- Hirdetés -

Idén kevesebbet költünk karácsonyi ajándékokra

|

Nemcsak kevesebben tervezünk ajándékozni a járványhelyzetben, hanem kevesebbért is: közel tizedével csökken a karácsonyi vásárlók száma és 5000 forinttal az ajándékokra elköltött összeg. Változnak a csatornák is, a magyarok közel 60 százaléka online platformon kívánja az ajándékokat beszerezni, ami közel 10 százalékos növekedés 2018-hoz képest – derült ki a Cofidis Hitel Monitor felméréséből.

Az ajándék vásárlók háromnegyede törekszik arra, hogy praktikus meglepetéseket adjon; felük pedig kisebb és/vagy kevesebb ajándékot vásárol egy-egy személynek. A pandémia visszafogja a költekezési kedvet is: a magyarok egyharmadánál nagy szerepet játszik vagy részben emiatt nem terveznek költeni, emellett a válaszadók fele úgy véli, idén takarékosabbnak kell lenni karácsonykor, mint tavaly.

Borítja a karácsonyi rutint a koronavírus

Az évek óta tartó, szinte ismétlődő karácsonyi tendenciák idén megszakadnak. Az ajándékokra költött összegeket, a vásárlási helyszíneket és az ajándékok slágerlistáját befolyásolja a karácsonyra elnyúló koronavírus járvány. Abban nincs változás, hogy a 18-69 éves lakosság döntő többsége (65%) idén is tervez karácsonyi ajándékot vásárolni. Viszont jelentős a visszaesés, hiszen az elmúlt 4 évben ez a szám stabilan 71-72 százalék volt. Kevesebben fognak idén bíbelődni saját maguk által, kézzel készített ajándékokkal is (2019:21%, 2020:16%).

A többség online költ

Szintén a járványhelyzet hatása, hogy az online vásárlás súlya növekedett, aki ajándékot vesz, az gyakrabban vásárol online, mint tavaly. Idén a vásárlók közel 60 százaléka online platformon kívánja az ajándékokat beszerezni. Nagyságrendileg 10 százalékos csökkenés tapasztalható az egyes offline helyszíneknél, legnagyobb arányban pedig az adventi vásárok súlya esett (2019:25%, 2020:13%). Érthető módon hiszen a kormányzati intézkedések hatására nagyobb vásárok idén nem is lesznek megtartva. Kisebb mértékben, de azért átrendeződés figyelhető meg a hazai webshopok javára (+4%). Feltehetőleg bizalmatlanság játszhat itt szerepet, jobban félünk a vírustól a külföldről érkező áruk kapcsán, illetve attól tartunk, hogy nem ér ide az ajándék az ünnepig.

2020-ban a praktikus meglepetések tarolnak

A tervezett ajándékok típusában is van átrendeződés. Továbbra is a szépségápolás-illatszer, a ruházat és kiegészítők, márkás élelmiszer, italok, a játékok és a könyvek csoportjából válogatnak a legtöbben. Mégis idén nagyot zuhan majd az utóbbi kategória, ami egyébként évek óta folyamatosan csökken (2013: 43%, 2017: 37%, 2020:30%). Érthető okokból szintén kiesik a kedveltségi toplistából a vásárlási utalvány, az ékszer és az ajándékba adott wellness utazás, programok, belépők köre. Emellett a konyhai nagygépeknél és háztartási gépeknél – ugyan a lista végén vannak – némi növekedés látható, a tartós otthonlét magyarázhatja ezt a trendet. Hasznosságra törekszik mindenki, aki ajándékot vesz az idén: az ajándék vásárlók háromnegyede említette, hogy inkább praktikus ajándékokat ad, felük pedig kisebb és/vagy kevesebb ajándékot vásárol egy-egy személynek, és hamarabb kezdi el a beszerzést.

Idén 5000 forinttal kevesebbet szánunk ajándékokra

Az ajándékra szánt összeg évek óta növekvő, de legalábbis stagnáló tendenciát mutatott, átlagosan 29.000 forint körül mozogva. Most viszont átlagosan közel 5000 forinttal terveznek a magyarok kevesebbet költeni és megtorpannak 24.500 forintnál. Vagyis idén nemcsak kevesebben terveznek ajándékozni, hanem kevesebbért is. A legtöbben 20-50.000 forint közötti sávot célozzák meg, ez a magyarok közel harmadára jellemző. Emellett ugyanekkora arányban vannak azok, akik semennyit nem terveznek költeni idén. Kevesen vannak, akik 100.000 forint feletti összeget szoktak ilyenkor ajándékokra eltapsolni, de még ennek a körnek az aránya is idén a felére fog esni (2019: 6%, 2020: 3%). Az ajándékozás anyagi forrásai nem változtak jelentősen (2-6%-os eltérés), idén is főképp aktuális havi jövedelemből és megtakarításból fedezzük kiadásainkat. Továbbra sem vennénk fel hitelt nagyobb arányban, sem a megtakarításainkhoz nem nyúlnánk jobban, mint korábban. A lakosság négytizede véli úgy, hogy idén kevesebbet tud költeni karácsonykor, az alacsonyabb jövedelműek körében pedig 60 százalék fölötti már ez az arány. A megkérdezettek fele szerint kifejezetten az a helyes, ha idén kevesebbet fordítanak a karácsonyi ünnepekre. Sőt, csak minden tizedik válaszadó szeretné 2020-as karácsonyi időszakban kicsit jobban elengedni magát a költekezés terén, mint máskor. A koronavírus-járvány szerepe a költekezések visszafogásában jelentős: körülbelül a magyarok egyharmada mondta, hogy nagy szerepet játszik vagy részben emiatt nem költ.

Az idei Fekete Péntek sem számít

Idén a Black Friday népszerűsége is csökkenő tendenciát mutat, kevesebben terveztek azzal, hogy vásárolnak ezen a napon. Körülbelül 5 százalékos ez az esés tavalyhoz képest. Ugyanekkora mértékben csökkent azok köre is, akik ebben az akcióban kifejezetten karácsonyra terveztek vásárolni ajándékot. 2020 karácsonya egészen biztosan szűkebb lesz, eltérően a korábbi évek bőségétől. Azzal kapcsolatban azonban még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hogy ez egy egyszeri eltérés vagy egy új, takarékosabb karácsonyi trend születésének vagyunk tanúi éppen.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...