, az Egis HR-igazgatója.
Pozitív élmény
„A jövőben még inkább a jelöltélmény lesz a meghatározó, így többek között az, hogy hogyan érzik magukat az állásra pályázók a kiválasztási folyamat során, hiszen a tapasztalataikat megosztják a különböző felületeken, valamint kommunikálják azt az ismerőseik, a barátaik, a családtagjaik felé. Ennek hatása rendkívüli módon meghatározza a vállalat megítélését” – véli Dulin Judit, a Lidl Magyarország HR ügyvezető igazgatója. A cég a járványhelyzetben is kiemelt figyelmet fordít a megfelelő jelöltélményre az interjúk során, ennek része többek között a gyors visszajelzés.
Kalocsai Zoltán
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.