- Hirdetés -

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

|

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető

- Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz?

- Egy alapvetően felemás év az idei. Az év eleje jól indult, nem voltunk messze a 2020-as, sőt a 2019-es számoktól sem, ami nagy dolog, hiszen egy világjárvány kellős közepén vagyunk, miközben 2019 csúcsokat döntött, tehát várható volt már egy „korrekció”. És talán éppen ez okozta a problémát: 2021-re mindenki óvatosabban tervezett, így az autógyártók is, a kereslet viszont jóval nagyobb lett a vártnál. A gyártók a különböző beszállítókkal, így például a chipgyártókkal is jóval kevesebb mennyiségre szerződtek és a hirtelen jött kereslet egyszerűen kiütötte a beszállítókat, akik a meglévő kapacitásaikat más szektoroknak, így például a jobban fizető és a karantén miatt jól pörgő kütyüiparnak adták oda. Az év közepén voltak még eladható készletek, de a második félévre már rányomta bélyegét a chiphiány, a gyártók egyszerűen nem tudnak elegendő autót gyártani. Ez szeptembertől 20-30 százalékos visszaesést hoz minden hónapban és ez nem lesz másképp az év végéig. Jó, ha 2022 közepére ki tudnak mászni a gyártók és a beszállítók a gödörből. Én ilyen körülmények között 120.000 körüli személyautóra számítok az idei évre, ami tavalyhoz képest nem tűnik rossznak, de 2019-hez képest több mint 20 százalékos visszaesést jelent.

- Mi lesz így jövőre, mire számítasz, mennyi autó fog majd fogyni?

- Az biztos, hogy az első negyedév nagyon nehéz lesz mert a gyártási volumenek felfutása még nem látszik. Talán a második negyedévtől indulhat el valamiféle konszolidáció és az év második felében egy intenzívebb felfutás. Az biztos, hogy a jelenlegi helyzetnek lesz megoldása, hiszen a piac összes szereplője ezen dolgozik, csak a kilábalás üteme kérdéses. Én ettől függetlenül optimista vagyok és azt gondolom, hogy sikerül elérni, sőt némiképpen meghaladni a 2020-as szintet. 130.000 személyautó lenne a tippem 2022-re.

- Mennyit fogtok ti eladni?

- Ez alapvetően attól függ, hogy a gyártó mennyi autóval tud minket ellátni. A kereslettel nincs gond, hatalmas rendelésállományunk van, a jelenleginél jóval több Peugeotra lenne igény Magyarországon. Ha az általunk remélt ütemben tud bővülni a gyártás, akkor mindenképpen 3000 feletti személyautó a cél.

- Mindenhol sokat kell várni az új autókra. Nálatok is ez a helyzet, mennyit kell várni az új járművekre?

- Jelenleg 9-12 hónap a szállítási idő, ennél gyorsabban csak az elektromos és hibrid modellek készülnek, de a helyzet napról-napra változik, változhat, pozitív és negatív irányba egyaránt...

- A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete adatai szerint 3000 elektromos autót adtak el 2020-ban. Mekkora lesz ez a szám az idén és 2022-ben?

- A friss, november végi számok ismeretében úgy látom, hogy 3800 új elektromos autó forgalomba helyezésével számolhatunk idén. A 2022-es év nagyban függ az állami támogatás jövőjétől. Lesz-e támogatás, ha igen milyen kerettel és mikortól, milyen összeggel és milyen értékhatárokkal. A potenciál jóval nagyobb, mint az idei számok, sokan a pályázati rendszer kiszámíthatatlansága miatt inkább használt elektromos autót vásároltak vagy elhalasztották a döntést. Ha lesz egy jól kitalált és fenntartható pályázati rendszer, akkor 5000 vagy akár ennél több elektromos autó is gazdára találhat 2022-ben!

- Nálatok mennyire fogytak jól a PHEV és elektromos autók?

- Nemzetközi szinten a vártnál jobban fogynak az alternatív hajtású modelljeink. Egészen elképesztő, hogy Európában az eladott 208-ak 17 százaléka elektromos és a 3008-ak 30 százaléka tölthető hibrid. Irigykedve nézzük ezeket a számokat, de nincs okunk szégyenkezni. A magyar piac vásárlóereje jóval szerényebb, de így is elmondható, hogy a piaci részünk jóval magasabb az elektromos autók között, mint a belső égésűeknél, szóval a márka megvetette a lábát ebben a szegmensben is.

- Az összesített forgalmon belül milyen most az arány?

- Az elektromos és plug-in hibrid arány Magyarországon a 6 százalékot közelíti, ez kicsivel még alatta van a célkitűzésünknek, de folyamatosan javul.

- Mekkora potenciál van benne jövőre vagy mondjuk 2030-ig?

- Jövőre szeretnénk a 7 százalékot elérni. A márka európai szinten azzal számol, hogy a 100 százalékban elektromos és a tölthető hibridek aránya 2025-re elérheti a 30 százalékot, 2030 után pedig 50 százalék fölé mehet.

A tendencia egyértelmű, de az ütem nagyban függ a szabályozói környezettől, főleg a 2025 utáni időszakban, amikor már ismertek lesznek az EURO7 kibocsátási norma részletei. Minél jobban ellehetetlenítik a belső égésű motorokat 2030 után, annál gyorsabb lesz az elektromos hajtások felfutása. A változás üteme országonként is változó lesz, egyelőre úgy tűnik, hogy Magyarország ebből a szempontból nem lesz az élmezőnyben, bár az alternatív hajtások terjedése nálunk eddig némileg gyorsabb, mint néhány környező országban, viszont jelentősen elmarad néhány nyugat-európai országtól.

- Mikor lehet az az év, amikor például ti több plug-in hibridet és elektromos autót adtok majd el, mint hagyományosat?

- Hogy ez itt, Magyarországon mikor történhet meg, arra nehéz válaszolni. Sok múlik a támogatási rendszeren és a helyi klímapolitikán is. Jelenleg úgy látom, hogy nálunk 2030 előtt erre reálisan nem kerülhet sor.

- Egyre nagyobbak a hatótávok, de igaziból ez önmagában nem sokat ér, ha nem átjárható az ország az elektromos töltők tekintetében. Te nem érzed úgy hogy van mit bőven behozni a töltőhálózatban, hogy elég gyors és kellően kényelmes legyen az elektromos autózás?

- Egyértelmű, hogy a jelenleginél gyorsabb, átfogóbb és koordináltabb fejlesztésekre van szükség. Elfogadhatatlan, hogy komplett régiók hiányoznak a töltési térképről és hogy ilyen kevés a hosszabb távú utazást támogató DC villámtöltő. A szerteágazó díjszabási struktúráról és a töltéshez szükséges applikáció-erdőről jobb, ha nem is beszélünk. Én úgy látom, hogy egyelőre sok a technikai probléma is. Ha valahol, itt igazán szükség lenne az állam fokozott szerepvállalására, úgy mint szabályozó, ösztönző szereplő. Elő kell segíteni a töltőhálózatok telepítését, könnyíteni kell az engedélyeztetési és üzemeltetési szabályokon, cserébe viszont átláthatóbbá kell tenni a díjszabást és garanciákat kell kérni a rendelkezésre állással kapcsolatban.

- Gondolom nem kicsit befolyásolja a piacot a forint/euró árfolyam. Mire számítasz jövőre ezen a területen?

- Az árfolyam-változás már sok kellemetlen meglepetést okozott az importőröknek az elmúlt években. Sajnos amikor 9-12 hónapos szállítási időkről beszélünk, akkor az árfolyam változása hatalmas kockázatot jelent, hiszen egy kedvezőtlen mozgást utólag már nem lehet áthárítani az ügyfelekre. Én mindemellett bizakodó vagyok, azt remélem, hogy a forint a 360-370-es sávban maradhat jövőre is, hiszen a túlzott gyengülés senkinek sem érdeke a jelenlegi inflációs környezetben.

- És mi lesz az üzemanyagárakkal majd 2022-ben? Most épp maximalizált árak vannak, de ez nem marad örökre így. Jövőre merre fele mozdulhat majd el?

- A jelenlegi magas ár egy átmeneti piaci turbulencia eredménye, melyet a hirtelen megjelent, váratlan kereslet okoz az energiahordozók piacán. Gyors változásra nem számítok, de előbb-utóbb konszolidálódik a piac és visszatérhetnek 450 forintos vagy akár az alatti szintek. Bízom benne, hogy nem lesz szükség hosszabb távon a 480 forintos hatósági ár fenntartására.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...