Ha egy országnak sikerül 10 százalékkal növelnie az uniós tagállamok gazdaságának és társadalmának digitális fejlettségét mérő DESI mutatót, az 0,65 százalékkal növelheti a GDP-jét – derül ki a Vodafone Group megbízásából a Deloitte által készített elemzésből.
A „Digitalisation: An opportunity for Europe” című tanulmány a DESI mutatót vizsgálva arra a következtetésre jutott, hogy a digitalizáció előmozdításával jelentős nemzetgazdasági hatások érhetők el. A 27 EU tagország és az Egyesült Királyság 2014-2019 közötti adatait vizsgáló tanulmány fő megállapítása szerint a DESI összpontszám 10%-os növekedése 0,65%-kal növelheti az adott tagország GDP-jét (feltételezve az egyéb változók, mint például a munkaerő, tőke, kormányzati fogyasztás és nemzetgazdasági beruházások állandóságát). Amennyiben pedig 2027-re minden tagország elérné a 90 pontot, az elemzés szerint az EU területén a GPD/fő 7,2%-kal magasabb lenne. Magyarország esetében a 90-es pontszám elérése 11,43%-os GDP növekedést és 12,9%-os termelékenységi növekedést eredményezhetne 2027-re.
Annak ellenére, hogy hazánk digitális infrastruktúrája Európa élmezőnyéhez tartozik, a vállalkozásoknak csak egy kis része használja ki a digitalizáció nyújtotta előnyöket. Ezt támasztja alá a 2020-as felmérés is: Magyarország összesítésben a digitális technológiák integráltsága kapcsán mindössze a 26. helyen állt. Ez utóbbi azt mutatja, hogy a vállalatok egyelőre nem aknázzák ki a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket, így a terület jelentős fejlődési potenciált jelent mind a vállalkozások termelékenysége, mint a nemzetgazdaság növekedése szempontjából.
A digitális technológiák integrációja területén a Vodafone fontos szerepet játszhat a magyar vállalkozások támogatásában, ezáltal pedig a vonatkozó DESI eredmény javításában. A szolgáltató több olyan szolgáltatást, illetve terméket vezet és vezetett be, melyek segítségével javulhat a vállalatok versenyképessége és hatékonysága, továbbá eredményesebbé válhatnak az online tér adta alábbi lehetőségek kiaknázásában.
Magyarországon a big data elemzés kihasználtsága elmarad az uniós átlagtól (12,3%), hiszen a nagyvállalatok mindössze 6,1 százaléka használ big data analytics szolgáltatást. Ezt az eredményt bármely forrásból származó adatelemzés alkalmazása javítani tudja. A big data analytics egyik legfontosabb területe a működési adatok elemzése.
Bár egyre több magyarországi vállalkozás migrálja adatait felhőalapú tárhelyre (a vállalkozások 11,5%-a használja ezt a működési modellt, szemben az EU 17,8%-os átlagával), sok kisebb vállalat nem él ezen szolgáltatások előnyeivel
A magyar vállalatok hatalmas fejlődési potenciállal rendelkeznek e területeken. Itthon a vállalkozások mindössze 11,8%-a van jelen közösségi média felületeken (legalább kettőn, ez az európai vállalkozások esetében 25,2%). A KKV-k csupán 12,5%-a értékesít online, és kevesebb mint 6% teszi ezt nemzetközileg (ugyanezek a számok EU-szinten: 17,5%, illetve 8,5%). Az e-kereskedelem aránya a teljes forgalomhoz viszonyítva szintén alacsony (10,9% Magyarországon, 11,1% az EU-ban).
„Átfogó digitális szolgáltatásokat kínálunk a magyarországi vállalkozások számára, így minden adott ahhoz, hogy segíteni tudjunk azon megoldások beazonosításában, amelyek lehetővé teszik számukra a hosszú távon is növekedést biztosító digitális átalakulást. Ugyanakkor azt látjuk, hogy nem minden esetben ismerik fel a digitalizáció fontosságát. Ahogy arra a világjárvány is rámutatott, az ország – és ezen belül is a vállalkozások – működésének, versenyképességének szempontjából a rugalmasság és az alkalmazkodási készség elsődleges fontosságú, melynek feltételeit számos esetben a digitalizáció teremti meg. A Vodafone célja, hogy infrastruktúrájával, termékeivel és szolgáltatásaival hosszú távon támogassa Magyarország digitalizációs törekvéseit, hozzájárulva a gazdaság újraindításához és a vállalkozások sikerességéhez” – mondta Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletág Vezérigazgató-helyettese.