A magyarok fele szívesen indítana vállalkozást, leginkább azért, mert a saját maguk urai lehetnének és azzal foglalkozhatnának, ami igazán a szenvedélyük. A megkérdezettek háromnegyede a közösségi média hálóját is használná, ha saját vállalkozásba kezdene, ám közel 40 százalékuk véli úgy, hogy nincs elég ismerőse ehhez – derül ki az „Amway Globális Vállalkozói Jelentés 2020” (AGER) című, világszinten 25 piacra kiterjedő, összesen közel 24 ezer ember megkérdezésével készült reprezentatív kutatásból.
A felmérés szerint a magyarok 49 százaléka szívesen indítana vállalkozást és 51 százaléka gondolja úgy, hogy képes is lenne rá. Magyarországon és világszerte is legtöbben az e-kereskedelem iránt érdeklődnek (57% és 56%), itthon közel ennyien (55%) tartják vonzó lehetőségnek a közösségi értékesítést is.
A tradícionális üzleti forma is népszerű a magyarok körében (51%), a megkérdezettek 40%-a pedig a közvetlen értékesítést is kipróbálná. A felmérésből az is kiderül, hogy Magyarországon a 35 év alattiak és a magasabb jövedelemmel rendelkezők a leginkább nyitottak arra, hogy önálló vállalkozásba kezdjenek.
A közösségi média érezhetően egyre nagyobb hatást gyakorol életünk minden területére. Míg kezdetben a személyes kapcsolatok építéséről szólt, ma már ennél sokkal több: sok más mellett fogyasztói döntéseinket is egyre inkább befolyásolja. A legfrissebb AGER felmérés választ keresett arra is, hogyan vélekedünk a közösségi média szerepéről. Az adatokból kiderült, mi, magyarok a személyes közösségi hálónkat is bevetnénk, ha leendő vállalkozásunkról van szó. Magyarországon a megkérdezettek közel háromnegyede (68%) használná ismerősi körét, ha saját cége lenne, megelőzve ezzel a nemzetközi átlagot (61%).
A magyarok több mint harmada (38%) egyetért azzal, hogy a közösségi média a legjobb eszköz a vállalkozás sikeressé tételében, illetve az ügyfelek számának növelésében és az eladásban is (32%). Ugyanakkor, 10 válaszadóból 4-en érzik úgy, hogy mindehhez nincs kellően széles ismerősi körük a közösségi média felületeken és a negyedük látja úgy, hogy jelenleg nincs meg a megfelelő tudása hozzá.
Ezért állunk saját lábra
Az önálló vállalkozás legfontosabb előnye a hazai adatok szerint, hogy saját magunk főnökei lehetünk (75%), ezt a 35 év felettiek még többre értékelik a fiatalokhoz képest. A második legmotiválóbb tényező a vállalkozóvá váláshoz, hogy azzal foglalkozhatunk, ami leginkább a szenvedélyünk (69%). A legfőbb előnyök közé, harmadikként bekerült az is, hogy a vállalkozás indításával extra bevételre tehetünk szert (67%). A vállalkozói lét pozitívumai között szerepel még, hogy folyamatosan fejleszthetjük a tudásunkat (38%) és mi oszthatjuk be az időnket (31%).
„A vállalkozások nélkülözhetetlen szerepet töltenek be a foglalkoztatottság növelésében, a gazdaság fejlődésében. Az Amway Globális Vállalkozói Jelentéssel egyik fő célunk, hogy a friss adatok birtokában újra és újra párbeszédet kezdeményezzünk a vállalkozói létformáról. Fontos eredménynek tartom, hogy a felmérés szerint a vállalkozói kedv továbbra is magas világszerte és Magyarországon is” – mondta el Kiss-László Dalma, az Amway Hungária marketing és PR igazgatója.