Tovább dagad a szélsőséges, gyűlöletkeltő tartalmú YouTube videók mellett megjelent reklámok miatti botrány, ezúttal a Johnson&Johnson (J&J) jelentette be, hogy globálisan felfüggeszti a YouTube hirdetéseit. Tegnap a Verizon és az AT&T is csatlakozott a bojkottot választó cégekhez. A Google illetékesei változtatásokat ígérnek a hasonló helyzetet elkerülése érdekében.
Azt nem lehet tudni, hogy pontosan mennyit szán online videós hirdetésekre 2,4 milliárd dolláros teljes éves reklámbüdzséjéből a J&J, azonban az Ad Age beszámolója szerint jelentős részt képviselhet ez a terület. Az Ad Age adatbázisa szerint egyébként a Johnson&Johnson globálisan a 35. legnagyobb hirdető. Ráadásul a cég élen jár a digitális megjelenésben, és szoros partneri kapcsolatot alakított ki a YouTube videómegosztó platformot működtető Google-el, ezért is fontos jelzés a mostani lépésük.
A J&J mellett a Verizon és az AT&T távközlési cégek is bejelentették tegnap, hogy átmenetileg felfüggesztik a YouTube hirdetéseiket, amíg nem lehetnek teljesen biztosak abban, hogy biztonságos tartalmak mellett jelennek meg a reklámjaik.
A múlt héten a Havas médiaügynökség jelentett be hasonló lépést, a cég jónéhány brit ügyfele számára vásárol hirdetési lehetőséget a Google-nél – köztük az O2, a Royal Mail, a BBC, a Hyundai Kia részére. A The Guardian információi szerint a Havas évente mintegy 216 millió dollárt költ el a Google felületein hirdetésre az angliai ügyfelei megbízásából. A hét elején pedig a Marks&Spencer üzletlánc is csatlakozott a bojkotthoz, közlésük szerint addig felfüggesztik a hirdetési tevékenységüket valamennyi Google platformon, amíg nem dolgoznak ki megnyugtató megoldást arra, hogy ne sérüljön a márka imázsa.
A botrány abból indult, hogy a nagy márkák hirdetései számukra elfogadhatatlan – többek között szélsőséges, uszító – tartalmú videók mellett jelentek meg a YouTube-on. A hirdetést átmenetileg felfüggesztő cégek között a Sky beszámolója említi a McDonald’s angliai érdekeltségét, a Royal Bank of Scotland-et, a HSBC-t, a Lloyds-t, illetve az Audi UK-t, hozzátéve, hogy a Barclays és további vállalatok is hasonló lépéseket fontolgatnak. A brit kormány is felfüggesztette YouTube kampányait az ügy miatt, amíg meg nem oldódik a helyzet.
A gyűlöletkeltő videók mellett megjelenő hirdetésekről először a The Times számolt be, a lap szerint a BBC, a Home Office és a londoni közlekedési vállalat reklámjai jelentek meg ilyen környezetben. A Financial Times közlése szerint a Google már nyilvánosan elnézést kért a kialakult helyzet miatt. A cég azt közölte, hogy mind technológiai, mind az eljárásrendben megmutatkozó változásokat bevezetnek, hogy nagyobb ellenőrzést adjanak a hirdetőknek az általuk működtetett platformokon.