Az európai lakosság nagy része szerint az árak növekedtek, még olyan országokban is, ahol valójában nincs infláció. Magyarországon különösen magas, 93% azok aránya, akik árnövekedést érzékelnek. És valóban, a vizsgált országok közül itthon a legnagyobb mértékű a drágulás. Ráadásul a napi fogyasztási cikkek ára is jelentősebb mértékben nőtt, mint ahogyan a teljes vásárlói kosárral számoló hivatalos inflációs számok mutatják – állapította meg a Cetelem Bank kutatása. (x)
A költési hajlandóság visszaesett, ugyanakkor a megtakarítási kedv megnőtt, a járványidőszak legjellemzőbb kifejezése pedig az érintésmentesség lett – derül ki a Cetelem Bank saját, magyarországi ügyfelei körében végzett kutatásának adatai alapján. Persze ezek nem feltétlenül újszerű megállapítások, hiszen nemzetközi szinten is jelentősen átalakította a fizetési és vásárlási szokásokat a koronavírus, ahogy nem hagyta érintetlenül az online szórakozási lehetőségeket, így az internetes szerencsejátékok, például a 22bet magyar verzióját sem, ahogy az emberek egymás közötti kapcsolataira is markáns hatással volt.
A magyarok kilógnak a sorból
A kutatás szerint Európai összevetésben Magyarországon vannak szinte a legkevesebben azok, akik növelni tervezik a költéseiket a következő 12 hónapban, az ő százalékos arányukat 22 százalékban határozták meg, ennél egyedül Ausztriában (21%) alacsonyabb az érték, miközben az európai átlag 34 százalék. Hasonló a hangulat a bank saját ügyfélkörében készült friss felmérésben is. Egyharmadnyian mondták ugyanis azt, hogy megtapasztalták, hogyan tudják a személyes kiadásaikat csökkenteni, és tartósan visszafogni a költéseiket. 2021-ben 13 százalék jelezte, hogy lemondott a nagyobb beruházásokról, de 16 százalék növelte a megtakarításait.
A magyar válaszadók más területeken is kilógnak a sorból: 2020-ban a saját általános helyzetüket egy tízes skálán átlagosan 4,9-re, idén már csak 4,4-re értékelték, ami Bulgáriával holtversenyben a legalacsonyabb érték, és a második legnagyobb visszaesés egy év alatt.
Előtérben a kártyás megoldások
Mint az a Cetelem kutatásából kiderült, az online vásárlási szokásoknál a kártyás megoldások lassú előretörése figyelhető meg. Ugyan mind többen választják a helyszíni fizetést bankkártyával, de nő a kártyás előrefizetés aránya is. És ehhez hasonló a helyzet a hitelkártyák esetében, ahol az elmúlt egy évben a lakosság bő egyötöde fizettet hitelkártyával, miközben ez eredetileg csak a 8 százalékuk terveiben szerepelt. A tranzakciók terén a trend egyértelműen az érintésmentesség: eddig a kényelemszeretet, most pedig már az egészségvédelem és a biztonság is diktál. A válaszadók 66 százaléka úgy véli, hogy könnyen alkalmazkodik az érintésmentes élethez, ám a válaszokat elemezve mégis inkább azt láthatjuk, hogy ez inkább csak a vásárlásra és az ügyintézésre igaz, az emberi kapcsolatok minőségére ugyanis a többség szerint negatív hatással volt. (x)