- Hirdetés -

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

|

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető

- Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz?

- Egy alapvetően felemás év az idei. Az év eleje jól indult, nem voltunk messze a 2020-as, sőt a 2019-es számoktól sem, ami nagy dolog, hiszen egy világjárvány kellős közepén vagyunk, miközben 2019 csúcsokat döntött, tehát várható volt már egy „korrekció”. És talán éppen ez okozta a problémát: 2021-re mindenki óvatosabban tervezett, így az autógyártók is, a kereslet viszont jóval nagyobb lett a vártnál. A gyártók a különböző beszállítókkal, így például a chipgyártókkal is jóval kevesebb mennyiségre szerződtek és a hirtelen jött kereslet egyszerűen kiütötte a beszállítókat, akik a meglévő kapacitásaikat más szektoroknak, így például a jobban fizető és a karantén miatt jól pörgő kütyüiparnak adták oda. Az év közepén voltak még eladható készletek, de a második félévre már rányomta bélyegét a chiphiány, a gyártók egyszerűen nem tudnak elegendő autót gyártani. Ez szeptembertől 20-30 százalékos visszaesést hoz minden hónapban és ez nem lesz másképp az év végéig. Jó, ha 2022 közepére ki tudnak mászni a gyártók és a beszállítók a gödörből. Én ilyen körülmények között 120.000 körüli személyautóra számítok az idei évre, ami tavalyhoz képest nem tűnik rossznak, de 2019-hez képest több mint 20 százalékos visszaesést jelent.

- Mi lesz így jövőre, mire számítasz, mennyi autó fog majd fogyni?

- Az biztos, hogy az első negyedév nagyon nehéz lesz mert a gyártási volumenek felfutása még nem látszik. Talán a második negyedévtől indulhat el valamiféle konszolidáció és az év második felében egy intenzívebb felfutás. Az biztos, hogy a jelenlegi helyzetnek lesz megoldása, hiszen a piac összes szereplője ezen dolgozik, csak a kilábalás üteme kérdéses. Én ettől függetlenül optimista vagyok és azt gondolom, hogy sikerül elérni, sőt némiképpen meghaladni a 2020-as szintet. 130.000 személyautó lenne a tippem 2022-re.

- Mennyit fogtok ti eladni?

- Ez alapvetően attól függ, hogy a gyártó mennyi autóval tud minket ellátni. A kereslettel nincs gond, hatalmas rendelésállományunk van, a jelenleginél jóval több Peugeotra lenne igény Magyarországon. Ha az általunk remélt ütemben tud bővülni a gyártás, akkor mindenképpen 3000 feletti személyautó a cél.

- Mindenhol sokat kell várni az új autókra. Nálatok is ez a helyzet, mennyit kell várni az új járművekre?

- Jelenleg 9-12 hónap a szállítási idő, ennél gyorsabban csak az elektromos és hibrid modellek készülnek, de a helyzet napról-napra változik, változhat, pozitív és negatív irányba egyaránt...

- A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint 3000 elektromos autót adtak el 2020-ban. Mekkora lesz ez a szám az idén és 2022-ben?

- A friss, november végi számok ismeretében úgy látom, hogy 3800 új elektromos autó forgalomba helyezésével számolhatunk idén. A 2022-es év nagyban függ az állami támogatás jövőjétől. Lesz-e támogatás, ha igen milyen kerettel és mikortól, milyen összeggel és milyen értékhatárokkal. A potenciál jóval nagyobb, mint az idei számok, sokan a pályázati rendszer kiszámíthatatlansága miatt inkább használt elektromos autót vásároltak vagy elhalasztották a döntést. Ha lesz egy jól kitalált és fenntartható pályázati rendszer, akkor 5000 vagy akár ennél több elektromos autó is gazdára találhat 2022-ben!

- Nálatok mennyire fogytak jól a PHEV és elektromos autók?

- Nemzetközi szinten a vártnál jobban fogynak az alternatív hajtású modelljeink. Egészen elképesztő, hogy Európában az eladott 208-ak 17 százaléka elektromos és a 3008-ak 30 százaléka tölthető hibrid. Irigykedve nézzük ezeket a számokat, de nincs okunk szégyenkezni. A magyar piac vásárlóereje jóval szerényebb, de így is elmondható, hogy a piaci részünk jóval magasabb az elektromos autók között, mint a belső égésűeknél, szóval a márka megvetette a lábát ebben a szegmensben is.

- Az összesített forgalmon belül milyen most az arány?

- Az elektromos és plug-in hibrid arány Magyarországon a 6 százalékot közelíti, ez kicsivel még alatta van a célkitűzésünknek, de folyamatosan javul.

- Mekkora potenciál van benne jövőre vagy mondjuk 2030-ig?

- Jövőre szeretnénk a 7 százalékot elérni. A márka európai szinten azzal számol, hogy a 100 százalékban elektromos és a tölthető hibridek aránya 2025-re elérheti a 30 százalékot, 2030 után pedig 50 százalék fölé mehet.

A tendencia egyértelmű, de az ütem nagyban függ a szabályozói környezettől, főleg a 2025 utáni időszakban, amikor már ismertek lesznek az EURO7 kibocsátási norma részletei. Minél jobban ellehetetlenítik a belső égésű motorokat 2030 után, annál gyorsabb lesz az elektromos hajtások felfutása. A változás üteme országonként is változó lesz, egyelőre úgy tűnik, hogy Magyarország ebből a szempontból nem lesz az élmezőnyben, bár az alternatív hajtások terjedése nálunk eddig némileg gyorsabb, mint néhány környező országban, viszont jelentősen elmarad néhány nyugat-európai országtól.

- Mikor lehet az az év, amikor például ti több plug-in hibridet és elektromos autót adtok majd el, mint hagyományosat?

- Hogy ez itt, Magyarországon mikor történhet meg, arra nehéz válaszolni. Sok múlik a támogatási rendszeren és a helyi klímapolitikán is. Jelenleg úgy látom, hogy nálunk 2030 előtt erre reálisan nem kerülhet sor.

- Egyre nagyobbak a hatótávok, de igaziból ez önmagában nem sokat ér, ha nem átjárható az ország az elektromos töltők tekintetében. Te nem érzed úgy hogy van mit bőven behozni a töltőhálózatban, hogy elég gyors és kellően kényelmes legyen az elektromos autózás?

- Egyértelmű, hogy a jelenleginél gyorsabb, átfogóbb és koordináltabb fejlesztésekre van szükség. Elfogadhatatlan, hogy komplett régiók hiányoznak a töltési térképről és hogy ilyen kevés a hosszabb távú utazást támogató DC villámtöltő. A szerteágazó díjszabási struktúráról és a töltéshez szükséges applikáció-erdőről jobb, ha nem is beszélünk. Én úgy látom, hogy egyelőre sok a technikai probléma is. Ha valahol, itt igazán szükség lenne az állam fokozott szerepvállalására, úgy mint szabályozó, ösztönző szereplő. Elő kell segíteni a töltőhálózatok telepítését, könnyíteni kell az engedélyeztetési és üzemeltetési szabályokon, cserébe viszont átláthatóbbá kell tenni a díjszabást és garanciákat kell kérni a rendelkezésre állással kapcsolatban.

- Gondolom nem kicsit befolyásolja a piacot a forint/euró árfolyam. Mire számítasz jövőre ezen a területen?

- Az árfolyam-változás már sok kellemetlen meglepetést okozott az importőröknek az elmúlt években. Sajnos amikor 9-12 hónapos szállítási időkről beszélünk, akkor az árfolyam változása hatalmas kockázatot jelent, hiszen egy kedvezőtlen mozgást utólag már nem lehet áthárítani az ügyfelekre. Én mindemellett bizakodó vagyok, azt remélem, hogy a forint a 360-370-es sávban maradhat jövőre is, hiszen a túlzott gyengülés senkinek sem érdeke a jelenlegi inflációs környezetben.

- És mi lesz az üzemanyagárakkal majd 2022-ben? Most épp maximalizált árak vannak, de ez nem marad örökre így. Jövőre merre fele mozdulhat majd el?

- A jelenlegi magas ár egy átmeneti piaci turbulencia eredménye, melyet a hirtelen megjelent, váratlan kereslet okoz az energiahordozók piacán. Gyors változásra nem számítok, de előbb-utóbb konszolidálódik a piac és visszatérhetnek 450 forintos vagy akár az alatti szintek. Bízom benne, hogy nem lesz szükség hosszabb távon a 480 forintos hatósági ár fenntartására.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Terjeszkedik a Pizza Hut

Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a Pizza Hut első, modern dine-in koncepcióval megnyílt éttermében. A baranyai megyeszékhelyen több mint 20 évvel ezelőtt zárt be a hálózat üzlete, a pécsiek, azóta...

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...