A vény nélküli kapható szerek (OTC) piaca évek óta a legnagyobb piaci kategóriának számít Magyarországon a Kantar listaáron számított médiaköltései alapján, azonban erős szezonális hatás érvényesül – derül ki a Kantar Hungary Media divíziójának elemzéséből.
A vény nélküli kapható szereken belül a vitaminok és roboráló szerek szegmens stabilan a második legnagyobb, 15-18% közötti részesedéssel a „legyőzhetetlen” Megfázás, nátha elleni szerek mögött. Mindkettő szegmens sajátossága az erős szezonalitás, a médiaköltések jelentős része a hidegebb hónapokban realizálódik. Ugyanakkor, ha alacsonyabb médiaköltések mellett is, de a magasabb átlaghőmérsékletű hónapokban is aktívnak tekinthető ez a szegmens, ami a szintén ide tartozó roboráló szereknek és ásványi anyagoknak (pl. kálcium, magnézium) tudható be.
Léteznek mono termékek, amelyek csak egy összetevőt, pl. egy elemi vitamint tartalmaznak (pl. C-vitamin, vas), vannak kevert termékek, ahol egy domináns fő összetevő mellé egyéb is társul (pl. C- és D-vitamin együtt) és léteznek a multivitaminok. Utóbbira nincs egyértelmű definíció, a tanulmány készítői azt tekintették multivitaminnak, aminek legalább 4 összetevője van és abból legalább 2 elemi vitamin (B, C, D stb. vitamin). Ennek megfelelően a magnéziumok és a multivitaminok számítanak a legtöbbet hirdető vitamin és roboráló szer típusnak.
Érdekes a B-vitaminok esete, amelyek önálló termékként (pl. B-6, B-12 vagy B-komplex) ritkábban jelennek meg a reklámokban, ugyanakkor mint tipikus „kísérővitamin” a hirdetett termékek egy bizonyos hányadában legalább egyféle B-vitamin mindig előfordul. A tanulmányban vizsgált közel öt év adatai alapján a legtöbbet költő márka mindig a Sanofi-Aventis Magne B6 terméke volt 17-21% közötti részesedéssel a szegmensben.
A legnagyobb hirdető azonban a Béres Zrt.: a vizsgált piac médiaköltéseinek negyedét-harmadát a Béres márkák teszik ki, a vizsgált Top10-ben is 3-4 márkával képviseltetve magukat. A Béres abszolút domináns, hasonló nagyságrendű hirdetőről nem is beszélhetünk. Szintén erős önálló kategóriát alkot még a már említett Magne B6 mellett a multivitaminnak számító Pharmatont is forgalmazó Sanofi-Aventis 17-21%-os share-rel. Velük együtt összesen 99 hirdető volt aktív a vizsgált közel 5 évben a vitaminok, roboráló szerek szegmensben, ám az említett kettő mellett egyik részesedése sem haladta meg a 9%-ot.