Az idei év első kilenc hónapjában a listaáras reklámköltés duplájára nőtt az e-kereskedelmi hirdetőknél. Nemcsak lufi ez a felfutás, hanem tartósan erős hirdetőkké válhatnak. Mindebből főleg a televíziók profitálnak.
A Black Friday-akciókat az e-kereskedelmi hirdetők honosították meg nagyjából három évvel ezelőtt itthon, de mára terjed, mint a pestis, és már az autókereskedőktől kezdve a szállodákig bezárólag szinte minden hirdető eszköztárában felbukkant. S könnyen lehet, hogy ezzel még messze nincs csúcsra járatva a Black Friday köré épülő hirdetési cunami.
Mindenesetre az, hogy az e-kereskedők egy ilyen trendet el tudtak indítani, jól mutatja, hogy ezek a hirdetők mennyire erőssé váltak néhány év alatt. Azt hozzá kell tenni, hogy meglehetősen széles hirdetői körről van szó. A klasszikus webáruházak mellett ugyanis idesorolhatók az offline területről az online irányába nyitó hirdetők is. Utóbbi kapcsán elég csak a Media Marktra vagy a Tesco házhoz szállítási szolgáltatására gondolni. Továbbá olyan, a hirdetési piacon aktív szereplők is ehhez a területhez tartoznak, mint az Elittárs, a Szállás.hu vagy éppen a Trivago.
Szimpla médiafogyasztóként azt tapasztalja az ember, hogy több ekereskedelmi hirdetéssel találkozni, de kérdés, hogy ebből mit éreznek maguk a médiacégek. „Valóban egyre több ilyen cég jelenik meg a televíziós hirdetők között, ezáltal növekszik az együttes költési szintjük is” – erősíti meg a tapasztalatainkat Dudás Gergely, az RTL Magyarország kereskedelmi igazgatója. A szakember csak példaként említ néhány olyan céget – Alza, Booking.com, Ecipő – amelyek az idén jelentek meg a televízióban hirdetőként, viszont egyből jelentős kampányaik indultak.
„Nincs azért olyan nagy boom, mint a Jófogás–Olx háború idején, inkább fokozatos növekedés látszik” – teszi hozzá Dudás Gergely, aki azzal számol, hogy egy fi xen erős hirdetői körről van szó, és semmiképp sem csak költési lufi ról. Már csak azért is, mert a lakosság egyre többet költ az e-kereskedőknél, ez pedig magával húzza ezeknek a cégeknek a reklámköltését.
Az e-kereskedelmi hirdetők a televízió mellett előszeretettel használják a digitális megoldásokat is. Ebből a költési szeletből jelentős részt kihasít magának a két digitális mogul, a Google és a Facebook, de azért a hazai szereplők is profi tálnak az e-kereskedelem növekvő költéséből. „Hatalmas elérésű, kirakatként használható óriáshirdetések, a televíziós reklámszpotokkal is működő videohirdetések, a minden kiadványon egyszerre időzíthető listing és kifi nomult, kontenttípusú eszközök” – sorolja Abonyi Bernadett, a CEMP Sales House értékesítéstámogatási vezetője, hogy milyen megoldásaikat veszik általában igénybe az ekereskedelmi hirdetők. Egyébként a CEMP-nél is azt tapasztalják, hogy a valós reklámköltés is növekvő tendenciát mutat ezeknél a hirdetőknél.
A Kantar Mediától kapott adatok alapján megnéztük, hogy milyen trendek látszódnak az e-kereskedelmi területen. Ehhez az adatbázisukban található webshopok és az úgynevezett online szolgáltatások költését vette alapul a Kantar Media. A listaáras költési adatok szerint 2016 és az idei év első kilenc hónapja között majdnem pontosan duplájára emelkedett az e-kereskedelmi hirdetők reklámköltése. Ez még úgy is meglepően nagy növekedés, hogy a televíziók magas részaránya azért torzíthatja az adatokat.
Az ekereskedelmi költésen belül a tévék még erősödtek is, hiszen amíg 2016 első kilenc hónapjában 79, addig az idén már 89 százalékot tett ki a televíziók részesedése. Egyedül a folyóiratoknál látszik némi csökkenés, a többi médiatípusnál a költések növekedését mérték. Az online terület részaránya – a nem mérhető Google és Facebook miatt – pedig a valóságban jóval magasabb lehet, mint amit a listaáras adatok mutatnak. Négy olyan hirdetői szektor van, ahol a teljes reklámköltésükön
belül látványosan magas a különféle online szolgáltatások aránya. Ez az utazás, az informatika, a kereskedelem és az öltözködés szektor. A turisztikai szegmens idei költésének 41 százalékából már valamilyen online szolgáltatást népszerűsítettek. Az informatikai szektor hirdetőinél az e-kereskedelmi részarány 24 százalékos, a kereskedelmi hirdetőknél 11, az öltözködés és kiegészítők szektornál pedig 10 százalékos.
Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.
Heszler Róbert
- Hirdetés -
A webáruházak is pörgetik a hirdetési piacot
|
- Hirdetés -
A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI
Ilyen autóra elég a munkáshitel
A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...
A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány
Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
Új tablettel erősít a Honor
December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
Minden tizedik magyar állást keres
Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez
Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n
Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
Átalakuló streamingvilág
A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
Újabb díjat nyert a K&H
Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi
A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -