Sorozatunk következő részéből kiderül, hogyan sikerült az Atmedia számára a 2021-es év, Guttengéber Csaba, a cég vezetője pedig arról is beszél, hogy mi az az évtizedes probléma, amit meg kell oldani. Kovács Tibor, a RAS vezetője a papírár emelkedésének hatásai mellett arról is beszámolt, hogyan hat a cég magyarországi működésére az, hogy változás történt a tulajdonosi szerkezetben.
A rengeteg feladat mindig újabbakkal gyarapodik
Guttengéber Csaba, Atmedia, ügyvezető igazgató
2021
Egyértelműen remek évünk volt, nincs okunk panaszra, megvalósultak az ambiciózus terveink, bizonyos területeken még kicsit túl is teljesítünk. Multimédiás kereskedőházként szinte minden piaci szegmensben érdekeltek vagyunk. A fő üzletágunk, a tévé iránt tovább nőtt a kereslet, a szektor már 2020 utolsó negyedévére ledolgozta a járvány okozta sokkot, az idén pedig már voltak olyan hónapok, amikor túlkereslettel szembesültünk.
Az online üzletágunk egész évben dübörgött, az internethasználat magasabb szinten stabilizálódott és növelte a hirdetési kedvet is. Külön kiemelném a jogtiszta videóindítás és a programmatic iránti igény megugrását. Talán a rádiós piac volt a többihez képest kicsit nehezebb helyzetben, mert kifejezetten rádiós hirdetői ágazatok – rendezvények, fesztiválok – kerültek nehéz helyzetbe, és ezek lassabban térnek vissza, de ott is markáns, két számjegyű növekedést értünk el.
Évtizedes probléma
A legnagyobb kihívás egyértelműen a televízió árszínvonalának növelése, amely nem véletlenül volt az őszi szakmai fórumok egyik témája is. Ez évtizedes probléma, miközben van egy általános piaci konszenzus ennek a szükségességéről. De az egyedi tárgyalásokon mégis kemény ellenállásba ütközünk. Ugyanakkor tudjuk, hogy a piac egészéért vállalnunk kell a szükséges lépések megtételét. Emiatt a teljes piacra vonatkozóan, transzparensen a szezonindexek változtatásával kell elérnünk az árszint korrigálását.
A jövő év végi labdarúgóvébé még inkább indokolja a szezonindexek emelését, hiszen ez nagy valószínűséggel jelentős mértékben befolyásolja a rendelkezésünkre álló ratingmennyiséget is, pont abban az időszakban, amikor a legnagyobb a kereslet.
Növekedés, mint mindig
A cél hozni az üzleti terveinket, növelni a bevételeinket, megőrizni és lehetőleg tovább bővíteni a tévés, a rádiós és az online portfóliónkat, vagyis az Atmedia stratégiájához híven további növekedés a cél, mint mindig. Növeljük a rádiós piacot, hiszen rengeteg nem rádiózó hirdető van, és ebben óriási potenciált látok. Ha már audio, igyekszünk minél előbb minél előkelőbb pozíciót elfoglalni a podcastpiacon is.
Emellett továbbra is nagy hangsúlyt fektetek a HR-menedzsmentre, hiszen a profi csapatunk megérdemli, hogy minél jobb körülmények között, minél kellemesebb légkörben, minél hatékonyabban tudjon dolgozni. Összességében tehát a rengeteg feladat mindig újabbakkal gyarapodik, és ez inspirál mindannyiunkat az Atmediában.
Kitettség és sokk
Kovács Tibor, RAS, ügyvezető igazgató
Sok feladatot adott nekünk
Ez az év mintha egybefolyt volna 2020-szal, annyi különbséggel, hogy az idén a kiadók Covid-kitettségét felváltotta a papírár-emelés okozta sokk, valamint a mi esetünkben a napilapterjesztési rendszer átalakulása, amely sok feladatot adott nekünk az első fél évben. A RAS számára színezte az évet az anyacégeink, a svájci Ringier Csoport és a német Axel Springer nyári bejelentése arról, hogy a Ringier átveszi az Axel Springer részvényeit Kelet-Közép-Európában.
Ezt a bejelentést egy nagyon intenzív stratégiai tervezési időszak követte a második fél évben, és már fordulunk is a kivitelezési szakaszba a fejlesztéseinkkel. Azt látom tehát, hogy ez a tulajdonosi változás nemhogy hátrányosan nem érinti a kiadónkat, sőt inkább kedvező lehetőségeket tartogat, és a digitális fejlesztéseinkre is jó hatással lesz.
Kihívások
Ami a printlapkiadást illeti, az emelkedő nyersanyag- és energiaárak különösen megnehezíthetik majd 2022-t. A digitálismédia-megoldások terén pedig továbbra is fő cél a felpörgetett termékfejlesztés, a piaci erősödés, amelyben az idén már sikerült nagyot lépnünk előre. Külön projektként kell kezelni az egész szakma számára fontos, digitális szerzői jogi védelmi szabályok érvényesítését is, akár kiadói összefogás révén. És ne feledjük, hogy választási év lesz, annak minden izgalmával és nehézségével!
Van okunk büszkeségre
Egész évben folyamatosan erősödött a Blikk.hu teljesítménye a hazai híroldalak versenyében, egészen addig, hogy az egyedi látogatók napi átlagát tekintve novemberre az oldal elvitte a pálmát: megelőzte a legnagyobbakat és fellépett a látogatottsági ranglista első helyére. Pontosan ez a célunk a Blikk online csatornáival hosszú távon.
Az év eleje pedig a Glamour.hu és az EgészségKalauz.hu teljesítménye szempontjából volt különösen jó időszak, hiszen saját szegmensében mindkét szájt vezető pozícióra tett szert. A Glamour-napok mobilapplikációval pedig rekorderedményeket értünk el a digitális fogyasztói bevétel terén.
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.