A lakossági ingatlanértékesítési piac új szerepelője, a Rock Home a november közepi indulását követő egy évben 10 százalékos részesedést szeretne elérni, amit a magyar tulajdonú vállalkozás részben a továbbra is bővülő piacra, illetve az egyedi IT-megoldásokra és a közösségi médiában rejlő lehetőségekre alapoz.
Kövesdi Marcell, a Rock Home egyik alapítója és ügyvezetője elmondta, várakozásuk szerint egy év alatt a lakossági ingatlanpiac értékben további 8 százalékot nő és eléri a 65 ezer milliárd forintot, az új vállalkozás pedig az évi 150.000 ingatlanértékesítésből kíván az ingatlanközvetítői piacon 10% részesedést elérni. A cég ugyanis azt reméli, hogy a személyes és a magyar piacon újnak számító szolgáltatások nyújtásával a vevők és az eladók is a legjobb árat érhetik el adás-vételkor.
„Mi azt gondoljuk, mindenki akkor lesz elégedett, ha az értékesítés gyorsabb és személyesebb lesz, és mindenki úgy érzi, jól járt, mert reális áron adott el és vásárolt ingatlant” – mondta. Hozzátette, a Rock Home egy év alatt mintegy 5.800 ingatlan-adásvételét tervezi lebonyolítani, 3,5 százalékos, összesen 2,5 milliárd forint összegű jutalékért. A cég várakozásai szerint a következő egy évben a lakossági ingatlaneladások száma 3% százalékkal nő és eléri a 155.000-t.
Az ingatlanügynökség két cég találkozásából született: Kövesdi Marcell a Házbank ügyvezető igazgatójaként több évtizedes ingatlanos tapasztalatát hozza csapatával, míg az OXO Properties kockázati befektetőként száll be. A két befektető 20% és 80% százalékkal rendelkezik az új cégben.
A két alapító szerint a piac robbanásszerű növekedése nemcsak az általános ingatlanbefektetésnek kedvez, hanem kiváló lehetőséget kínál a támogató szolgáltatások fejlesztésére is. Ehhez pedig folyamatosan keresnek új partnereket, a nagyobb irodák mellett a független közvetítőket is csatlakozásra bíztatják. A várakozások szerint egy év alatt 60 nagy és 30 kisebb, független iroda csatlakozik hozzájuk. (A magyar piacon napjainkban mintegy 3000 ingatlanközvetítő iroda 8 ezer értékesítővel dolgozik, de nagy a fluktuáció: a becslések szerint az elmúlt évben 10 induló iroda közül 4 egy éven belül bezárt.)
A nemzetközi gyakorlatot követve a Rock Home papírmentes irodák létrehozásával teszi gyorsabbá és kényelmesebbé az értékesítést. Minden munkatárs tabletet használ a szerződések és nyilatkozatok elektronikus megtekintésére és aláírására, táblagépen veszi fel a hirdetéseket a helyszínen, az alaprajzok pedig az applikáción keresztül percek alatt is elkészíthetők. Az árazás szintén elektronikusan történik, és az eladás során az ármaximalizálás a fő prioritás.
Az alapítók elmondták, nem franchise rendszert, inkább erős szakmai közösséget építenek minőségi munkavégzést lehetővé tevő háttérrel, kiterjedt kapcsolatrendszerrel és élményalapú szakmai oktatással.
Az alapítók a növekedés egyik kulcstényezőnek a közösségi médiát tartják. „Magyarországon több mint 5 millióan aktívak a közösségi médiában és átlagosan napi másfél órát töltünk a Facebookon. Ezekkel a posztokkal az értékesítő – és vele együtt a márka – a tranzakció után is része marad a kliensek életének” – magyarázza Kövesdi Marcell.
Piaci környezet
Az alapítók szerint az új cég és rajta keresztül az új szemléletű szolgáltatások létjogosultságát mutatják a piaci adatok is, miszerint az ingatlanközvetítők szerepe és súlya az elmúlt években folyamatosan csökkent. Miközben például Franciaországban az ingatlanok 80 százalékát, az Egyesült Államokban pedig 90 százalékát közvetítők értékesítik, addig a magyar piacon ez az arány már 30 százalékra csökkent, miközben 2014-ben még 50 százalék volt. A magyarhoz hasonló piacon, például Csehországban az irodák jutaléka 3-6 százalék, és ők értékesítik az ingatlanok 70 százalékát, Ausztriában ugyanez az arány 80 százalék feletti, a jutalék pedig 4-6 százalék közötti. A magyar piacon az átlagos jutalék mértéke 2-5 százalék közötti.
A statisztikai adatok szerint az elmúlt 10 évben óriási hullámvasúton volt a magyar ingatlanpiac, hiszen 2008 és 2014 között a gazdasági válság hatására átlagosan 35 százalékkal csökkent az ingatlanok reálértéke és az éves ingatlan tranzakciószám is lecsökkent a korábbi 150 000-ről 90 000-re, míg 2014-től kezdődően nagyot ugorva a piac három év alatt elérte a korábbi 150 000-es tranzakciószámot, esetenként 40-50 százalékos áremelkedés mellett. Tavaly az elkelt lakások átlagára 13,6 millió forint volt.
A szakértők szerint a magyar piacon a tulajdonosok által elkövetett egyik legnagyobb hiba, hogy általában több ingatlanost is megbíznak az eladással, így a szakmai tudás helyét átveszi a „minél hamarabb értékesíteni” gondolat, ezzel sokszor csorbítva az ingatlanközvetítői tudás hatékonyságát. Kövesdi Marcell szerint viszont egy jól képzett ingatlanos óriási hozzáadott értéket ad, amit számszerűsíteni is lehet, hiszen, ha jól végzi a dolgát jóval magasabb áron kelhet el az ingatlan.
Személyre szabott képzés és fejlesztés
Az oktatás lexikális tudást képviselő ágát saját fejlesztésű szoftverre építették, amely login kérdések képében tartja frissen a kollégák ismereteit. Akárhányszor belépnek a Rock Home ügyviteli rendszerébe, három, valós helyzeteket idéző kérdés teszteli őket – hiszen bármikor megkérdezheti például egy ügyfél, hogy hány százalék az illeték. A rendszer algoritmusa a válaszolóra szabja az oktatási anyagokat, így ki-ki a gyengébb területének megfelelően részesül extra oktatásban, legyen szó műszaki, jogi vagy lokális kérdésekről. Utóbbiak ország- és városrészenként változnak, és bár elsőre azt hihetnénk, ritkán kérdezi meg egy vevő, ki avatta fel az ingatlan előtti parkban lévő szobrot, gyakran ezek a részletek győzik meg őt arról, hogy a környék szakértőjével dolgozik. A bizalom nem csupán az ügyfelek részéről fontos: az irodák is akkor tudnak eredményesen együttműködni egymással, ha mind jogilag, mind szakmailag megbíznak egymásban. Hosszú távon ezért a Rock Home az ingatlanközvetítőket összefogó társaságok működését is segítené a szakma színvonalának fejlesztésében és védelmében.