- Hirdetés -

Vásárlási megszoksz vagy megszöksz – így hatott ránk a COVID-19 (x)

|

- Hirdetés -

Óriási változások az egyének fogyasztási attitűdjeiben, hatalmas kihívások a kínálati oldalon, néha nem várt reakciók a szereplőktől – mindezek a COVID-19 számlájára írhatóak, de nézzük meg, mit tudhatunk meg a GfK Hungária lakossági kutatásából, ha kicsit mélyebre is nézünk. Turcsán Tündét, a GfK Hungária Háztartás Panel kereskedelmi igazgatóját kérdeztük a kutatási eredményekről. (x)

– A 2019/2020-as előrejelzések lassú gazdasági növekedést prognosztizáltak a következő évekre, amit a COVID-19 teljesen felülírt. Hogyan határozná meg, mi volt a leglátványosabb változás a vásárlói szokásokban? Esetleg meghatározhatók különböző fázisok, amelyek mentén változtak a szokások?

– A GfK Hungária április legelején, a kijárási korlátozások bevezetésének időszakában készített egy exkluzív, 2.700 fős reprezentatív felmérést azzal a céllal, hogy feltérképezzük hogyan változtatta meg a jelenlegi helyzet a vásárlók gondolkodásmódját, értékrendjét, illetve vásárlási szokásait. A mostani helyzet nagyon egyedi, a jövőre vetített hatása attól is függ, hogy mennyi ideig tart és mennyire fogja megszenvedni a helyzetet a társadalom és a gazdaság. Mi 3 fázisra osztottuk fel ezt az időszakot, most egyértelműen még a “Pánik” fázis végén vagyunk, amit hamarosan az “Alkalmazkodás” követ – itt is nagyban meghatározó, hogy milyen rendelkezéseket hoz a kormány, amit később “az új normál” időszaka követ. Egyértelműen látszik, hogy ritkábban megyünk vásárolni, a ritkább vásárlás minden korosztályra igaz, és egy alkalommal többet költünk. Nem látjuk jeleit, hogy a megszokott helyett olcsóbb termékeket választanának a fogyasztók.

– Olyan válsághelyzetbe került most minden ország fogyasztói társadalma, amire nem is lehetett számítani. Milyen emberi tényezők játszanak közre a változásokban?

– A kiskereskedelem számára az elmúlt hetek az áruellátási lánc versenyét jelentették. A pánikszerűen megnövekedett kereslet kielégítése komoly kihívás elé állította a kereskedelmi láncokat. A készlethiány és a bizonytalanság hatására csökken a vásárlók márkák iránti lojalitása, a kijárási korlátozás és a többi emberrel való érintkezéstől való félelem pedig azt eredményezi, hogy egy-egy vásárlás során minden szükséges terméket szeretnének egyszerre beszerezni, hogy ne kelljen egy ideig újra vásárlás miatt elhagyni az otthonukat. Az első pánikvásárlások során hajlamosak voltunk csak a felhalmozásra koncentrálni, nem igazán törődve azzal, hogy „másnak is jusson”. Emiatt kellett az áruházakban mennyiségi korlátozást bevezetni, illetve ezért alakultak ki ellátási problémák egyes üzletekben.

– A vírus az emberek alapvető szokásaiban is változásokat kellett, hogy előidézzen. A kutatások milyen eredményeket mutattak, hajlandóak vagyunk az alapvető szokásainkon – mint például a higiénia – változtatni?

– A higiénia iránti igény valóban erősen megnövekedett. A legtöbben a kézmosás gyakoribbá tételét, illetve a kormányzat által javasolt higiéniai előírások fokozott betartását említették. A kézfogás mellőzése, valamint a zsúfolt helyszínek kerülése is a legtöbbet említett változások közé tartozik. Az arcmaszk viselése egyre elfogadottabbá válik, illetve sok emberben (és a fenntartókban is) tudatosul, hogy a tömegközlekedési eszközök fertőtlenítése milyen mértékben járul hozzá a későbbi járványok kordában tartásához. Nem beszélve arról, hogy a kormányzati kommunikáció is azt hangsúlyozza, hogy az egyénnek óriási szerepe van abban, hogy felelősségteljes viselkedéssel kerülje el a fertőzés tovább terjesztését. Az is nagyon szépen kirajzolódott a kutatásból, hogy az egyes korosztályok máshogy próbáltak a pánik időszak kezdetén védekezni, a fiatalabbak inkább antibakteriális, vírusölő termékeket vittek magukkal, amikor elmentek otthonról, míg az idősebb korosztály jóval nagyobb arányban maszkkal védekezett. A rendszeres és gyakori kézmosás szinte minden korosztálynál nagyon fontossá vált. Nem csak magunkat kell védeni a világtól, hanem arra is oda kell figyelni, hogy mi ne fertőzzünk tovább másokat. Ezek a tapasztalatok hosszú távon is éreztethetik a hatásukat, megváltozhat az emberek gondolkodásmódja.

– Nagyon drasztikusan érkezett meg ez a vírus, ami valószínűleg felgyorsította a stressz, félelem vagy akár az aggódás jeleit is. Miért aggódunk leginkább?

– A megkérdezett háztartások 85%-a igencsak aggódik, elsősorban a családtagjaik egészsége, másodsorban a gazdaság és az egészségügyi rendszer miatt. Érdekes módon a saját egészségük vagy a tartós bezártság miatt jóval kisebb mértékben aggódnak.

 

 

– Vajon ezek a változások és kényszerhelyzetek kihozzák belőlünk, hogy másképp álljunk a dolgokhoz? Mi derült ki a kutatásból van, amire már most azt mondjuk, hogy változtatni szeretnénk az eddigi életünkhöz képest?

– Azt gondolom, hogy természetes, ha egy ilyen helyzetben újraértékelünk mindent, kicsit befelé fordulunk. Az élet apró örömei, a család, a barátok fontos szerepet töltenek be ebben – jobban felértékelődnek, de újra gondoljuk a költéseinket, tudatosabban, óvatosan vásárolunk, jobban odafigyelve arra, hogy ne vegyünk szükségtelen dolgokat és az egészségtudatosság is jobban előtérbe kerül. A közvetlenül a vírus megjelenése előtt készített Consumer Life tanulmányunkból is egyértelműen kiderült, hogy egyre tudatosabban vásárolunk. A vírus erre az ébredező tudatosságra csak ráerősített.

– Mi a helyzet a vásárlási szokásokkal? Azt már mindenhol lehet hallani, hogy ez most az online vásárlások térhódítását még jobban segíti, azonban azt is hallani, hogy a hazai nagy áruházláncok nem igazán készültek fel ekkora rohamra. Az online vásárlásokat is lekutatták, mi a tapasztalatuk az embereknek?

– Az FMCG online növekedés érezhető, de nem tudott olyan mértékben nőni, mint amit sokan vártak, de ez nem meglepő, hiszen ebben a pánikhelyzetben mindenkinek nehéz volt lépést tartania az extrém módon megnövekedett vásárlási igényekkel. Ami a legnagyobb csalódottságot okozta és így a növekedés gátja is volt, hogy a pánik időszakban szinte egyáltalán nem volt elérhető kiszállítási időpont. Sok család számára még mindig nem elérhető ez a szolgáltatás, mert senkinek sincs országos lefedettsége és sokan vannak olyanok is, akik még mindig nem bíznak ebben a vásárlási formában és alapvetően azt gondolják, hogy az online vásárlás jóval drágább, mintha üzletben vásárolnának és sokkal kevesebb termék érhető el, mint a boltokban.

– És vajon azok az emberek, akik eddig is ellenálltak az online vásárlásnak, ők milyen megoldásokat választottak?

– Egyértelműen azt látjuk, hogy próbálták elkerülni a zsúfoltságot és az emberekkel való érintkezést és jóval ritkábban járnak vásárolni, viszont 1-1 alkalommal sokkal nagyobb értékben és többet vásárolnak– az átlagos kosárméret közel harmadával nőtt. Nálunk nem voltak annyira szigorú kijárási korlátozások, mint a környező országokban, nem volt „távolsági korlát” és így minden kereskedelmi csatornában jól látható a növekedés, mert az emberek el tudtak menni bármelyik általuk kiválasztott üzletbe. A drogériák és a diszkontok átlag felett tudtak növekedni ebben az időszakban és sokan rendeltek akár telefonon is a helyi kiskereskedőktől és a helyi gazdáktól, őstermelőktől. Egy ilyen érzékeny helyzetben szerzett tapasztalat sokkal mélyebb nyomot hagy az emberekben és erősebben befolyásolja őket a későbbi boltválasztásaik során.

– Mi a helyzet a kereskedők megítélésével? Az mennyiben változott meg ebben a helyzetben?

– Nagyon vegyes a kép – sokkal több pozitív visszajelzést kaptunk a vásárlóktól, mint negatívat, számszerűen közel 3-szorosa volt a pozitív visszajelzések száma. Ami leginkább befolyásolta a pozitív megkülönböztetést, az az áruválaszték szélessége/áruk elérhetősége, betartották-e a higiéniai előírásokat és ahogyan kezelték a pánikhelyzetet; míg a másik, negatív oldalon egyértelműen az áremelés, áruhiány és a zsúfolt sorban állás volt.

– Sokszor látjuk és halljuk, hogy az emberek már nem igazán tudnak eligazodni ebben a hatalmas hír-cunamiban, ami körbevesz bennünket. Mi a helyzet az emberek hírfogyasztási szokásaival? Milyen érdekességek derültek ki a kutatásból?

– A megkérdezettek több, mint 60%-a változtatott korábbi szokásain és gyakrabban keresett fel bizonyos tájékozódási forrásokat. Leginkább az online híroldalakat és a hagyományos TV-t kezdték el még gyakrabban használni, de a közösségi média/barátok-ismerősökkel való kapcsolattartás is felértékelődött. A második helyezett az új szokások között az online élő közvetítések és tartalmak nézése lett.

– Ami még érdekes lehet a kutatási eredményekből, hogy mi az, ami a legjobban hiányzik az embereknek ebben az időszakban?

– Magasan a társas – szociális tevékenységek hiányoznak a leginkább mindenkinek (baráti találkozók, utazás, túrázás) és ilyen helyzetben azt gondolom természetes, hogy átalakulnak az értékrendek. A fent említettek után jön rögtön a „vásárlás az üzletekben”, ami kifejezetten jó hír a kereskedőknek. Készüljenek fel a rohamra az újranyitás után. (x)

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...

Különleges kisfilmmel kampányol a Pfizer

Verset szavalni sokaknak egyáltalán nem okoz gondot, kivéve, ha van a dologban egy kis csavar. Adott egy vers, és egy igen nehéz feladat: egyetlen levegővel kell végig mondani a strófákat. A Pfizer egy nem...

Izgalmas hajsza a NatGeo új sorozatában

Az amerikai lépfenetámadások 20. évfordulója alkalmából a National Geographic 2021 decemberében műsorára tűzi a biológiai terrorcselekmény és az azt követő izgalmas nyomozás történetét feldolgozó Halálzóna: Antrax című filmsorozatot. A hatrészes széria a Halálzóna című...

Új megoldásokat keresnek a munkavállalók

A dolgozók megéléseiből táplálkozó „nagy felismerés" jelenség következményeként újabb jelentős mozgás indulhat be világszerte a munkaerőpiacokon – mutat rá a Randstad Workmonitor 2021-es második felmérése. A több mint 27,000 dolgozó megkérdezésével 34 piacon, köztük...

Zenélő növényekkel kampányol az E.ON és az ACG

Az ACG Reklámügynökség és az E.ON zenélő mikrooázisokat hozott létre a vállalat klímaváltozás elleni küzdelem fontosságáról szóló kampányának részeként. A különleges installációknak köszönhetően a budapesti Széna- és Szent Gellért téren várakozó utasok nemcsak a...

Erős negyedévet zárt az Allianz

2021-ben az Allianz Csoport a harmadik negyedévben is erős működési teljesítményt mutatott fel az összes üzletágában. Ez azt bizonyítja, hogy az üzleti modellünk jól működik, segítségével ki tudjuk használni a globális gazdasági környezet és...

Eldőlt, viszi a 4iG a DIGI-t

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA