Az ügynökségi vezetők többsége a nehéz piaci környezet ellenére talált pozitívumokat a 2020-as esztendőben, amikor a beszámolóik kapcsán értékelésre kérte fel őket a Marketing&Media magazin. Az idei évvel kapcsolatban gyakorlatilag egyöntetűen derűlátók, a saját cégüket
illetően és összpiaci szinten is bővülést várnak az év felénél járva.
Csökkenő COVID-hatás
Gulyás János, Wavemaker Hungary, ügyvezető igazgató
Elég jelentősen csökkent az árbevételünk 2020-ban. Ez egyrészt adódott a csoport két nemzetközi ügyfelének globális – a magyar helyzettől független – elvesztéséből, másrészt partnereink jó részénél a költéseket alaposan megtépázta a Covid-hatás. Szóval a külső környezet hatványosan nehéz volt, ennek ellenére jól vizsgázott a csapat, és az ügyfeleink elégedettsége a munkánkkal átlagosan 8,8 pont volt a tízből, amely kiemelkedően magasnak számít nemzetközi WPP-s viszonylatban is. Így összességében elégedettek lehetünk, 2020 nagyon nehéz év volt, de amit lehetett, megtettünk.
Úgy tűnik, a Covid-hatás sokkal kevésbé lesz érezhető az idén, organikusan növekedni fogunk. Az is látszik, hogy a költések egyre inkább a nagyobb komplexitású és több emberi erőforrást igénylő feladatok felé áramolnak – például precision marketing –, ami egyre nagyobb nyomást helyez a jövedelmezőségre. Igazából, akkor leszünk felhőtlenül boldogok 2021-ben, ha az idei év „pitchszezonjában” is sikeresek leszünk.
Erősen indult az év
Szabó Edina, OMG Hungary, ügyvezető igazgató
Az elmúlt év a pandémia és a gyökeres változás éve volt. A kiszámíthatatlan piaci környezetben folyamatosan terveztünk és újraterveztünk. Bár a negyedik negyedév növekedése teljesen nem kompenzálta a második három hónap mélyrepülését, összességében üzleti szempontból elégedett vagyok az ügynökség csoportunk tavalyi esztendejével. Az eMag–Extreme Digital-tender megnyerése nagy üzleti siker volt az év elején, majd 2020 végén további nagy nemzetközi ügyfelekkel bővültünk az ital-, az FMCG- és az OTC szektorból. Ezek közé tartozik a Molson Coors, a Reckitt Benckiser és a Sanofi. Az üzleti sikerek mellett az új helyzet pozitív hozadéka volt az otthoni, illetve hibrid munkavégzés kialakítása, emellett a folyamatos fejlesztés és fejlődés is idetartozik. A gyorsan változó piaci és munkahelyi körülményekhez sikeresen alkalmazkodtunk. A fókuszt az emberek fizikai és mentális jóllétére, valamint az ügyfelekkel való gördülékeny együttműködésre, a folyamatos párbeszédre és visszajelzésre helyeztük.
A piac „felgyógyulására” már látunk jeleket, de kérdés, hogy ez a folyamat meddig húzódik. Az év
első fele erősen indult, illetve az őszi hónapokra is jelentős reklámköltés emelés várható. Az állami szektor szerepe továbbra is szignifikáns marad, és növekszik majd az év végén a közelgő választások miatt. A 2021-es esztendő már a gazdasági növekedés éve lesz, bár a 2020-as veszteségek inkább két-három éves távlatban tűnnek majd el. Az biztos, hogy a 2020-as év egyéb pozitív változásai megmaradnak a jövőben is.
Kreatív megoldások
Hidvégi Krisztina, New Land Media, médiaigazgató
Ügyfeleink egyetértettek a New Land Media által képviselt hozzáállással, miszerint a krízishelyzetben való navigálásban a képlet a stratégiai szemlélet és a reziliencia ötvözésében rejlik. Illetve ilyenkor érdemes még több időt szánni a kommunikációs eszközök optimalizálására. Ennek is tulajdonítom azt az eredményünket, miszerint 2019-ről 2020-ra a New Land Media ügyfeleinek száma 12 százalékkal növekedett, az általunk közvetített reklámközzétételi díj pedig 24 százalékkal bővült. A reklámköltéseink változása arányaiban a piac változását követte le, hiszen az online médiatípus aránya a mi médiatortánkban 25 százalékkal növekedett, míg például a mozi aránya 50, a közterületé 30, a sajtóé pedig 10 százalékkal csökkent. A hirdetéseinket tekintve jó néhány új, egyéb alternatív hirdetési megoldást is rugalmasan alkalmaztunk a vírushelyzetben. A kijárási korlátozások alatt előtérbe kerültek a kreatívabb reklámfelületek, mint a patikai pénztárszalag-hirdetések. A teljes médiapiachoz hasonlóan nálunk is megnövekedett a közösségimédia-felületek jelentősége, ennek köszönhetően az erre fordított reklámköltéseink a 2,4-szeresére nőttek.
Továbbá egyéb üzleti szempontból is a rugalmasság, a technológiai újításokra és a fejlődésre nyitott hozzáállás jellemezte a New Land Media 2020-as évét, ahogyan jellemzi az egész szervezeti értékrendszerünket. Így például tavaly kezdtük meg a tárgyalást a TikTokkal, amelynek eredményeképp 2021-től a New Land Media a világviszonylatban is szűk partneri körű vállalat partnere lett. De a 2020-as évünk eredménye az is, hogy a médiadivíziónkon belül létrehoztuk a médiastratégia és -kutató részleget, amellyel célunk továbbra is az, hogy a szakmai munkánkat
magasabb szintre emeljük.
Nehéz megjósolni, hogy a jelenlegi krízishelyzet milyen hosszúra nyúlik. Az egyik legfontosabb feladat az idén a kollégák mentális állapotának fejlesztése. A vírushelyzet, illetve a tartós otthoni munkavégzés ugyanis óriási nyomot hagyott gondolkodásunkban. Nyilvánvalóan senki sem lett rosszabb szakember, kevésbé kreatív az elmúlt időszakban. Az a kérdés, hogy mennyiben változott a belső igény a kiemelkedő teljesítményre, a komfortzónából való kilépésre, a tenni akarásra. Én szerencsés vagyok ebből a szempontból, azt gondolom, azért, mert vezetőként korábban is a munkatársak szemléletének irányba állításában hittem, vagyis számunkra nem új ez a megközelítés, most viszont sokak számára előtérbe került az ezzel való foglalkozás. Azt gondolom, hogy az idén a szervezeti helytállás képletének a munkatársak és a vezetők mentalitásának helyreállítása, segítése a legfontosabb tényezője.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.