- Hirdetés -

Zöldülő fesztiválok

|

Szelektív hulladékgyűjtés, visszaváltható poharak, lebomló alapanyagokból készített evőeszközök – többek között ilyen megoldásokkal igyekeznek csökkenteni a környezetterhelést a hazai fesztiválok szervezői.

Hogy egy fesztivál mennyire lehet zöld, sokban múlik környezetétől, a helyszíni adottságoktól, például attól, hogy mennyi mindent kell építeni, a közönség mennyire tudja tömegközlekedéssel megközelíteni a fesztivált, milyen szabályok vonatkoznak a kitelepülő vendéglátókra, árusokra.

Tudatos közönség

A Művészetek Völgyének nagy előnye, hogy a három település élő szövetébe kapcsolódik be, azaz nem a nulláról építik fel a helyszíneket vagy a hálózatot. Az árusok csak lebomló zacskóban értékesíthetik a portékájukat, a vendéglátóknál újrapohárban lehet italt kapni, és az egyszer használatos evőeszközök is lebomló anyagokból készülnek. „A látogatókat arra biztatjuk, hogy használják a közösségi közlekedést már a megérkezéskor is, a települések között pedig ingyenes Csigabusz-járatok közlekednek, ezzel is csökkentve a fesztivál ökológiai lábnyomát” – mondta el Ernhaft Attila, a Művészetek Völgye Fesztivál gazdasági igazgatója. Emellett a rendezvényen szelektíven gyűjtik a hulladékot, és rengeteg zöld programjuk van a Művészetek Zöldje udvarban, ahol amellett, hogy a fenntarthatóságról tanulhatnak a látogatók, több túra is indul, hogy megismerjék a környék természeti értékeit.

„Főleg a fiatalabb korosztály körében egyre fontosabb a nyári program kiválasztásakor az is, hogy az adott rendezvény mennyire fenntartható. Emiatt számukra több ilyen intézkedés alapnak számít, hozzájárul a fesztivál népszerűségéhez. A Művészetek Völgye közönségére korábban is jellemző volt a környezettudatosság, az esemény születése is egy környezetvédelmi akcióhoz köthető, amikor szerették volna megóvni a helyi patakot” – emelte ki.

A legnagyobb kihívást a hulladék és annak a különválogatása okozza, de a szervezők ezt minden évben továbbfejlesztik. „Mi egy élő környezetben tartunk fesztivált, így különösen fontos, hogy vigyázzunk a környezetünkre” – tette hozzá a gazdasági igazgató. A rendezvényen tavaly 42 tonna szemét gyűlt össze, ebből 34,6 tonnát hasznosítottak újra.

Sztárok vonaton

„Minél kisebb egy fesztivál, annál könnyebb igazán fenntarthatóan megszervezni, minél nagyobb, ez annál nagyobb kihívás. Én kerülöm a zöldfesztivál kifejezést, mert a nagy események fogyasztásgeneráló jellege szembemegy a fenntarthatósági szempontokkal, de sokat tehetünk a környezeti terhelés csökkentéséért” – mutatott rá Dominus Ákos, a Sziget fenntarthatósági menedzsere.

A Szigeten és a Balaton Soundon évente legalább egymillió eldobható műanyag poharat váltanak ki repoharakkal. Emellett a hulladékok szelektív gyűjtésére és újrahasznosítására is fókuszálnak a szervezők, valamint lépéseket tesznek a hulladékcsökkentésre, ilyen volt a szívószálak fokozatos kivezetése: a számukat 1,2 millióról 56 ezerre csökkentették. Emellett kerékpárosbarát intézkedéseket hoztak, következetesen próbálják visszaszorítani az egyedi autóhasználattal járó közlekedést. A Szigeten ez a leglátványosabb, az összes alternatív megoldásra lehetőségeket kínálnak.

A Sziget esetén a legnagyobb kihívást a fesztiválozók repülőgépes utazása jelenti. „Ahova sok látogató érkezik, ott a repülőgépes utazás felel a teljes szén-dioxid-lábnyom legalább 80 százalékáért. Próbálunk vonatra ültetni minél több embert, de véges a vasúti csatlakozások kapacitása. Nehéz ezen a területen változást elérni, hiszen ez nem tőlünk függ. Szeretnénk, hogy pár év múlva nulla legyen a repülővel érkezők száma, ezért különféle karbonkompenzációs megoldásokon dolgozunk” – emelte ki.

Diákokra hangolva

Az EFOTT esetén leginkább az anyagiak okoznak nehézséget. „A fesztivál fő célja, hogy az egyetemistáké maradjon, emiatt nem emelhetjük jelentősen a jegyárakat. Amikor zöldítésről, programokról, fellépőkről van szó, fiyelembe kell vennünk, hogy mindez egy átlagos hallgató számára is megfizethető maradjon” – mondta el Budai Marcell, az EFOTT sajtófőnöke.

„Egy ilyen rendezvényen, még akkor is, ha felsőoktatási intézmények tanulóiról van szó, az este egy adott pontja után nehezen működik a szelektív hulladékgyűjtés” – mutatott rá. Ezért a szervezők egy olyan rendszert hoztak létre, amelynek keretében a szelektív gyűjtés mellett évek óta utólag is szétválogatják a hulladékot. A tavalyi év nagy újítása volt a biológiailag lebomló hulladékok kezelése. A fesztiválon 170 ezer policiklikus lactid-acidból (PLA) készült poharat használtak, ami némi utókezeléssel biológiailag lebontható. Emellett 250 köbméternyi biológiailag bontható és 280 köbméter szelektív hulladék keletkezett a fesztiválon, ezek mind újrahasznosíthatók, valamint 50 köbméternyi olyan hulladék is keletkezett, amit lerakóba kellett szállítani.

Közel a természethez

„A szokás nagy úr, és mindig nehéz a bevett módszerektől eltérni, az esetünkben azonban az Örvényesvölgy Fesztivál név alatt első alkalommal szervezünk két hétvégén át világsztárokat is bemutató eseményt, amelynek a szokásait most alakítjuk ki, a fenntarthatóságot és a kisebb környezeti terhelést is szem előtt tartva. A korábbi években más néven is szerveztünk itt programot, és a kezdetektől, az úttörők között alkalmaztuk az újrapohárrendszert” – emelte ki dr. Badacsonyi Tamás fesztiváligazgató.

A szervezők az esemény helyszínén tíz éve működtetnek egy szálláshelyet, ahol még nagyobb hangsúlyt kapnak a fenntarthatósági szempontok. „Tekintettel arra, hogy a fesztivál tulajdonosaiként mi magunk a családunkkal is a rendezvény helyszínén élünk, velünk együtt 32 dámszarvassal és az erdeinkben élő további állatokkal, gyakorlatilag a kertünkben szervezünk fesztivált. Különösen fontos számunkra a kulturális élményszerzés mellett, hogy megőrizzük ennek a környezetnek az érintetlenségét, a báját” – mondta.

A fesztiváligazgató kiemelt figyelmet fordít a területen való infrastrukturális beruházásokra, hogy azok a tájhoz illő, abba szelíden beleavatkozók legyenek. Külön érdekessége az Örvényesvölgy Fesztiválnak, hogy e-bike túrákat is szerveznek a koncertek mellett a közeli Zala-Völgyi Nyitott Portákhoz, hogy ezzel felhívják a figyelmet a helyi termékekre, őstermelőkre, a rövid ellátási láncok jelentőségére.

Az esemény létszámkorlátos, mert bizonyos látogatószám felett már nem tudnák megőrizni a réteken lévő növényeket, füvet. „Ez a gazdasági fejlődés és a potenciális haszon limitje lehet, de ezt nem így fogjuk fel. Vannak elvek, amikből nem engedünk” – hangsúlyozta. Emellett repohárrendszert és lebomló evőeszközöket, tálakat alkalmaznak, a betétdíjas poharakat visszaváltják. A hulladékot szelektíven gyűjtik, és amit lehet, helyben komposztálnak. A zöldterületet a fesztivál előtt és után mikrobiológiai készítményekkel erősítik. Ez nem túlzott műtrágyázást jelent, hanem olyan, a növények és a talaj számára jótékony baktériumok kijuttatását, amelyek elősegítik a gyors regenerálódást.

 

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Havi tízezer dollár hirdetéskeretet hagynak az asztalon a nonprofit szervezetek

Ennyit biztosítana a Google hirdetéskeretre. Ha hallottak is a lehetőségről, akkor sem tudnak hatékonyan élni vele.Nem újdonság a Google for Nonprofits szolgáltatáscsomagja, azonban a legtöbb magyar nonprofit szervezet számára ismeretlen. Egész röviden, a keresőóriás...

Elégedetlenek a fizetésükkel a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 49 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével. A munkavállalók többsége ma is azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 59 százalékuk úgy érzi, hogy...

Megérkezett az HBO nagyszabású sci-fi sorozata

Már elérhető a hazánkban forgatott Dűne: Próféciák az Max és az HBO kínálatában. A Pioneer Stillking Film és az HBO által készített sorozat 10 000 évvel Paul Atreides születése előtti időszakot mutatja be. Friss...

Egyre népszerűbbek a minilakások

Formálódik a minilakások iránti kereslet a hazai ingatlanpiacon. Zömében még mindig a befektetők keresik őket, azonban erősödött az otthonteremtési céllal szerződők köre is a kislakásokat választók között a fővárosban. A csekély, 20 négyzetméteres vagy...

Megrázó sorozat érkezik a képernyőkre

Az emberiség történetének legpusztítóbb – több mint 225 ezer életet követelő – cunamija 20. évfordulójára időzítve a National Geographic 2024. november 24-én és 25-én műsorára tűzi a természeti katasztrófa okait, legkritikusabb pillanatait és következményeit...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...