A hírportáloknál kialakult egy négyszereplős élmezőny, egyre kiélezettebb a verseny a vezető pozícióért a 24.hu és az Index között. A női oldalaknál a Femina elhúzott a riválisoktól, míg a gazdasági tematikában a Portfolio.hu rázta le riválisait.
Érdekes kettősséget látni, ha részletesebben megnézzük néhány webes témakörön belül a látogatottsági erőviszonyokat. Egyes tematikáknál nagyon érződik, hogy a netezési szokások lassan változnak, a megszokott oldalaik böngészéséből nem egyszerű kizökkenteni a felhasználókat. Más témakörökben viszont mintha nem lenne ennyire hűséges a közönség. Több esetben is a korábban stabil elsőnek számító piaci szereplőt le tudta gyűrni egy újonnan érkező konkurens. Sorra vettük a legnépszerűbb webes tematikákat látogatottság alapján. Amit ennek kapcsán fontos megemlíteni, hogy minden esetben a belföldi havi elérést néztük meg a valós felhasználók tekintetében.
Híres verseny
A hírportáloknál egy éve ilyenkor a 24.hu nagyon jelentős előnnyel vezetett minden más szereplő előtt. Az Index látogatottsága épp éledezett a nyár végi szerkesztőségcserét követően, ezt kihasználva a második helyre kúszott fel az Origo. Ehhez a vezető hármashoz közel járt a hvg.hu is, de tartósan eléjük kerülni nem tudtak. Az elmúlt hónapokban kissé módosultak az erőviszonyok. A 24.hu továbbra is vezet, de már messze nem utcahosszal. Olyannyira nem, hogy augusztusban az Index magasabb havi látogatószámot ért el náluk.
Az Index egyébként láthatóan erőre kapott, ami különösen annak fényében jelentős eredmény, hogy a tavaly nyári események miatt sokan temették a hírszájtot. Benne volt a pakliban, hogy kicsúsznak az élbolyból, de nem így történt. Ezt leginkább az Origo szenvedte meg, hiszen így visszaestek harmadik szereplőnek, ugyanakkor az elmúlt hónapokban nem volt nagy a lemaradásuk a 24.hu és az Index mögött.
Ami szintén változás az egy évvel ezelőttihez képest, hogy a Blikk.hu felzárkózott a vezető szereplőkhöz. A hírportáloknál tehát van egy négyszereplős élmezőny, ahová a havi szinten hárommillió feletti látogatószámot elérő oldalak tartoznak. A havi látogatók terén utánuk egy nagy szakadék jön, hiszen a hvg.hu 2,5 milliós látogatottságot mutatott fel mostanában – pedig egy éve ilyenkor még a vezető szereplők bajszát húzogatták –, és nagyon közel jár hozzájuk a Ripost is.
Ezen a 2,3-2,5 milliós szinten mozog még az alig több mint egyéves Telex is. A fentiektől pedig kicsit lemaradva következik a 444, a havi látogatószámuk a kétmilliót kerülgeti.
Üzleti tülekedés
Az üzleti, gazdasági weboldalaknál nagyon sok szereplő versenyez. Néhány évvel ezelőtt még a Napi.hu vezette ezt a tematikát, majd megelőzte őket a Portfolio.hu, mostanra pedig a szintén a Net Médiához tartozó Pénzcentrum is. A vezető trió látogatószámai egész stabilak. Az elmúlt három hónapban a Portfolio.hu 2,3-2,4 millió látogatót ért el havonta, a Pénzcentrum 1,9 milliót, a Napi.hu pedig 1,6-1,7 millióval követte őket.
Ezt a hármast nem veszélyezteti a többi szereplő, ugyanakkor pont ezen a területen látszik, hogy nincsenek bebetonozott pozíciók. Nagyon jó példa erre a Világgazdaság, amely tavaly ilyentájt 400 ezer körüli havi látogatószámmal valahol a középmezőny végén tengődött. Ehhez képest mostanra stabil negyedik szereplővé léptek elő, a szeptemberi havi látogatottságuk már meghaladta az egymilliót.
A Világgazdaságtól biztonságos távolságban, a havi 400-600 ezer látogatós körben nagyon sűrű a mezőny és gyorsan változnak az erőviszonyok. Mindenesetre a Forbes és az Mfor látszik közülük a legerősebbnek. A Profitline, a G7 és a Privátbankár kicsit le vannak maradva tőlük, de igazából nem annyival, hogy akár egy hónap alatt ne tudjanak fordítani. Ezt a tülekedést kicsit távolabbról figyeli a havi 200-300 ezer látogatót vonzó Növekedés.hu és a Piacesprofit.hu.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában található, amelyben megjelent a hazai digitális piac meghatározó személyiségeit bemutató TOP 25-ös rangsor is.