- Hirdetés -

Újabb területen hozhat nehézségeket a Brexit

|

- Hirdetés -

Függetlenül attól, hogy végül milyen forgatókönyv valósul meg, a Brexit jelentős hatást fog gyakorolni a logisztika és szállítmányozás területére egész Európában. A szabadkereskedelmi megállapodás szempontjából az a fő kérdés, hogy létrejön e valamilyen kompromisszum a vámok elkerülésére, vagy sem. A kilépés lehetséges hatásait a szállítmányozásra Olivier Thouard, a GEFCO Vám és Adó területének igazgatójának és Zafer Özkök, a GEFCO Magyarország ügyvezetője segítségével tekintjük át.

Bár a legutolsó megállapodás év végét irányozta elő a döntésre, még mindig sok a bizonytalanság a Brexit kapcsán. Amennyiben bármilyen okból megállapodás nélkül lépne ki az Egyesült Királyság az Európai Unióból, azzal gyakorlatilag “harmadik országgá” válna, és nem férne többé hozzá az addigi szabadsággal a belső piachoz. Ebben az esetben új vámáru-nyilatkozatokra lesz szükség a felek között az importra és az exportra vonatkozóan egyaránt, de vámot is kell majd fizetni, legalábbis az EU oldalán. A vámok jelentős befolyással lennének a vállalatok teljesítményére és számos piacra. Néhány cég számára a vámfizetés bizonyos üzletágak leállítását, illetve kevesebb üzletet is jelenthet.

A megállapodás nélküli Brexit átalakítaná mind az Egyesült Királyság, mind a kontinens számos országának gazdaságát, tekintettel a határ két oldalán fekvő piacok közötti kereskedelmi összefonódásokra. Mivel azonban az EU és az Egyesült Királyság közötti kapcsolat végleges státusza még nem tisztázott, jelenleg kihívást jelent a Brexit lehetséges gazdasági hatásainak pontos előrejelzése és az arra való felkészülés. Különösen igaz mindez a szállítmányozási és logisztikai szektorra, ahol jelentős változásokra kell készülni a szakemberek szerint.

Mire számíthat Magyarország?

Brüsszel már tavaly tavasszal közzétette vészforgatókönyvét. Új EU rendeletek vannak érvényben, amelyek lehetővé teszik az üzleti tevékenység folytatását egy megállapodás nélküli Brexit után is. Rendezetlen kilépés esetén a határ átlépéséhez a cégeknek mindkét oldalon vámáru-nyilatkozatokra lesz szükségük, import és export esetén is.

Ez a forgatókönyv az adminisztratív terhek és ezzel együtt a szállítmányozás és kereskedelem költségeinek növekedéséhez vezet. Összességében a cégeknek fel kell készülniük további vámokra, az árutovábbítás, export, import további költségeire. Ezek az új követelmények nem kezelhetők a korábban megszokott módokon egy ilyen új és fontos változás pedig biztosan okoz majd fennakadásokat főleg a kezdeti időkben.

A folyamat szereplőinek érdemes már most tervezni a határmenti fennakadásokból, feltorlódó forgalomból adódó késéssel attól függően, hogy honnan hová tart a kamion és az adott napon hol fog átkelni. A vámkezelés és a vámáru nyilatkozat miatt több időre lesz szükség még akkor is, ha nincs probléma az átkeléssel. Számolni kell azzal, hogy a megfelelően felkészült teherautókat is feltartóztathatják majd azok miatt, akik egyáltalán nem készültek fel a határátkelésre. Tehát az ezzel járó esetleges költségekkel is kalkulálni kell. Ezek a tényezők együttesen lelassíthatják az Egyesült Királysággal üzletelő cégek számára a logisztikai folyamatokat a határ mindkét oldalán, amely magyarországi vállatokra is vonatkozik majd.” – foglalta össze Zafer Özkök, a GEFCO Magyarország ügyvezetője.

Hogyan készülhetnek fel a cégek?

Minden cégnek elemeznie kell saját folyamatait és meg kell értenie azt, hogy ha az Egyesült Királysággal folytatnak kereskedelmet, egyeztetniük kell a szervezést, a kommunikációt ügyfeleikkel, beszállítóikkal annak érdekében, hogy megfelelően felkészüljenek a határátlépésre. Például, ha egy magyar cég árut exportál az Egyesült Királyságba, akkor tudnia kell, hogy a helyszínen melyik import folyamatot használja, így a járművezető még távozása előtt a megfelelő dokumentációt kaphatja meg.

A zökkenőmentes átalláshoz mindenekelőtt jól képzett szakemberek szükségesek. Mivel nagyon kevés a folyamatokkal és lehetséges hatásokkal, változásokkal tisztában lévő, azokat értő szakember, ezért a felkészült logisztikai cégek, már most nagy energiákat fordítanak a munkatársak felkészítésére. A GEFCO, a multimodális ellátási lánc megoldások globális vezetője, több tucatnyi embert vett már fel, hogy az új vámáru nyilatkozatokkal foglalkozzon. A vállalat becslései szerint csak Franciaországban körülbelül 1000 főre lenne szükség a Brexitből fakadó új igények fedezésére. Miközben néhány szakember már megkezdte a munkát, a GEFCO proaktív tájékoztató kampányt is indított az ügyfelek informálására az új követelményekről.

„A logisztikai szektor vezető szereplőjeként számolnunk kell a Brexit által létrejövő új helyzettel és az feladatunk, hogy felkészüljünk és támogassuk ügyfeleinket a változások közepette is. Ehhez átalakításokra is szükség van. Felülvizsgáltuk az összes logisztikai folyamatunkat is, hogy megnézzük szükség van-e bármilyen korrekcióra, változtatásra az új helyzet miatt. Már most szeretnénk megbizonyosodni arról is, hogy a legjobb megoldásokat biztosítjuk ügyfeleink ellátási láncaihoz és a Brexit miatti változásokkal is képesek leszünk ugyanolyan hatékonyak maradni” – összegezte Olivier Thouard, a GEFCO Vám és Adó területének igazgatója

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább nőtt a Telenor 5G-hálózata

A Telenor 2019 májusában elsőként indított olyan publikus 5G hálózati tesztet Magyarországon, amelyben több 5G-s rádiós komponens hálózatba kötésével bonyolított videóhívást két 5G-képes okostelefon között. A sikeres teszteket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Robbanás előtt a vállalati aukciók világa

A törlesztési moratórium lejártával sok cég kényszerülhet megválni a hitelre vásárolt korszerű gépeitől, eszközeitől, amelyek így a másodpiacra kerülhetnek. A jó állapotú, használt berendezések újabb lökést adhatnak a felfutóban lévő online árveréseknek. A legnagyobb...

Home office és kiberbiztonság: ezt teszik a vállalatok

A Sophos regionális felmérése szerint a magyarországi alkalmazottak 56 százaléka továbbra is otthonról dolgozik, akár teljesen, akár hibrid modellben. A távmunkára való átálláskor az alkalmazottak egyharmada nem kapott semmilyen informatikai támogatást, nem vettek részt...

Már az UniCreditnél is elérhető a Google Pay

Az UniCredit Bank az Apple Pay októberi bevezetése után november 30-tól a Google Pay-jel való fizetést is lehetővé teszi ügyfelei számára. Az alkalmazás segítségével – mely minden, a bank által kibocsátott lakossági és vállalati...

Érdemes komolyabban venni a TikTokot

A fiatalok közösségi oldala, ahol csak táncolnak és őrültködnek. Sokan még mindig ezt gondolják, ha felmerül a TikTok neve, pedig ez a social média platform már rég meghaladta ezt. Míg a TikTok korábban csupán 15-30...

Új főszerkesztő az Mfor.hu-nál

A mai naptól Csabai Károly tölti be az Mfor.hu és a Privátbankár.hu főszerkesztői posztját, a felelős szerkesztő pedig Székely Sarolta lett. A lapcsoporthoz tartozik az említett online hírportálok mellett a Piac&Profit online gazdasági portál és...

Közös hírszerkesztőséget hoz létre az EU

Az álhírek elleni küzdelem újabb lépéseként közös hírszerkesztőséget hoz létre Brüsszelben az Európai Unió 16 nemzeti hírügynökség bevonásával – írja beszámolójában a Népszava. Egyelőre két évre tervezik a munkát, amire 1,8 millió eurót biztosítanak....

Felpörgetett sorozatgyártás és dráguló reklámok

Jövőre több új sorozatot is bemutat az RTL Magyarország, és szinte minden olyan műsoruk újabb évaddal tér vissza, ami az idén jó nézettséget hozott. A Big Picture-ön kiderült, hogy 2022-ben új évad jön a...

Díjazták az etikus vállalatokat

Idén novemberben újabb 10 vállalat vette át az alapítók és az előző év nyerteseiből álló zsűritagok által odaítélt Üzleti Etikai Díjat. A 22. Üzleti Etikai Díjátadó Gála ünnepségen szép számmal jelen voltak az előző...

Premierözönnel ünnepel a TV Paprika

Korábban soha nem látott mennyiségű premier-tartalommal készül a TV Paprika az idei adventi és a karácsonyi időszakra. A 40 órányi újdonság december elsejétől folyamatosan képernyőn lesz: az új ünnepi saját gyártású sorozatban hazai mesterszakács,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Nestlé Szerencs városának adja a Szerencsi védjegyet

A Nestlé Hungária Szerencs városnak adományozza a magyar háztartások egyik kedvencének számító Szerencsi kakaópor védjegyének tulajdonjogát – jelentették be a felek az erről szóló megállapodás hivatalos aláírásakor. A szerződés értelmében a több mint 90...

Tovább nőtt a Telenor 5G-hálózata

A Telenor 2019 májusában elsőként indított olyan publikus 5G hálózati tesztet Magyarországon, amelyben több 5G-s rádiós komponens hálózatba kötésével bonyolított videóhívást két 5G-képes okostelefon között. A sikeres teszteket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Robbanás előtt a vállalati aukciók világa

A törlesztési moratórium lejártával sok cég kényszerülhet megválni a hitelre vásárolt korszerű gépeitől, eszközeitől, amelyek így a másodpiacra kerülhetnek. A jó állapotú, használt berendezések újabb lökést adhatnak a felfutóban lévő online árveréseknek. A legnagyobb...

Home office és kiberbiztonság: ezt teszik a vállalatok

A Sophos regionális felmérése szerint a magyarországi alkalmazottak 56 százaléka továbbra is otthonról dolgozik, akár teljesen, akár hibrid modellben. A távmunkára való átálláskor az alkalmazottak egyharmada nem kapott semmilyen informatikai támogatást, nem vettek részt...

Már az UniCreditnél is elérhető a Google Pay

Az UniCredit Bank az Apple Pay októberi bevezetése után november 30-tól a Google Pay-jel való fizetést is lehetővé teszi ügyfelei számára. Az alkalmazás segítségével – mely minden, a bank által kibocsátott lakossági és vállalati...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Az élhetőbb bolygóért ötleteltek

A Kék Bolygó Alapítvány és a Design Terminal nagyvállalatokkal, köztük a BMW Group Magyarországgal karöltve összefogott, hogy a körforgásos gazdaság kihívásaira válaszokat adó startupokkal közösen tegyenek lépéseket az élhetőbb bolygóért. A tavalyi, nagysikerű, globális vízválság...

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

DATA