Idén várhatóan kevesebbet költünk a Black Friday akciókra, mint tavaly, a sláger termékek közül a számítógépes és szórakoztató elektronikai eszközökre a megszokottnál kisebb lehet a kereslet, míg fokozott érdeklődésre a barkács és kerti áruk számíthatnak ebben az évben.
Kedvezményesen hozzájutni egy vagy több akciós termékhez még karácsony előtt - ez a magyar vásárlók felét idén is izgalomban tartja, azonban a Black Friday akciókra fordított összeg csökkenhet: míg tavaly 40 000 forintért tervezett vásárolni az akciókra nyitott magyar fogyasztó, idén valamivel kevesebbet, 34 000 forintot szándékozik elkölteni – derül ki a LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felméréséből. Ez többek között az egész éven át tartó, folyamatos online vásárlással és eszközbeszerzéssel, valamint az alacsonyabb elkölthető jövedelemmel magyarázható a kutatást végző szakértők szerint.
A reprezentatív felmérés vizsgálta a vásárlás tervezett helyét is: a többség online és offline is élne a kedvezményekkel, de a tavalyi számokkal ellentétben a csak online vásárlást tervezők aránya csökkenhet idén, méghozzá 19-ről 15 százalékra. Szakértők szerint ennek okai sokrétűek lehetnek; közrejátszhatnak a növekvő szállítási díjak, de a korábbi online rendelések során tapasztalt csalódottság is.
Nagyon úgy tűnik, a fogyasztók egy része nem felejt: azok a vásárlók, akikhez tavaly késve, vagy sérülten érkezett meg az online rendelt termék, idén valószínű, hogy egyáltalán nem, vagy nem online fognak vásárolni. Márpedig belőlük nincs kevés: az előző évhez képest többen jelezték, hogy 2020-ban késve érkezett meg a Black Friday csomagjuk. Míg 2019-ben tízből két ember, addig tavaly már tízből három ember számolt be késésről. A futár távozása után sem mindig ült ki mosoly az arcokra: 2020-ban a csalódott vásárlók harmada szembesült sérült termékkel a Black Friday rendelései alkalmával - derült ki az e-kereskedelmi szoftvereket fejlesztő LogiNet Systems és a Reacty Digital friss felmérésből.
Még nagyobb gond lehet az áruhiány
Ha lehet még fokozni, akkor a csalódottságot még tovább tetézte a már 2020-ra is jellemző árukészlet hiány: a kinézett termékeket a vásárlást tervezők fele egyszerűen nem találta a virtuális vagy a fizikai polcokon. Ez idén a globális szállítási nehézségek és a szórakoztató és számítástechnikai ipart érintő chiphiány miatt tovább fokozódhat.
“A vásárlók késésből fakadó csalódottsága sok esetben kivédhető például azzal, ha e-kereskedőként transzparensen megmutatjuk, merre jár az online rendelés. Sérült vagy hibás termék esetén pedig a könnyű visszaküldhetőség lehet a vásárlói elégedettség kulcsa. Az e-commerce szereplőknek fontos észben tartani: az online vásárlás nem a vásárlás gomb megnyomásával, hanem a sértetlen áru kézbesítésével, ill. a garancia-kezeléssel ér véget” - kommentálta az eredményeket Máriás Zsigmond, a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője.
A vitaminok ráérnek
Akiket viszont nem ért csalódás, vagy ennek ellenére is akció vadászatra indulnak, azok úgy néz ki, idén új hobbi felé kacsingatnak: az előző évhez képest az otthon-felújítással kapcsolatos eszközök népszerűsége nőhet a legnagyobb mértékben. A barkács és kerti eszközt forgalmazó kereskedők 17 százalékos keresletnövekedésre számíthatnak, számszerűen minden ötödik Black Friday vásárló tervez ilyen terméket vásárolni. Szintén nagyot ugorhat a háztartási- és vegyiáruk iránti kereslet, akár 14 százalékkal is nőhet a kedvezményes árú tisztítószereket választók száma. És hogy legyen mit tisztítani, sokan a Black Friday akciók keretében veszik meg a régóta vágyott új hűtőt vagy mikrót is: a háztartási kis- és nagygépek iránti kereslet akár 8 százalékkal is emelkedhet. A vásárlást fontolgatók 31 százaléka tervez valamilyen fehérárut vásárolni, így ez lehet a legnépszerűbb kategória idén.
Míg a koronavírus miatt elterjedt otthoni munkavégzés jót tett a fent említett termékkategóriáknak, addig nem igazán kedvezett a ruházati cikkek népszerűségének: bár továbbra is előkelő helyet foglal el a preferencialistán, de előző évhez képest 6 százalékos lehet az idei visszaesés. Nem beszélve a szórakoztató elektronikai eszközök iránti keresletről: az egyik legnépszerűbb kategória számottevő, akár 7 százalékos elfordulást is elkönyvelhet. Egy másik, hagyományosan népszerű szegmenst sem kímél az idei év; kevesebb vitamint, táplálékkiegészítőt vehetünk, így az egészséggel kapcsolatos termékek népszerűsége akár 5 százalékkal is csökkenhet.
Változatlanul tudatosan
Ami viszont nem változik, hogy továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek az ár-összehasonlító oldalak; a vásárlást tervezők több mint fele biztosan körbenéz ezeken az oldalakon, mielőtt kosárba helyezi a vágyott terméket. Ami az impulzusvásárlásokat illeti, a tavalyi adatokhoz hasonlóan nagyjából minden nyolcadik fogyasztó (13%) vásárol akkor is egy ordító akció láttán, ha nincs is igazán szüksége a termékre.