Új trendek a nonbusiness marketingben

Fontos társadalmi, fenntarthatósági és nonprofit témák kerültek terítékre a Közszféra és a Nonprofit Szervezetek 22. Nemzetközi Marketing kongresszusán Veszprémben a Pannon Egyetemen. Kik vettek részt a konferencián, melyek voltak a legfontosabb témák és hogy kapcsolódik mindez ahhoz, hogy Veszprém az idei évben Európa egyik kulturális fővárosa? Erről kérdeztük Dr. Veres Zoltánt, a (Gazdaságtudományi Kar, Marketing Intézeti Tanszék) egyetemi tanárát.

Milyen intézményektől, területekről és hány ország képviseletében vettek részt a nemzetközi kongresszuson?

A konferencia résztvevői elsősorban egyetemek képviseletében vettek részt a konferencián, személyesen vagy online formában is volt lehetőség csatlakozni. Az előadók és a résztvevők is a nonbusiness marketing valamelyik területének szakemberei, oktatók és kutatók. Összesen 14 országból érkeztek vendégek.

Melyek voltak a konferencia legfontosabb tematikái?

A nonbusiness marketing esélyei a globális trendben; a közszféra, a versenyszféra és a nonprofitok együttműködése; társadalmi marketing; ügymarketing és vállalati társadalmi felelősség (CSR); önkéntesség; adományozás; felelős fogyasztás; közszolgáltatók marketingje; kultúramarketing; helymarketing és city management.

Az IAPNM Szövetség neve talán nem túl ismerős Magyarországon. Bemutatná pár mondatban a tevékenységüket?

Az International Association on Public and Nonprofit Marketing (IAPNM) / Asociación Internacional de Marketing Público y No Lucrativo (AIMPN) egy 2002-ben, Spanyolországban alapított nonprofit szakmai hálózat, amely stabil platformot keres a marketing vagy más kapcsolódó tudományágak akadémikusai és szakemberei számára, akik foglalkoznak vagy érdeklődnek a nonbusiness tudásterületek, valamint a vállalkozások felelősségével foglalkozó bármely más kérdés iránt, mint például a közigazgatási szervek és nonprofit szervezetek marketingmunkája. Célja, hogy hozzájáruljon egy integrált, felelős és fenntartható társadalmi-gazdasági fejlődési modell megfelelő tudományos alapjainak megteremtéséhez. Évente rendez nemzetközi konferenciát. Az eddigi helyszínek: León, Zaragoza, Covilha, Jerez de la Frontera, Kolozsvár, Braga, Szeged, Valencia, Bukarest, Porto, Vilnius, Las Palmas de Gran Canaria, Eszék, Vitoria, Cork, Badajoz, Bournemouth, Győr, León, Madrid, Braga és idén Veszprém.

Mennyiben más Ön szerint a marketing tevékenység a nonprofit szervezetek esetében, mint a forprofit szektorban?

A nonbusiness marketinget tevékenységnek tekintjük, olyan lépések sorozatának, amelyek marketingszemléletűek ugyan, de céljuk nem a profit növelése, hanem olyan társadalmi igények kielégítése, amelyek hosszú távon társadalmi érdekeket szolgálnak. Minden olyan marketingmegközelítés, amelynek célja nem közvetlenül a profit és a növekedés, nonbusiness marketingnek tekinthető, függetlenül attól, hogy mely szférában alkalmazzák ezeket a sajátos stratégiákat, marketingmegoldásokat. Ide tartoznak olyan területek is, amelyek „megfoghatatlanok” ugyan, de semmiképpen nem sorolhatóak egyértelműen az üzleti célú marketing megközelítésekbe. A politikai és egyházi marketing például átfedéseket mutat az adományozással és a szponzorolással mint nonbusiness tevékenységekkel, de azokon túlmutató marketingsajátosságokat is mutat.

Minden bizonnyal kiemelt fókuszt kapott a turizmus és annak marketingje a három napos konferencián. Milyen új megközelítések kerültek itt fókuszba?

A konferencia kiemelt témája és vizsgálati területe nem elsősorban a turizmus volt, de a plenáris előadók és a szekciók témái valóban több ponton kapcsolódtak a turizmushoz és a turisztikai fogyasztáshoz, melynek egyik oka a Veszprém-Balaton EKF 2023 eseménysorozat és az azokhoz kapcsolódó kutatási eredmények bemutatása volt. A Pannon Egyetem kutatói részt vesznek az EKF felkérésére a tudatos fesztivállátogatói magatartás, a környezeti fenntartható fogyasztás vizsgálatában és ezek a témák is megvitatásra kerültek a konferencia programjában.

Másfelől, a turizmusban is kiemelt szerepet töltenek be a nonprofit szervezetek, desztinációs marketing szervezetek, emellett a fenntarthatóság megvalósítása is központi szerepet tölt be az ágazatban - ez utóbbi az EKF2023 egyik alappillérét is képezi.

A plenáris előadók között Melanie Kay Smith a kultúra és turizmus kapcsolatát vezette fel társadalmi és nonprofit megközelítésben, példákon keresztül keretet adva a későbbi szekciók témáinak. Kővári Edit a kultúra közösségépítő szerepéről beszélt az EKF2023 programsorozat célkitűzései és gyakorlata alapján. Oszkó Jakab Natália pedig egy nonprofit fesztivál és vállalkozás elmúlt 10 évének tapasztalatát osztotta meg a konferencia résztvevőivel.

Több szekcióban is foglalkoztak a kutatók, előadók aktuális fogyasztási trendekkel, turisztikai kérdésekkel, így külön szekciót kapott a helymarketing és desztinációmenedzsment, brandépítés fontossága, a fenntartható fogyasztás és zöld szemlélet, valamint az autentikusság szerepe a kulturális fogyasztásban, a kultúra-marketingben.

Hogyan kapcsolódik az esemény ahhoz, hogy Veszprém az idei évben Európa egyik kulturális fővárosa?

Nagyon szoros és széles körű az együttműködés a Veszprém-Balaton 2023 EKF-program és a Pannon Egyetem között: pl. kutatás-fejlesztési témákban (pl. turizmusfejlesztés, kultúrafogyasztás és tudatosság, médiakutatás, innováció, monitoring), a horizontális célok megvalósításában, úgymint fenntarthatóság, közösségi bevonás, önkéntesség stb. A programévben az egyetem több olyan konferenciát is szervez, amelyek témája kapcsolódik az általános EKF-célokhoz, és az idén címet viselő Veszprém-Bakony-Balaton régió konkrét kulturális-kreatív kihívásaihoz és törekvéseihez, ennélfogva ezek az események a VEB2023 forrástámogatásával valósulnak meg. Ebben a konferenciasorozatban a GTK 3 nemzetközi konferencia házigazdája lesz, amelyek közül az első az IAPNM2023 volt. Szeptember végén az EKF-városok egyetemeinek szövetsége (UNeECC - amelynek a PE is tagja) soros éves konferenciájának ad otthont a kar, míg novemberben a Budapesti Corvinus Egyetemmel társszervezésben, a III. Nemzetközi Innovációs Konferencia keretében a kulturális és kreatívipar kiemelt témáját fogják tárgyalni a résztvevők.