Míg az amerikaiak nem ítélik el a hírességek politizálását, sőt, ötödüknek számít is, mit mond kedvence a közügyekről, addig a magyarok körében teljesen más a hozzáállás a kérdéshez, 50 százalékuk nem tartja elfogadhatónak, ha a celebek politizálnak – derül ki a Lounge Group Amerikában és Magyarországon elvégzett, reprezentatív kutatásából.
Ma iktatják be Joe Biden új amerikai elnököt és bár normál körülmények között százezrek özönlenek Washingtonba, hogy részt vegyenek az eseményhez kapcsolódó mulatságokon, idén azonban az ünnepség mérete rendkívül korlátozott lesz. A felvonulási útvonal mentén szokásosan kihelyezett nézőállványokat nem teszik fel, és az eddigi majd 200 000 jeggyel ellentétben, csupán alig 1000 tiszteletjegy volt elérhető a ceremóniára.
Az USA-ban teljesen elfogadott, hogy a hírességek állást foglalnak politikai kérdésekben. Az amerikai válaszadók ötöde nemcsak elnézi, ha kedvenc ismert embere politizál, de az ilyen közlések hatással vannak gondolkodására is – derül ki a reprezentatív kutatásából. Az amerikai elnök beiktatási ceremóniája ezért is lehet a zenészek, színészek és hírességek körében is az egyik legfontosabb esemény. Megjelenésükkel, fellépésükkel állást foglalnak, és kifejezik támogatásukat az ország vezetője iránt. Így volt ezzel Beyoncé is, aki Barack Obama 2009-es beiktatásán énekelt, vagy a The Piano Guys, akik Donald Trump partiján gondoskodtak a hangulatról. Idén, többek között Lady Gaga, Jennifer Lopez és Justin Timberlake lép színpadra Joe Biden ünnepélyén.
Mel Gibson, Jimmy Fallon, Taylor Swift, Kanye West – csak néhány ismert név, akik aktívan politizálnak, és nem félnek megmutatni pártszimpátiájukat. Az amerikai elnökválasztás során több amerikai híresség is követői tömegét buzdította szavazásra. „A nagyobb részvételi arány a politikai felhatalmazás szempontjából pozitív, de ami ennél is fontosabb, hogy az emberek értékelik a demokrácia biztosította jogaikat, és élnek is velük – mondja Stefkovics Ádám, a Századvég Alapítvány piackutatási igazgatóhelyettese.
Kommentháborúba torkollik minden hazai megnyilvánulás
A Lounge Group kutatása szerint a magyarok teljesen másként gondolkodnak a sztárok közéleti kinyilatkoztatásairól, mint az amerikaiak. Itthon a válaszadók 50%-a szerint egyáltalán nem vagy inkább nem fogadható el, ha celebek politizálnak. Ez az attitűd elsősorban az idősebbekre jellemző, de a fiataloknál is tetten érhető ez a vélekedés. „Vannak ugyan pozitív példáink, amikor hírességek megfogalmaznak fontos, közélettel kapcsolatos gondolatokat – például Lovasi András –, de ilyenkor az internet népe szinte azonnal támadásba lendül a kommentszekció arénájában” – mondja Stefkovics Ádám.
A magyar YouTube véleményvezérei között csak elvétve találunk olyat, aki hajlandó politikai kérdésekkel foglalkozni. Gergely Viktor YouTube-videós szerint az összes olyan témában kifejezetten nagy felelősségük van az influenszereknek, ahol valamilyen saját véleményt fogalmaznak meg, és ez alól nem kivétel a politika sem. A YouTube-on csak Siriusként ismert, közel 300 ezer követővel rendelkező videós azon kevés netes híresség közé tartozik, akik a 2018-as országgyűlési választások alkalmával például voksolásra buzdítottak. „Én pártolom, ha egy ismert YouTuber úgy dönt, beszél ilyen témákról. Viszont ebben az esetben fontosnak tartom, hogy igyekezzen naprakész lenni a politikai helyzetet tekintve, és úgy alkosson saját véleményt. Sajnos a kommentmezőben sokszor azt látom, hogy a rajongók hajlamosak felcímkézni az embereket: aki zenész, az már a zenészfiókban is marad, miközben a politikai véleménynyilvánítás nem diplomához kötött és nem is a politológusok kiváltsága” – fogalmazott.
Az Egyesült Államokban 2020. szeptember 5-7. között, 2000 fő bevonásával zajló felmérést a Lounge Group megbízásából a Cygnal LLC végezte. A magyar társkutatást 500 fő online megkérdezésével a Századvég Alapítvány végezte 2020. október elején, a minta összetétele kor, nem, településtípus alapján reprezentatív a magyar lakosságra.