Új aranykort, majd hektikus hullámzást hozott a pandémia a hazai, aktívan hirdető webáruházak számára. A frissen szerzett alkalmazkodási stratégiák mellett jelentős adatvagyont is felhalmoztak a piac sikeres szereplői, ami a karácsonyi kereslet meglovagolásának egyik kulcsmotívuma lehet – a HD marketing e-kereskedelmi helyzetjelentése 2020. január-novemberre vonatkozóan.
2020 a magyar webáruházak életének legmozgalmasabb évét hozta, a koronavírus-járvány vásárlási szokásokat megváltoztató hatása eddig sosem látott mértékben pumpálta fel a szektor átlag aggregált növekedési mutatóját.
A magyar e-kereskedelmi piac korábbi években szinte sztenderdnek mondható, 17-19%-os éves növekedéséhez képest a HD marketing vizsgálata alá vont, az idei első 11 hónapban végig aktív hirdetői státuszú, termék alapú webáruházak egyértelműen meghaladták ezt, átlag 31%-os forgalom növekedést elérve. Mindez azonban korántsem volt egyenletes, a hónapokat tekintve jelentősen eltérést mutat.
A termék alapú webáruházak egyértelműen akkor „lőttek ki” tavasszal, amikor a lezárások érvényben voltak és a felhasználók félelmei jelentősen nőttek a boltokban történő személyes vásárlás kapcsán.
A karanténos március-április minden eddigi rekordot megdöntve, 62-64%-os növekedést produkált, az új aranykort jelentett a webáruházaknak.
Átlag felettinek számított a május-június is és bár továbbra is sok új vevő érkezett, de ez előző hónapokhoz képest már csak kisebb növekedés volt tapasztalható.
Július-augusztus visszatért az üzletág korábban megszokott növekedési számához, hogy aztán szeptemberben és októberben átadja a helyét a teljességgel kiszámíthatatlan, hektikus változásoknak: egyes áruházaknál – akik tavasszal pedig nagyot nőttek – inkább visszaesést hozott; míg mások, akik tavasszal közepesen vagy csak alig nőttek, pont ebben az időszakban erősödtek meg.
A különbségek oka részben a helyzetre történt reagálási képességben keresendő. Készlet problémák, működési korlátok, esetleg a marketing büdzsék nem megfelelő ütemben történő átcsoportosítása állhatott a még nagyobb növekedés elé.
A bevételi és vásárlási rekordok mellett a webáruházak látogatási adatai is vizsgálta az elemzés. A 30 db áruháznál, mint például a 220volt, Konzolvilág, Netkazán, Shop.builder átlagosan 17%-os növekedés figyelhető meg. Mindezt jelentősen csak az áprilisi hónap múlta felül, amikor nagymértékben nőtt az érdeklődések száma, a kiugró látogatottság azonban nem hozott többletvásárlást, az előző hónaphoz képest.
Májustól folyamatos csökkenésnek indult a görbe. Hirtelen alábbhagyott a webes vásárlásokat övező érdeklődés, ezzel együtt azonban arányait tekintve a látogatószámban jóval többen voltak olyanok, akik vásárolni is akartak, mint korábban bármikor.
Az ebben az időszakban szerzett új „adatvagyon” lehet a következő időszak sikereinek a kulcsa. Ehhez azonban a webáruházaknak ügyes marketing stratégiát kell folytatniuk, hogy idén karácsonykor az eddigieknél is nagyobb növekedést érjenek el.