A toplista szereplői tavaly együttesen nettó 110 milliárd forint forgalmat realizáltak online értékesítésből., azonban a bővülés dinamikája lassult. A GKI Digital rangsorát továbbra is az Extreme Digital vezeti.
A GKI Digital 2015. óta készít forgalmi adatokon alapuló, nyilvános rangsort a magyar piac legnagyobb e-kereskedőiről.
A lista kiinduló alapját ez alkalommal is a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, negyedéves rendszerességű Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozata, valamint szakértői modellezése és nyilvános adatok másodelemzése adta. A végső eredmények egymástól függetlenül, de minden érintett szereplővel egyeztetésre kerültek, így azok a valós forgalmi sorrendet tükrözik.
Az első 10 kereskedő adja a hazai e-kereskedelmi forgalom 35%-át
A toplista szereplői a tavalyi év során együttesen mintegy nettó 110 milliárd forint forgalmat realizáltak online értékesítésből. Ezzel 2016-ban a TOP10 már a hazai online kiskereskedelmi forgalom 35%-ért felelt, melyhez összesen több mint 5 millió sikeres tranzakció (rendelés) társult.
Csökkent a TOP10 lendülete
Bár 2016-ban tovább nőtt az első 10 e-kereskedő forgalomarányos súlya, a bővülés dinamikája mégis lassul. Míg 2014-ről 2015-re az első 10 szereplő átlagos bővülése 73% volt, addig ez a mutató 2015-ről 2016-ra 20%-ra csökkent. Ez összhangban van a teljes hazai kiskereskedelmi piac lassuló növekedési ütemével, ugyanakkor a toplistán több olyan szereplő is van, aki tavaly a teljes piac 18%-os bővülésénél kisebb mértékben tudott nőni.
Változás a dobogón
A lista első helyére harmadik alkalommal is az Extreme Digital került, ezzel továbbra is Magyarország legnagyobb forgalmú e-kereskedője.
A dobogó második fokát továbbra is az eMAG birtokolja, amely a toplista szereplői közül kimagaslóan a legnagyobb éves forgalombővülést érte el 2016-ban.
A képzeletbeli dobogó harmadik szintjére – a 2016-os eredményei alapján egy helyet javítva – a Media Markt online áruháza került. Ezzel a műszaki áruházlánc a 2013-as indulást követően 2016-ra az ország legnagyobb, offline háttérből induló e-kereskedelmi szereplőjévé nőtte ki magát.
Negyedik helyen zárt a 2016-ban tulajdonos-váltáson átesett MALL.hu. A cseh hátterű webshopnak vitathatatlan érdeme van abban, hogy az elmúlt években hazánkban is népszerűvé vált a webpláza-modell.
Piacvezető online FMCG szereplőként, az idei rangsorban is az ötödik helyet foglalja el a TESCO online áruháza.
Egy helyet javítva, az ország legnagyobb számítástechnikai webshopjaként hatodik lett az iPon.
Szintén egy helyet előre lépve, hetedikként zárta az évet az Aqua Electromax, mely mára a legnagyobb, 90-es évek végén alapított webáruház Magyarországon.
Nyolcadikként, a ranglistán új szereplő a 220volt, ezzel a legnagyobb, dedikáltan fotózásra szakosodott online áruház hazánkban.
A lista kilencedik helyét a Libri-Bookline – az ország „kultúráért felelős” webshopja – foglalja el. Bár idén 3 helyet visszaestek, az online vásárlók továbbra is náluk adták le a legnagyobb számú rendelést 2016-ban.
A listát, tizedik helyen változatlanul a Tchibo webáruháza zárja, ami figyelemre méltó teljesítmény, hiszen a TOP10 közül egyedüliként ők foglalkoznak szinte kizárólag saját márkás termékek értékesítésével.
A siker záloga a TOP3 szemével
1. helyezett – Extreme Digital
„Az elmúlt évben is dinamikusan nőtt az internetes vásárlás és az online fizetés iránti bizalom, ugyanakkor ezzel párhuzamosan a vásárlók elvárásai is gyarapodtak. Egyre jobban igénylik azt, hogy az Edigital.hu-n kiválasztott terméket minél gyorsabban, akár még a rendelés napján átvehessék. Ezért vezettük be korábban a négy órán belüli szállítást biztosító szolgáltatásunkat, de ugyancsak a termékek gyorsabb eljuttatását szolgálja az is, hogy két új üzletet nyitottunk a Kika soroksári és budaörsi áruházaiban. Bár ezek „hagyományos” boltok, ahová az utcáról is be lehet menni vásárolni, kialakításukkal valójában az online és offline pilléreken álló, hibrid üzleti modellünket erősítjük. Ez nagyon fontos, hiszen forgalmunk jelentős részét teszik ki azok a vásárlók, akik online választják ki a terméket, de a személyes átvételt preferálják. Bár az átvételi pontok és csomagautomaták is egyre népszerűbbek, az Extreme Digital üzleteiben való átvételt sokan azért preferálják, mert ott az eladóktól például segítséget kaphatnak az eszközök későbbi beüzemeléshez” – emelte ki Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója.
2. helyezett – eMAG
„2016-ban kiemelkedő növekedést ért el az eMAG Magyarországon, amely egyrészt az oldallátogatottság emelkedésének és az erős médiatámogatásnak, másrészt pedig a konverzió és az átlagos kosárérték növekedésének köszönhető.
A mai fogyasztók már sokkal tudatosabbak, ugyanakkor a kényelmet is jobban szeretik. Kivárják a promóciókat, megkeresik az akciókat, de nem pusztán az ár alapján döntenek, hanem a legjobb ár-érték arányú terméket és szolgáltatást választják.
Jellemző továbbá, hogy a fogyasztók egyre inkább ott vásárolnak, ahol egy helyen a legtöbb terméket meg tudják rendelni és előnyben részesítik a széles választékot kínáló, ismert webáruházakat a speciális termékkörre szakosodott kereskedőkkel szemben. Ennek eredményeképpen nőtt látványosan az eMAG-vásárlók átlagos kosárértéke, azaz az egy kosárban megvásárolt termékek száma és a vásárlási gyakoriság is. Ezt a trendet előre látva, évek óta nagy hangsúlyt fektettünk a termékportfóliónk folyamatos bővítésére, hiszen míg 2015 végén 250 ezer, addig 2016 végén már 450 ezer termék volt elérhető az oldalon. Emellett úgy látjuk, hogy az eMAG vevőközpontú szemlélete is pozitív fogadtatásra talált Magyarországon, amely szintén kulcsfontosságú a magas növekedési ütem fenntartásában” – mondta el Hunyady László, az eMAG marketing igazgatója.
3. helyezett – Media Markt
„A Media Markt online jelenléte kapcsán 2016-ban is arra törekedtünk, hogy minél jobban megismerjük ügyfeleink igényeit és ki is szolgáljuk azokat: UX kutatásokra alapozva továbbfejlesztettük az oldal kezelhetőségét és a vásárlási folyamatot. Tovább bővítettük kínálatunkat, és a termékekkel kapcsolatban több ismertető anyagot gazdagabb tartalommal jelenítettünk meg. A megnövekedett igények érdekében számos fejlesztés történt a logisztikai és raktározási oldalon, illetve átszerveztük az ügyfélszolgálatunkat is. A 2017-es évben is az ügyfélelégedettséget helyezzük előtérbe: új szolgáltatások bevezetésével és még szélesebb termékkínálattal szolgálva vásárlóinkat” – mondta el Szigeti Ferenc, a Media Markt webáruház ügyvezető igazgatója.