Az idei Top 50-ben szereplők 24 százaléka az eddigi összes rangsorban szerepelt. Ráadásul ennek a „kemény magnak” a többsége már a 2016-os első toplistánk összeállításakor is ugyanannál a cégnél és ugyanabban a pozícióban dolgozott, mint most. Öten vannak azok, akik az eddigi hat rangsorból csak egyszer maradtak ki.
A legsikeresebb marketinges döntéshozókat összegyűjtő idei Top 50-ben 12-en vannak azok, akik 2016 óta az összes rangsorba bejutottak. Közülük kilencen azóta is ugyanott, ugyanabban a pozícióban dolgoznak. Hárman vannak, akik váltottak, mégis mindig bent tudtak maradni a Top 50-ben.
Lojális keménymag
Az ugyanott dolgozó „állócsillagjaink” közé tartozik Beke Zsuzsa, Horváth Magyary Nóra, Laczó Eszter, Nagy Zoltán Péter, Palcsó Sára, Sommer Ádám, Szinai Ádám, Takács Ákos és van der Wildt Nikolett. Ők változatlanul a Richter Gedeon, a K&H, a McDonald’s, az OTP, a Zwack, a Lidl, a CIB, a Red Bull és a Szentkirályi színeiben dolgoznak. Náluk azért említést érdemel, hogy a többségük nemcsak 2016 óta hűséges a cégéhez, hanem általában hosszabb időszakra terjed ki a lojalitásuk.
Beke Zsuzsa már 23 éve dolgozik a Richter Gedeonnál, ebből 17 éve a jelenlegi pozíciójában, azaz mint PR- és kormányzati kapcsolatok vezető. Horváth Magyary Nórára sem mondható, hogy gyakran váltogatná a munkahelyeit, hiszen 19 éve ő a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója. Régebben vele kapcsolatban mindig megemlítettük, hogy a K&H-s pályafutása elején milyen jól kezelte a brókerbotrányt, de azóta gyakorlatilag már felnőtt egy generáció és lassan már külön magyarázatot kellene hozzáfűzni, hogy miről is van szó.
Laczó Eszter hozzájuk képest több cégnél megfordult, de azért ő is közel kilenc éve a McDonald’s csapatát erősíti. Az OTP-s Nagy Zoltán Péter viszont megint csak régóta dolgozik egy helyen, konkrétan amióta elvégezte az egyetemet. Az elmúlt több mint 20 esztendőben pedig az OTP-n belül végigjárta a ranglétrát.
Palcsó Sára sem ma kezdte a munkát a Zwack Unicumnál, a patinás italkereskedő vállalathoz 2009-ben igazolt át az Unilevertől. Kezdetben márkamenedzser volt, és a legelső Top 50 évében, 2016-ban nevezték ki marketingigazgatóvá. Sommer Ádám is ott volt már a 2016-os Top 50-ben mint a Lidl marketingvezetője. Ő egy évvel korábban váltott, a Drehertől érkezett a diszkontlánchoz, a sörgyárnál hét éven át volt marketingmenedzser.
Szinai Ádám régi motoros a CIB Banknál. A jelenlegi posztját 2013 óta tölti be, de 2009-től a CIB munkatársa. Sőt, tulajdonképpen korábban is ott volt az egyik jogelődjénél, hiszen ezt megelőzően 1999 óta dolgozott az Inter-Európa Banknál, 2006-tól marketingvezetőként, majd a hitelintézetet a CIB felvásárolta és magába olvasztotta.
Amikor a fenti szakemberek többsége már javában vezető pozícióban dolgozott, akkor Takács Ákos még iskolába járt. A 33 éves szakember 20 évesen került be a Red Bull student brand manager programjába, és azóta is hűséges maradt a céghez, ahol 2013 óta márkamenedzser, 2015-től pedig ő a magyarországi marketingvezető. Vele egy évben nevezték ki a Szentkirályi marketingvezetőjévé van der Wildt Nikolettet, aki azóta is ezt a pozíciót tölti be.
Váltva is az élen
Ahogy említettük, három olyan szakember is van, akik mindegyik összeállításunkban szerepelt, de időközben munkahelyet váltott. Közülük Pantl Péter még a Hell nemzetközi kommunikációs és marketingigazgatójaként került be már a legelső a Top 50-be is. Éveken át az energiaitalos cég színeiben szerepelt a rangsorban. Ez így volt az elmúlt esztendőben is, mert a zsűri szavazásának idején még a Hellnél dolgozott, viszont a 2020-as lista publikálása előtt bejelentette, hogy átigazol a Mol Csoporthoz.
Jákó Eszter a Budapesti Metropolitan Egyetem marketing- és kommunikációs vezérigazgató-helyetteseként szerepelt sokáig az összeállításban, de a 2019-es listától kezdődően már az MVM Csoport kommunikációs igazgatójaként jutott neki hely. Nála valószínűleg ennek a váltásnak is köszönhető, hogy az idén már a Top 10-ben láthatjuk a nevét.
Pócs Zsuzsanna még régebben váltott. A legelső Top 50-be a Porsche Hungaria munkatársaként, azon belül is az Audi marketingmenedzsereként került be. A 2017-es listán viszont már a jelenleg is betöltött pozíciójában, azaz a BMW Group marketingvezetőjeként szerepelt.
Mindenesetre akár váltottak munkahelyet, akár nem, mindegyiküknél nagy szó, hogy hat éven át zsinórban bejutottak mindegyik Top 50-be, pláne, ha megnézzük, hogy időközben milyen nagy nevek kerültek ki az összeállításból. Jó néhány olyan listás szereplőnk is akad, akik csak egy Top 50-ből hiányoztak. A médiás Top 50-ben is rendszeresen szereplő, az Unilevernél dolgozó Bányász Lívia eddig pusztán a 2019-es marketinges összeállításunkban nem szerepelt, ahogy a danone-os Várkonyi Beátának is csak ez az egy év maradt ki.
A volvós Sztárcsevity Andrea pedig csak a 2020-as Top 50-ben nem szerepelt. A jelenleg vodafone-os Juhász Péter Tibor és a rossmannos Varga Anita Ágnes egyedül a legelső, 2016-os listára nem került fel, azóta mindegyik esztendőben ott voltak az 50-ben.
Vannak olyanok is, akiknek két Top 50 maradt ki, érdekes módon a mostani két éllovasunk, Szabó Béla és Bánhegyi Zsófia esetén is ez a helyzet. Szabó Béla neve a 2018-as listán tűnt fel először, de azóta kirobbanthatatlan az 50-ből. Bánhegyi Zsófi a pedig a 2018-as és a 2019-es Top 50-ből hiányzott, majd tavaly került újra vissza. Rajtuk kívül az erstés Szabó Andreának is két év maradt ki, méghozzá 2019 és 2020.
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amelyben megtalálható a legsikeresebb hazai marketingszakemberek TOP50-es rangsora is.
Heszler Róbert