A koronavírus-járvány a legtöbb iparághoz hasonlóan az autóiparban is alaposan felülírta a korábbi előrejelzéseket. A pandémia hatására rendkívüli mértékű visszaesés következett be a globális autóértékesítésben tavaly, idén pedig alapvetően stagnálás várható az újautó-piacon. Céges oldalon ugyanakkor megnövekedett az autók iránti igény egyrészt az online vásárlások és házhozszállítások, másrészt a magánhasználatú vállalati autók előretörése miatt, a választásban pedig a környezettudatosság is egyre nagyobb szerepet játszik.
A flottakezelésben piacvezető LeasePlan Erdélyi Péterrel, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnökével és Várkonyi Gábor autópiaci szakértővel járja körbe, hogy milyen trendek határozzák meg az autóipar működését 2021-ben.
A pandémia hatásai az autópiacon
Az autóeladások száma 2019 óta világszerte csökkent, erre a folyamatra pedig nagymértékben ráerősített a Covid-járvány, ami kiszámíthatatlanná tette a piaci folyamatokat. Mivel az alkatrészgyárak leálltak és a chipgyártók átálltak az IT-ágazatba való termelésre, az autók szállítási határidői jelentősen kitolódtak, legtöbbször 8-12 hónapra. Az egyes márkák aktuálisan elérhető modellválasztéka így folyamatosan változik, és jellemzően már nem raktárra, hanem rendelésre történik a gyártás. Az iparágban a profitabilitás fontosabb lett, mint a tömeggyártás, ami öt éven belül várhatóan 20-30 százalékos kapacitáscsökkentéssel jár majd. Ezzel párhuzamosan több gyártó is kivonulhat a következő tíz évben az európai járműpiacról, ám egyúttal új szereplők – köztük például kínai villanyautó-gyártók – is megjelennek.
„Az elmúlt egy év másik hozománya, hogy a szigorodó emissziós és biztonsági szabályozások miatt 20-25 százalékkal emelkedtek az árak, ezáltal a kisautó mint megfizethető árkategória Magyarországon megszűnt, ami gyengíti a magánszektor vásárlóerejét. Ez egyrészt azt eredményezheti, hogy a magánszemélyek körében az autóvásárlás a felső-középosztály kiváltsága lesz, másrészt a pár éves, hazai előélettel rendelkező használtautók piaca erősen fellendülhet, aminek kiszolgálására jó példa a prémium, lízingből visszakerülő autókat értékesítő CarNext. A vállalati szektor járműszükséglete viszont nem fog csökkeni, sőt, esetükben növekedés is várható, legfőképpen a házhozszállítással, illetve szállítmányozással foglalkozó cégeknél” – mondta Várkonyi Gábor autópiaci szakértő.
Mi várható a hazai flottapiacon?
A járvánnyal járó kiszámíthatatlan iparági környezet és az autóárak emelkedése azonban nemcsak a magán-, hanem az üzleti szektor számára is problémát okoz, ezért a vállalatok rugalmas megoldásokat keresnek a céges autók terén. A jelenlegi helyzetben így még aktuálisabbá vált az operatív lízing finanszírozási forma, hiszen nem kell hozzá indulótőke, a havi díj összege kedvező, és tervezhetővé teszi a cégautós költségeket, a flottakezelő cég pedig ki tudja szolgálni az átmeneti igényeket.
„A vállalatok a járvány idején áttértek a home office-ra, a jövőben pedig várhatóan a hibrid munkavégzés lesz a legelterjedtebb, ezáltal a munkahelyi ingázás jelentősen csökkenhet, az autókat pedig sokkal inkább családi programok és hosszabb utazások során fogják használni az emberek. Ezért egyfelől a céges autó mint juttatási forma felértékelődik, másfelől az átalakuló használati szokások új elvárásokat támasztanak a járművekkel szemben. Ezek, valamint a megváltozott piaci feltételek és a modellválaszték ingadozása miatt az eddigiektől eltérő méretű, felszereltségű vagy akár futamidejű autóra lehet szüksége egy vállalatnak, a LeasePlannél továbbá lehetőség van a szerződési paraméterek módosítására időközben, hogy ne a futamidő végén érje meglepetés az ügyfelet a hirtelen megváltozott anyagi körülményekből vagy használói szokásokból adódóan. Ezzel párhuzamosan a sok helyen szükségessé váló új car policy-k kialakításában is szakértő segítséget nyújtunk” – hangsúlyozta Harmat Eszter, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója.
A hosszú szállítási idők jól kiválthatók a FlexiPlan konstrukcióval, amellyel akár már egy hónapra is bérelhető autó, és amely a vállalati flottákra optimalizált alsó-közép- és középkategóriás autókból, elektromos autókból és 3,5 tonnánál kisebb kisteherautókból áll. A flottakezelőnek emellett saját raktárkészlete is van a legnépszerűbb cégautókból, így gyorsan tudja teljesíteni a különféle megrendeléseket. Ezenkívül a belvárosi kiszállítás és a közúti fuvarozás iránti megnövekedett igényekre reagálva is kínál járműveket és szolgáltatásokat az ilyen profilú vállalatok számára. A LeasePlan digitális megoldásaival is igyekszik megkönnyíteni az elfoglalt vállalkozók helyzetét, akik a piacon egyedülálló, kkv-k számára kialakított weboldalon teljesen online juthatnak autóhoz.
Zöld autók az utakon
A koronavírus-járvány hozadékaként nagymértékben nőtt az igény a környezettudatos közlekedési eszközök iránt mind a magánhasználatú, mind a kishaszongépjárművek esetében. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint bár Magyarországon többségében maradnak a belsőégésű motorral rendelkező autók 2021-ben, a zéró kibocsátású járművek forgalmazása idén is növekedni fog valamelyest, a dízelautók eladása pedig az elmúlt évek tendenciáját folytatva várhatóan tovább csökken. Az elektromobilitás térnyeréséhez a gyártói oldal az e-autó modellek egyre bővülő kínálatával és gyors technikai fejlesztésekkel igyekszik hozzájárulni mind a hatótáv, mind pedig a töltési idő területén. Ebben természetesen közrejátszik, hogy a gyártóknak meg kell felelniük a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A keresleti oldalt pedig leginkább az igénybe vehető támogatások, állami ösztönzők, illetve a töltőinfrastruktúra fejlesztése tudja az e-autók pártjára állítani.
A céges autóflottáknak különösen nagy szerepük van a zöld autózás és ezáltal a villanyautók tömeges elterjedésében, hiszen az EY és az Eurelectric közös kutatása szerint a forgalomban lévő 63 millió flottaautó felel a teljes közúti károsanyag-kibocsátás feléért Európában. Igazán nagy áttörés azonban majd csak 2025 környékén várható az Euro 7 emissziós szabvány bevezetésével, mivel ennek a feltételeit kizárólag az elektromos autók tudják teljesíteni. A LeasePlan flottakezelőként a saját fenntarthatósági vállalásainak teljesítése és a piac edukációja mellett operatív szinten azzal segíti már a kezdetektől az elektromos flottákra nyitott ügyfeleket, hogy reális, kedvező maradványértéket számít az e-autókra, és átvállalja annak kockázatát a vállalatoktól.