Németország legnagyobb jelmezkölcsönző cége, a Theaterkunst már tavaly készült a magyarországi nyitásra, a koronavírus-járvány miatt azonban ez 2021-re csúszott. A Paulay Ede utcai üzletnek köszönhetően mostantól a hazai díszlet- és jelmeztervezők is könnyebben hozzáférnek ahhoz a több mint tízmillió ruhából, cipőből, kiegészítőből álló kollekcióhoz, amely a cég berlini központjában rendelkezésre áll. Korábban Meryl Streep, Jeremy Irons, Brad Pitt vagy Anya Taylor-Joy filmjeihez is kerestek már ruhát ebből a készletből.
A készletet vásárlások, saját gyártás és felújítások útján folyamatosan bővítik. A berlini központban, valamint a Kölnben, Varsóban és most már Budapesten található telephelyeken 25 ember dolgozik, a cég évente 900 produkciót szolgál ki. A vállalat a tanácsadástól a bérbeadáson át a gyártásig a kosztümökkel kapcsolatos szolgáltatások széles skáláját kínálja ügyfelei részére, az egyedi igényekhez is alkalmazkodva.
A tervezőket a válogatásban és a megfelelő látvány kialakításában úgy segítik, hogy igazodjanak a produkciók költségvetéséhez, időt és pénzt takaríthassanak meg, közben pedig megőrizzék a korhű és minőségi megjelenést akár eredeti, akár utángyártott darabok felhasználásával. Mindehhez egy négyezer kötetes könyvtár szolgál megbízható forrásként, teli jelmeztörténettel, tervezéssel, alapanyagokkal foglalkozó kiadványokkal.
A Theaterkunst a magyar filmipari boom-ot látva úgy vélte: elérkezett az idő, hogy helyi kosztümházat nyisson a még közvetlenebb kiszolgálás érdekében. “A német filmipar Magyarországon igen aktív, ezért úgy döntöttünk, hogy a jelmezeket akkor is biztosítjuk, ha a forgatás nem Németországban zajlik. Már dolgozunk magyar jelmeztervezőkkel is, ez nagy öröm számunkra” – mondja Andrea Peters vezérigazgató.
A hazai szakemberek is üdvözlik a lehetőséget. “Hozzáférésben, szerződésben, szállításban is megkönnyíti a magyar filmesek dolgát egy ilyen budapesti bázis, egy csomó utazást is meg lehet spórolni. Az előkészítés, majd a forgatás alatt még sokat változnak a dolgok, és sokkal egyszerűbb, ha helyben rendelkezésre állnak a ruhadarabok” – véli Juristovszky Sosa jelmeztervező.
“Számomra nagyon fontos egy jelmezkölcsönzőnél a rendezett környezet, a tiszta, jó állapotú kosztümök, az átláthatóság, a korszak, méret, színek szerint rendszerezett ruhák – mindez segíti a munkát, időt nyerek vele. Lényeges a beazonosíthatóság, hogy miután lement a produkció, könnyen megtaláljuk az adott darabokat, és egyszerűen, gyorsan vissza tudjuk küldeni azokat” – hangsúlyozza a szakember. “A legjobb eset az, ha van az adott helyen kialakított próbahelyiség, amelyet egy-egy produkció alatt tudunk használni, így nem kell szállítgatni a jelmezeket, hanem odamehetünk a színészekkel” – teszi hozzá Juristovszky Sosa.
A Theaterkunst budapesti bázisa a VI. kerületben, a Paulay Ede utca 55. szám alatt nyílik bemutatóteremmel, próbateremmel – a varrónővel itt az átalakításhoz szükséges próbát is meg lehet ejteni diszkrét környezetben. “A magyar szakemberek az online showroomban megtalálhatják a megfelelő darabokat, lehetőség van arra is, hogy Németországba utazzanak, itt szállást is kaphatnak appartmanunkban, és emellett Budapesten is lesz jelmezválaszték” – jelzi Andrea Peters vezérigazgató.
Az árakkal kapcsolatban a cégvezető azt mondta: “a költségek nagyban függnek az adott produkciótól, egy történelmi, kosztümös filmnél például jóval többet kell fordítani a jelmezekre, mint a modern alkotások esetében. Különösen igaz ez akkor, ha a jelmeztervező úgy dönt, hogy legyártatja a ruhákat. A jelmezekre költött pénz azonban a film többi költségéhez képest még mindig egész kevésnek számít.”
Az évi több mint 2 millió eurós forgalmat lebonyolító Theaterkunst arra számít, hogy Magyarországon az első évben, tehát 2021-ben nagyjából húsz projektben vesz majd részt a helyi független filmektől kezdve a nemzetközi produkciókig.
A 90-es években a cég egyebek mellett a Meryl Streep, Jeremy Irons, Glenn Close, Winona Ryder és Antonio Banderas főszereplésével forgatott A kísértetház (The House of the Spirits – 1993) vagy a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan – 1998) című Oscar-díjas mozi forgatásához biztosított jelmezeket. A 2000-es, 2010-es években a Theaterkunst kellékeit, öltözékeit használták például Quentin Tarantino Becstelen brigantik (Inglorious Bastards – 2009) című filmjében, amelynek egyik főszereplője Brad Pitt volt. Később rendeltek a cégtől jelmezeket a Homeland-sorozathoz (2011), a Grand Budapest Hotelhez (2014), illetve a Berlin Station (2017) vagy a nemrég hatalmas sikert arató Vezércsel (The Queen’s Gambit – 2020) című szériához is – utóbbiban egy sakkozónőt alakít Anya Taylor-Joy.