Miután 2020-ban a járatok nagy részét törölték és az utasok kénytelenek voltak otthon maradni, az utazások újraindulása az idei év egyik legjobban várt – és egyben igen bizonytalan – tevékenységévé vált – derül ki a Mastercard kutatásából. Bár az utazások fellendülése globális szinten továbbra is egyenetlen, a vizsgált országok egyötöde a belföldi repülőjegy-foglalások tekintetében visszatért a járvány előtti szint 90 százalékára.
A Mastercard Economics Institute által készített jelentés a Mastercard globális hálózatának összesített és anonimizált értékesítési adatai alapján nyújt mélyebb betekintést az utazással kapcsolatos változásokba 32 ország adatait felhasználva. A tanulmány magában foglalja a szabadidős- és üzleti, a helyi- és távolsági utazások, valamint a megtakarítások – költekezések közötti megoszlás arányát. A jelentés kitér továbbá a növekedésnek induló költési kategóriákra és arra, hogy mit jelent mindez az utazás fellendülése szempontjából.
A fizetéstechnológiai cég azzal a céllal indította el a Recovery Insights-ot, hogy segítsen a vállalkozásoknak és a kormányoknak jobban kezelni a Covid-19 által jelentett gazdasági kihívásokat. E kezdeményezés révén a Mastercard adatvezérelt betekintést, elemzéseket és egyéb szolgáltatásokat nyújt a vállalkozások és kormányok számára, hogy segítse a folyamatosan változó fogyasztói költési trendek megértését és azok megfelelő kezelését.
A legfontosabb trendek a következők:
A benzinköltések globálisan 13%-kal emelkednek a korábbi, 2019-es csúcshoz képest. Az autós utazások – a 2020-as év nagy trendje – nem tűnnek el. A jelentés szerint a helyi utazások és a kevésbé ismert helyszínek iránt erős a kereslet.
Ahogy az emberek felkészülnek az újrakezdésre, a felhalmozott megtakarítások vásárlásokat indukálnak számos kategóriában. Többek között a szépségszalonok és a bőrönd üzletek forgalma is emelkedett, de a hajókereskedők (+30%) és a kerékpárboltok (+62%) forgalma is nőtt, köszönhetően a költségvetési ösztönzőknek és a mobilitási korlátozásoknak.
A légi közlekedés világszerte továbbra is jelentősen visszaesett, néhány pozitív kivételtől eltekintve. Az elemzés szerint a vizsgált országok egyötöde tért vissza a belföldi repülési aktivitásban a járvány előtti szint legalább 90%-ához. Míg egyes országok – köztük az Egyesült Államok, Ausztrália és Franciaország – meghaladják a járvány előtti belföldi járatfoglalásokat, mások – például Kanada, Thaiföld és Új-Zéland – a járvány kitörése előtti szint töredékét érték csak el.
Globális szinten az üzleti utazások körülbelül négy hónappal maradnak el a szabadidős utazásoktól. Az üzleti utazások a fellendülés jeleit mutatják, páldául az ausztrál belföldi üzleti utazási foglalások a járvány előtti szint közel 80%-át érik el.
A szabadidős utazások kapcsán a tanulmány rámutatott, hogy az USA-ban a belföldi járatfoglalások májusban a járvány előtti szint fölött voltak, bár a nemzetközi foglalások továbbra is 22%-kal maradtak el a 2019 negyedik negyedévétől. Európát tekintve Franciaországban és Olaszországban is hasonló a helyzet: a belföldi foglalások a járvány előtti szintek felett vannak, míg a nemzetközi foglalások jóval alacsonyabbak.
A korlátozott határnyitás kihívást jelentett az utazók és az utazási ágazat számára egyaránt. A kiválasztott nyitott folyosók, például az Ausztrália és Új-Zéland, valamint az USA és Latin-Amerika valamint a Karib-térség között elérik, sőt egyes esetekben meg is haladják a járvány előtti szintet.
A 10 legnépszerűbb légi folyosó az újra nyitás után:
· Ausztrália – Ausztrália
· Ausztrália – Új-Zéland
· Dominikai Köztársaság – Egyesült Államok
· Európa – Görögország
· Európa – Maldív–szigetek
· Európa – Egyesült Arab Emirátusok
· Latin-Amerika – Egyesült Államok
· Kelet – Közép Afrika – Egyiptom
· Mexikó – Egyesült Államok
· Egyesült Államok – Egyesült Államok
„Az elmúlt év megerősítette, hogy az utazás milyen sokat jelent számunkra – a barátainkkal, családunkkal és a nagyvilággal való kapcsolatunk, üzleti közösségeink szempontjából” – mondta Raj Seshadri, a Mastercard adat- és szolgáltatási részlegének elnöke. „A turizmus gazdasági hatásai óriásiak, és gyakorlatilag egyetlen iparág sem marad érintetlenül, ha az utazók otthon maradnak. A Recovery Insights segítségével segítettünk a légitársaságoknak az utazási útvonalak újratervezésében, a kiskereskedőknek a készletek átrendezésében, a városoknak pedig a környékbeli vásárlásokban bekövetkező változások megértésében. A célunk az, hogy ma és holnap okosabb döntéseket hozzunk a jobb eredmények érdekében.”
Lényeges továbbá, hogy megértsük a turisztikai szegmensek helyi és ágazati tendenciáit, azt, hogy a turisták hogyan költenek, amíg a célállomáson tartózkodnak. Például a britek viszonylag többet költenek szállodákra, míg a Kínából érkező turisták áruházakban adnak ki több pénzt. Figyelemre méltó, hogy 2019-ben a kínaiak turisztikai költése a világ többi részén többet ért el, mint Németország (a világ 3. helyezettje) és az Egyesült Királyság (4. helyezett) turisztikai költése együttvéve. Az USA a világ 2. helyén állt a turisztikai költések tekintetében.
A Mastercard a következő szolgáltatásokkal biztosít értéket a kártyabirtokosok számára:
· A Mastercard Travel & Lifestyle Services az utazások megtervezésével, ajánlatokkal, foglalással és 24/7 gyakorlati concierge-támogatással segít a kártyabirtokosoknak – ez a szolgáltatás most különösen fontos, hiszen az egészségügyi aggályok mellett az utazási szabályok és előírások is folyamatosan változnak.
· A legalacsonyabb szállodai árak valamint az utazás lemondására, elveszett poggyászra, fuvarmegosztásra, autóbérlésre és egyebekre vonatkozó biztosítási fedezet révén a kártyabirtokosok nyugodtak lehetnek, hogy utazásuk során mindig a legjobb ár-érték arányban és pontosan azt kapják, amiért fizettek.
· A Priceless.com egyszeri és megismételhetetlen élményeket, ajánlatokat – például Mastercard Travel Rewards pontokat – és előnyöket kínál az utazóknak a célállomásokon.