A Marketing&Media magazin idén is felkérte szerkesztőbizottságának tagjait, hogy röviden értékeljék az idei esztendőt. Online összeállításunkból kiderül, hogy mik voltak a pozitív hozadékai az idei helyzetnek, ki érezte úgy néha ébren is, hogy álmodik és milyen fontos dolgot tudhattunk meg a közösségekről.
Horváth Magyary Nóra, K&H Csoport, kommunikációs igazgatóság, ügyvezető igazgató
Munkás, gyereket segítő
Világjárványos – ezért izgalmas és félelmetes volt egyszerre 2020. Online – ezért otthonra bezárkózó és a világra nagy kaput nyitó egyszerre. Folyamatosan változó – ezért alkalmazkodást igénylő és vezetőként az alkalmazkodást segítő egyszerre. Otthonról dolgozós – ezért munkás, gyereket segítő, háztartásos egyszerre. A year like no other in my several decades.
Varga Zoltán, Central Médiacsoport, tulajdonos-vezérigazgató
Senki nem sejtette
Brutálisan nagyot fordult a világ egy év alatt. Emlékszem, még januárban kérdezték tőlem, hogy mit várok 2020-tól. Akkor többek között ezt mondtam: „Újra kell tervezni, hogy mit is akar kezdeni az emberiség a Földdel. Ez azért nem a világ vége még, csak egy életmód vége lesz, de a mindennapi szokások megváltoztatása elkerülhetetlen. A következő 10 év a hogyanról fog szólni. A hogyanok pedig nagyrészt technológiákról szólnak majd, már meglévőkről és olyanokról, amiket még ki kell találnunk”. Akkor még „csak” a fenntarthatóságra gondoltam, senki nem sejtette, hogy ez lesz az évből. A 2020-as egy előre nem láthatóan fájdalmas, elkerülhetetlen és nagyon tanulságos esztendő volt.
Szabó Edina, OMG Hungary, ügyvezető igazgató
Számos pozitív hozadéka is volt
2020 a gyökeres változás éve volt. A pandémia kezdete óta a kiszámíthatatlanság és a bizonytalanság állandó jellemzői a piacnak. Az első nagy ütés a második negyedévben érte a gazdaságot, és az év második felének a korrekciója sem tudta kompenzálni ezt a kiesést. Számos pozitív hozadéka is volt ennek a teljesen új helyzetnek. A digitalizáció, a hibrid munkavégzés kialakítása, a folyamatos fejlesztés és fejlődés mind idetartoznak. A gyorsan változó piaci és munkahelyi körülményekhez sikeresen alkalmazkodtunk.
Bánhegyi Zsófia, Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató
Bekerül a történelemkönyvekbe
Ez az az év, ami biztos, hogy bekerül a történelemkönyvekbe a koronavírus-járvány miatt, és sosem fogjuk elfelejteni. Az én életemben, illetve a munkámban is meghatározó változásokat hozott, még ha remélem, átmenetileg is. Egy nagyon biztató kezdeti 10 hét után berobbant a pandémia, azonnal bezuhant a szerencsejáték-forgalom szintje, és onnantól minden tervet felülírva egy új megvalósítás vette kezdetét a nemzeti lottótársaságnál. Az év üzleti szempontból végül kiegyenesedett és teljesült, ehhez azonban az „Szrt-s” közösség személyes elhivatottsága kellett a nehéz időkben.
Somlói Zsolt, Mindshare, ügyvezető igazgató
Az év végére kikerekedett
Nagyon vegyes esztendő volt 2020, a tavaszi bezuhanás az év végére kikerekedett. Sorban jöttek vissza a megbízók és költötték el a megvágott büdzséket az esztendő második felében. Összességében a Mindshare ugyanazt a forgalmat realizálta, mint 2019-ben, de mivel sok költségtételünk kiesett vagy jelentősen csökkent, a profitunk nőni fog az idén.
Gulyás János, Wavemaker, ügyvezető igazgató
Bővebben?
Nem volt jó év 2020. Bővebben: rossz év volt. Még bővebben: pocsék egy év volt. És nyilván azokért az okokért, amiket mindenki tud. Persze voltak jó dolgok is, például az, hogy végül is nem lett az idén akkora a visszaesés nálunk – sőt! (de akár a szektor egészében sem), mint amit április végén gondoltunk. Az, hogy milyen zökkenőmentesen átálltunk (és ez megint igaz az egész iparágra) a vegyes WFH és WFO (WTF?) működésre, szintén egy nagyon jó tapasztalás volt. Összességében, ami nem volt jó, az a rengeteg és váratlan külső kihívás, ami pedig jó volt, hogy mennyire össze tudtak zárni közösségek, támogatva emberileg is egymást annak érdekében, hogy ezekre a kihívásokra választ tudjunk adni.
Nyomárkay Kázmér, Marketing&Media, managing partner
Sok minden megváltozott
Rendkívüli volt 2020, hiszen korábban elképzelhetetlen dolgok történtek. Ilyet az én generációm utoljára 89-90-ben érzett. Biztos nem vagyok ezzel egyedül, de néha reggelente ébredés után pár percig nem is tudtam eldönteni, hogy álmodtam, vagy most tényleg ez van. Sok minden megváltozott, a meetingek, az oktatás, a vásárlás átköltözött a netre, és kiderült, hogy a gyökeresen új helyzethez lehet és tudunk alkalmazkodni.
A Marketing&Media magazin idei utolsó számában mintegy 40 hazai topvezető értékeli az idei évet, latolgatja, hogy mi várható 2021-ben illetve beszél ünnepi szokásairól. A Digitalstandon is elérhető lapszámban emellett összeállítások olvashatók 2020 jelentősebb történéseiről a hazai és nemzetközi médiapiacon, a digitális iparban, vagy éppen a márkák világában.