A változó körülmények között sikeresen, 133 milliárd forintos forgalommal (bolti és online) zárta a dm a gazdasági évet, ezzel +9,34 százalékos növekedést ért el az előző gazdasági évhez képest. A hazai dm 259 üzletben 3155 munkatárssal szolgálja ki a vásárlókat. A gazdasági eredményben fontos szerepe volt a fejlődő online shopnak, amely +124,21 százalékos növekedéssel közel 3 milliárd forintos forgalmat generált. A dm-konszern 12 265 millió Euró forgalmat ért el (+6,5 %) összesen 3862 üzlettel, több mint 66 ezer munkavállalóval. A dm lengyelországi terjeszkedésével hamarosan 14 országra bővül a dm gazdasági közössége.
Folytatódott a dm minőségi expanziója Magyarországon, a polcrendszerek tervezésénél a tágas terek kialakítására törekszenek, megújult a bio élelmiszereket kiemelő vizuális elem, illetve szortimentet jelölő oszlopokat vezettek be, hogy segítsék a vásárlók tájékozódását. A vállalatnál a fenntarthatóság jegyében több fejlesztés is folyamatban van: a meglévő üzletek energetikai korszerűsítése keretében gyors ütemben zajlik az üzlettéri világító testek LED-es technikára való lecserélése. Eddig összesen 160 üzletet és a raktárat érintette a modernizálás, évente közel 100.000 kWh áram és közel 35 tonna CO2-megtakarítás érhető el. A bolthálózatba víztisztító berendezéseket alkalmaz a dm, így évente 120.000 db PET palackkal kevesebb hulladékot termelnek. A megújuló energia is megjelent a dm palettáján, az érdi raktárépületre 1500 m2 felületen került napelem, amelyek energiatermelése 300.000 kWh/év, ez 20%-át fedezi az érdi telephely fogyasztásának, összesen 133 tonna/év CO2-kibocsátás takarítható meg.
Elégedett vásárlók, dinamikusan növekvő piaci környezet
A GFK 2021-es Fogyasztói panel kutatása alapján elmondható, hogy a drogéria csatorna az egyik legdinamikusabban növekvő terület, a forgalom nő, mindeközben az árérzékenység továbbra is jelentős. A vásárlók számára a minőség kiemelt szempont, a saját márkák népszerűsége pedig töretlen. Ez a tendencia a dm esetében is jól nyomon követhető.
A Nielsen 2021. augusztusi felmérése szerint a drogéria piacvezető a parfüm, dekorkozmetika, arc-, test- és lábápolás kategóriákban, továbbá a pharma, fogkefe és tápszer termékeket tekintve.
A 2021 nyarán lefolytatott Exitshopping kutatás alapján (100 üzlet, 2698 megkérdezett vásárló) a megkérdezettek kiemelkedő arányban elégedettek a dm-ben történő vásárlásukkal, ebben elsődleges tényezőként jelölték meg a termékválasztékot és a termékek minőségét, kiemelték a munkatársak fontosságát, a velük való elégedettséget.
Szortimentbővítés fenntarthatósági szempontok mentén
A dm célul tűzte ki, hogy vásárlóinak fenntartható alternatívákat adjon a hétköznapok döntéseihez: egyre több környezetbarát terméket kínálnak, a drogériapiacon elsőként utántöltő állomásokat vezettek be, 2021 áprilistól pedig környezetsemleges* Pro Climate termékcsalád érkezett az üzletekbe. A Berlini Műszaki Egyetemmel közösen fejlesztették ki azt az egyedülálló koncepciót, amely során a termékek környezetre gyakorolt hatásait mindenre kiterjedően elemezték, majd a lehető legkisebbre csökkentették. A termék előállítása és ártalmatlanítása során keletkező, el nem kerülhető hatásokat öt környezeti hatást érintően kompenzálják: úgy, mint a CO2-kibocsátás, az eutrofizáció, a savasodás, a nyári szmog és az ózonréteg elvékonyodása. A hatások ellensúlyozásaként németországi természeti területek rehabilitációjával állítják helyre az ökológiai egyensúlyt. A saját márkák alatt érkező termékcsalád a legfontosabb drogériatermékek körét fedi le.
Mérföldkő a kommunikációs csatornák integrációjában
A drogéria 2018-ban lépett be az online kereskedelem piacára, az elmúlt négy évben ez a szolgáltatás folyamatosan fejlődött, 2021-ben a shop újabb mérföldkőhöz érkezett: a törzsvásárlóknak szeptembertől lehetősége nyílt összekapcsolni active beauty törzsvásárlói fiókjukat az online shop fiókjukkal. A dm törzsvásárlói programjának jelenleg 1,5 millió tagja van, a tagok 85 %-a regisztrált active beauty kártyával rendelkezik, a vásárlások száma 58 %-ban kártyával történik. Az összekapcsolással számos előnyre tehetnek szert online rendelésük során: a normál és a Pontvarázs ajánlatokban meghirdetett extra pontok is automatikusan gyűlnek, a vásárlókat személyre szabott termékajánlatok várják, az online kuponcenterben aktivált e-kuponokokkal pedig már a többszörös pontokat is tudják gyűjteni a vásárlók. Míg a shop indulásakor 4000 termék volt elérhető online, mára ez 12 000 termékre bővült. Havonta átlagosan 1 millió látogató keresi fel az oldalt, a napi vásárlások száma ötszörösére nőtt a kezdetek óta.
Az elmúlt években megnőtt online forgalom a kiszállítási lehetőségek bővítését is szükségessé tette. A házhozszállítás és a bolti átvétel mellett mostantól az Expressz bolti átvétel lehetősége is megnyílt. A megrendelt termékeket a rendelés összekészítésétől számított 3 órán belül átvehetik a vásárlók a kiválasztott dm üzletben. A rendelést előre online fizeti ki a vásárló, így időt spórol. A regisztrált vásárlók számára az Expressz átvétel díjtalan, a többieknek a szolgáltatás 399 Ft, függetlenül a megrendelés összegétől. Megújult a dm ügyfélszolgálati oldala is, ahol vásárlók néhány kattintással választ kaphatnak kérdéseikre, így gyorsítva az ügyintézést.
Támogató közösségek, hiteles információk a szépségápolás szakértőjétől
A dm egyre bővíti azon csatornáknak a számát, ahol vásárlóit minőségi, hiteles tartalmakkal tudja segíteni a mindennapi szépségápolás, vagy akár az élet egyéb területein. Az active beauty print és online magazinok mellett 2019-ben indult el, és azóta töretlenül fejlődik a Terméktesztelők Facebook csoport, célja egy aktív és támogató közösség létrehozása, ahol a szépségápolás témája iránt érdeklődők oszthatják meg egymással tapasztalataikat. 2021 tavaszától pedig a Facebook és Instagram csatornákon heti rendszerességgel jelentkezik a dm élő közvetítéssel, a szépségápolás több területével foglalkoznak influencerek és szakemberek segítségével. Újdonság, hogy már a spotify felületén is kommunikálnak a vásárlókkal, 2021 tavaszán pedig a WMN-nel közösen 3 részes podcast-sorozatban dolgozták fel a női élethelyzetek különféle aspektusait, a következő évadban az együttműködés tovább folytatódik.
Felelősen a társadalomért és a környezetért
A dm vállalati kultúrájában mélyen gyökerező kölcsönös felelősségvállalás fontos alapot adott a kihívások kezeléséhez. A dolgozók és a vásárlók biztonsága kiemelt terület volt a járványhelyzet idején, a munkatársak helytállása segített, hogy a nehéz körülmények között is a tőlük elvárt színvonalon szolgálhassák ki a vásárlókat. A cég a Black Friday napot ismét átszínezte, és a Giving Friday program keretében az aznapi forgalom 5 százalékát, több mint 17 millió forintot adtak át jótékony célra a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak. Az Együtt a babákért programjuk pelenkatámogatásával ebben a gazdasági évben is 20 millió forintos adománnyal segítettek rászoruló családokat, majd tavasszal a Nap gyermekei edukációs program során óvodások napvédelmét segítették terméktámogatással. Helyi ügyek támogatására jött létre a cég jótékonysági focitornája, amely során idén 5 millió forintot adtak át az érdi Életfa csoportnak, hogy sérült gyermekek vízi terápiáját finanszírozzák belőle.
A dm számára az egészséges életmód kiemelt terület, ezért is támogatja évek óta a drogéria a Maratonman futóeseményeit. Idén ősszel közösen egy új futóversenyt indítottak el a Balaton egyik legszebb partszakaszán, Zamárdiban, ahol 1000 résztvevő állt rajthoz. Az eseményen kizárólag öko csomaggal lehetett nevezni, így nem terhelték eldobható poharakkal a környezetet.
A vállalat a Mindig megéri tartós ár stratégiájával is elköteleződött a fenntarthatóság mellett. A termékek ára 4 hónapon át nem emelkedik, így a vásárlók akkor vehetik meg azokat, amikor arra valóban szükségük van, nem kell akciók után szaladni, felhalmozni. A tartós árak kiszámítható, átlátható jó árakat jelentenek a fogyasztóknak a változó körülmények között. A tudatos fogyasztást a dm más formában is támogatja, Kezdd kicsiben a háztartásodban névvel zárt Facebook csoportot működtetnek, ahol a saját kompetenciaterületükből kiindulva tippekkel, szakmai partneri ajánlásokkal segítik követőiket abban, hogy a mindennapjaik részévé váljanak a fenntarthatóbb gyakorlatok.
Tovább erősödött a munkáltatói márka
A Randstad Employer Brand Research a világ legátfogóbb, legmélyebb független munkáltatói márkakutatása, amely több ezer vállalat közül választja ki a legvonzóbb munkaadókat. Ez alapján jól látható, hogy a kereskedelmi szektor folyamatosan fejlődik, mára tízből minden negyedik munkavállaló ezen a területen dolgozik. A szakma népszerűsítésében a dm is élen jár.
2021 februárjától megújult a dm karrieroldala, a nemzetközi koncepció alapján kidolgozott weboldal letisztult megjelenésével és extra funkcióival hűen tükrözi a szintén idén megújult munkáltatói szlogent. Újdonság, hogy az oldalon a dm konszern többi országában meghirdetett pozíciók is elérhetők, megpályázhatók. Ezzel párhuzamosan elindult a dm e-learning platformja is, a felületen az önálló fejlődés és tanulást segítő digitális oktatóanyagok érhetők el.
A dm 2021-ben 3. alkalommal nyert el a dm Magyarország a „Megbízható Munkaadó” címet a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamarától (DUIHK). A díjat a munkatársaink iránti példaértékű munka- és életkörülményekre irányuló kezdeményezéseink miatt kapta a dm, illetve az elmúlt év során, a járvány okozta kihívások ellenére tanúsított helytállásunkért, különös tekintettel a dolgozóink egészségmegőrzését szolgáló intézkedésekre.
Díjat érő kezdeményezések
A zsűri döntése alapján idén is a dm nyerte el az „Az Év Boltja” címet drogéria kategóriában a Store Insider magazin megmérettetésén, amelyen a ráckevei üzlet nevezésével indultak. Nem ez volt az egyetlen ilyen jellegű siker, hiszen drogéria kategóriában elnyerték az „ÉV DROGÉRIA ÜZLETELÁNCA 2021” címet is a Trade magazin StarStore – Év Kereskedője 2021. versenyében.
A dm társadalmi felelősségvállalás terén tett lépései is díjat értek: a Kreatív magazin Doing Good – CSR Award 2020 versenyén társadalmi felelősségvállalás témában keresték a legjobb vállalati megoldásokat, a dm Kezdd kicsiben! tudatos fogyasztást népszerűsítő kampánya a verseny integrált CSR projektek kategóriájában ért el első helyezést. Az Effekt 2030 – A közösségi befektetések díjat minden évben azok a példaértékű vállalati felelősségvállalási és fenntarthatósági programok nyerhetik el, amelyek pozitív változásokat eredményeznek a társadalom és a környezet szempontjából. A dm 2021 őszén a Jövő gazdasága kategóriában nyert első helyezést, a zsűri a 2020-as Giving Friday programot díjazta.
Az üzletlánc termékeit is díjazták: Joy Prix de Beauté – a szépség nagydíján 1. helyezést ért el Női arcápolás- széles körben terjesztett kategóriéban a Balea kétfázisos szérum és szövetmaszk C-vitaminnal, 2. helyezést nyert Tudatos termékek, vegán kategóriában az alverde Skin Food testápoló vaj bio lime-mal és bio sheavajjal. 3. helyezést kapott a Dekorkozmetikum, szem kategóriában az alverde szempillanövesztő szérum. Közönségdíjas lett Tudatos termékek, bio kategóriában az alverde Q10 nappali arckrém bio gojibogyóval.
A PPH Media Store Insider magazinja negyedik alkalommal rendezte meg a Mentes-M versenyt, melyre idén összesen 19 fő kategóriába várták a nevezéseket, közel 137 finalista pályázat került be a döntőbe. A szakmai zsűri első körben egy ellenőrzött vak teszten bírálta a beérkezett termékeket, majd a második körbe a kiválasztott minták csomagolásait is górcső alá vetették. Nyertes termékeink: Uzsonnásdoboz – Gyümölcsszelet alkategóriában a dmBio gyümölcsszelet spirulinával és citrommal, Az év mentes termékcsaládja – Öko termékcsalád kategóriaában a Pro Climate környezetsemleges* termékcsalád.
*CO2-kibocsátás, eutrofizáció, savasodás, nyári szmog, ózonréteg-elvékonyodás kompenzációja