Az elmúlt év szinte minden iparágra és szakmára erőteljes hatást gyakorolt. A közvetlen értékesítés azonban válságállónak bizonyult, az egészségtudatosság erősödése és a piacot jellemző digitalizálódás jellemzően növelte a 2020-as eladásokat. Ezzel párhuzamosan, a pandémia eredményeként a világ minden táján megnőtt az igény az otthonról végezhető munkára, amire a közvetlen értékesítés szintén rugalmas megoldást kínál. A Közvetlen Értékesítők Szövetségének előrejelzése szerint a válság új érdeklődést hoz a szakma iránt: a generációváltás eredményeként várhatóan egyre több fiatal kapcsolódik hazánkban is az iparághoz.
Ahogy az összes kiskereskedelmi csatornát, úgy a közvetlen értékesítést sem hagyta érintetlenül a koronavírus válság, ami a piaci szereplőket világszerte stratégiájuk átalakítására sarkallta. Az ágazatra a korábbi években is jellemző erőteljes digitalizálódás a járvány hatására tovább fokozódott. A közvetlen értékesítő cégeknek a vásárlók elérése és megtartása mellett egyre nagyobb hangsúlyt kell továbbra is helyezniük arra, hogy értékesítőik az eladás kulcsszereplői maradjanak.
Emellett, a válság világszerte a lakossági jövedelmek csökkenését eredményezte, emiatt megnőtt az igény az alternatív jövedelemforrásokra, amelyre a rugalmasan, otthonról végezhető közvetlen értékesítői munka jó lehetőséget nyújt.
Magyarországon félmillióan kapcsolódnak a közvetlen értékesítéshez
A Közvetlen Értékesítők Szövetsége legutóbbi adatai szerint Magyarországon a lakosság 5%-a, azaz mintegy félmillió fő kapcsolódik a szektorhoz. Ez a szám egyaránt tartalmazza a fogyasztókat, illetve az értékesítőként működő vállalkozókat, a két kategória között a közvetlen értékesítés jellemzően szabad vállalkozási rendszeréből adódóan ugyanis lehetséges az átjárás. Mintegy 35 ezer fő teljes állásban, heti több mint 30 órát foglalkozik vállalkozóként közvetlen értékesítéssel, mintegy 135 000-en részidőben, kiegészítő jövedelemforrásként dolgoznak értékesítőként, a legnagyobb pedig az újonnan csatlakozott, vagy vásárlói regisztrációval rendelkező forgalmazók aránya (66%, azaz kb. 330.000 fő), akik elsősorban saját háztartásuk számára szerzik be a termékeket, jelentős kedvezménnyel.
A hazai közvetlen értékesítő cégeknél 3-4 éve kezdődött, és a válság hatására fejeződött be teljes körűen a digitális csatornákra történő átállás. Ezzel párhuzamosan, generációváltás is elindult a közvetlen értékesítők körében.
„Eljött az idő, hogy az évtizedes beidegződéseket magunk mögött hagyva, másként tekintsünk a közvetlen értékesítői munkára. Azt látjuk, hogy a 2020-as év új érdeklődést hozott a szakma iránt. A válság bebizonyította az otthoni munka és ezzel együtt a közvetlen értékesítés előnyeit is. Ez a munka ugyanis rugalmasan illeszthető az életkörülményeinkhez, lehetővé teszi, hogy akkor és annyit foglalkozzunk vele, amikor számunkra a legideálisabb. A digitális csatornák előretörése pedig új távlatokat nyithat minden új szakmánkbeli számára, de különösen a fiatalok számára, akik otthonosan mozognak ebben a világban” – mondta el Endrédi László, a Közvetlen Értékesítők Szövetségének elnöke.
Mire érdemes figyelnünk, ha kipróbálnánk magunkat közvetlen értékesítőként? Íme a Közvetlen Értékesítők Szövetségének tanácsai:
Alaposan nézzük meg, milyen céghez csatlakozunk! Érdemes utánajárni, mióta van jelen a piacon, milyen termékeket forgalmaz. A Közvetlen Értékesítők Szövetségének tagcégei nagy múltú, kiváló minőségű termékeket forgalmazó vállalatok, akik elfogadták az etikus működésre és a fogyasztók védelmére vonatkozó hazai, európai és nemzetközi előírásokat.
Ellenőrizzük, hogy milyen feltételekkel lehetünk értékesítők az adott cégnél! A legálisan működő közvetlen értékesítő cégekhez könnyen, nagyobb tőkebefektetés nélkül csatlakozhatunk.
Járjunk utána, milyen képzéseket, tanfolyamokat nyújt a cég az értékesítők számára! Válasszunk olyan vállalatot, amelyik nagy hangsúlyt helyez a képzésre, ezzel segítve a céljaink elérését.
Legyünk tisztában a cég kompenzációs rendszerével! Gyűjtsük össze a bónuszokkal, jutalékokkal, nyereséggel kapcsolatos összes információt és kérdezzünk, ha valami nem világos.
Térképezzük fel a cég garanciára és a termékek visszaküldésére vonatkozó szabályait! Ez nemcsak számunkra, hanem a jövőbeli vásárlóink számára is fontos és hasznos információ lehet.
És végül, de nem utolsósorban hallgassuk meg, kérjük ki más értékesítők véleményét is a kiválasztott cégről!