- Hirdetés -

Változtat az RTL a nézettségi adatok publikálásánál

|

Az RTL Magyarország 2022-től kezdődően a nézettségi adatainak publikálásakor, illetve a belső elemzései készítésénél a közönségarány mutató esetében át fog állni az „Egyéb nagyképernyő használat” (Other) nélküli SHR% alkalmazására. Ezzel a médiavállalat követi a nagy európai és amerikai piacok trendjeit, ahol már évek óta így közlik a tévécsatornák nézettségi eredményeit.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy - miközben az „Other” mérése továbbra is része marad a Nielsen televíziós mérésének, ennek változása továbbra is elemezhető marad - a nézők által ilyen típusú képernyőhasználatra (a nem magyar nyelvű lineáris televíziócsatornákra, videójátékra, vagy bármi másra) fordított idő ki fog kerülni az RTL Magyarország használt közönségarány mutatóból. Ennek következtében a közönségarányokat (SHR%) immár tisztán a magyar nyelvű lineáris televíziócsatornák piacán fogják értelmezni, az elmozdulások ebben a versenyben jelentenek majd változásokat, piacnövekedéseket, illetve csökkenéseket. Ez a változtatás az összevethetőség érdekében minden hazai tévécsatorna adatait egyszerre érinti, vagyis senkinek nem jelent majd előnyt vagy hátrányt a nézettségi versenyben.

A verseny itt továbbra is igen erős: jelenleg 117 magyar nyelvű lineáris televíziócsatorna van Magyarországon, amelyről a Nielsen referenciajellel rendelkezik, és amely így része a magyar televíziós piacnak. A definíció, amelyet ezentúl használni fognak: „Lineáris SHR% = a vizsgált műsor vagy idősáv nézésére fordított idő aránya az összes magyar nyelvű lineáris televíziócsatorna nézésére fordított időből (beleértve ezen csatornák időeltolásos (TSV) nézését is)”

Az Other részaránya a 2021-es évben 20% fölé nőtt, ennek kihagyása a SHR% számításból pedig látványosan, mintegy 25%-kal fogja majd megemelni minden csatorna műsorainak januárban publikált share eredményeit. A változtatás oka, hogy egyértelműbb képet kapjunk a lineáris tévék nézettségi versenyéről abban a korban, amikor a tévé már nem csak tévénézésre használható: az Other már nagyon sok mindent jelenthet a külföldi csatorna nézéstől a különböző játékkonzolok használatán át egészen a mobiltelefon képernyőjének tükrözéséig.

 

Ez a változtatás viszont biztosítja, hogy lekövessük ezeket a technológiai változásokat a televíziós piac meghatározásakor, emellett stabilitást és átláthatóságot teremtsünk az adatszolgáltatásban, amely így összevethető marad és pontosabban határozza meg a tévés piac versenyének állását – írja közleményében a médiacég.

Reakció az RTL döntésére

Az Atmedia reagált az RTL Magyarország döntésére. A multimédiás kereskedőház közlése szerint a nézői részesedés vizsgálata esetén az alapkérdés mindig az, hogy mit veszünk 100 százaléknak. Mint fogalmaztak, 100 százaléknak tekinthető többek között: minden a Nielsen által mért képernyőfogyasztás, vagy az összes magyar nyelvű csatorna nézettsége, vagy az összes, a hirdetőkért harcba szálló, szpot-méréssel rendelkező csatorna nézettsége, de lehet akár egy-egy adott tematikus csatornacsoport (pl. sportcsatornák) nézettségét is 100 százaléknak tekinteni. Mindez attól függ, hogy ki, mit szeretne elemezni.

„Az Atmédiánál a 2010-es indulás óta gyakorlat az úgynevezett „csak kereskedelmi” más szavakkal „commercial only” nézői részesedés mutató használata is, ahol a 100% az összes szpotméréssel rendelkező csatorna nézettsége. A hirdetőket és a médiaügynökségeket az érdekli, hogy az elérhető kínálatból - nevezetesen, ahova nézettséggaranciával tervezhet kampányokat effective reach / effective frequency célokkal - amit csak a szpotméréssel rendelkező csatornákon tehet meg – mit válasszon. Vagyis számukra ez jelenti az elérhető kínálatot, ebből választanak, ezért tekintjük ezt 100%-nak, és ezért bevett szokás az Atmédiánál ennek a mutatónak a használata a televíziós hirdetésértékesítési tevékenység során. Ezt tartjuk korrektnek. Örülünk, hogy az RTL is felismerte ennek fontosságát és lépett” - írta reakciójában az Atmedia.

Félreérthette az Atmedia

Az RTL Magyarország szerint az Atmedia a közönségarány-mutatóval kapcsolatos RTL-es változtatásra adott reakciójában félreérthette a változtatás lényegét – írja beszámolójában a Media1. A portálnak adott nyilatkozat szerint a lineáris shr% mutató ugyanis nem szűri ki a szpotszintű méréssel nem rendelkező tévécsatornákat, márpedig az RTL szimplán a lineáris shr% mutatóra áll át.

Mint a Media1 írja, ez azt jelenti, hogy csak az egyéb nagyképernyős csatornahasználatot (például Netflixezés, DVD-nézés stb.) szűrik ki, és a mutató számításakor a reklámszpot szintű nézettségméréssel nem rendelkező egyéb magyarországi tévécsatornák (például Viasat Nature) nézettségét figyelembe veszi a mérés. Magyarán az RTL nem egy olyan mutatóra áll át, mint amit az Atmedia emlegetett, a médiacég szerint ugyanis fontos, hogy ezeket a jellemzően kisebb tévécsatornákat is figyelembe vegyék.

Kolosi Péter, az RTL Magyarország vezérigazgató-helyettese és programigazgatója a Media1-nek nyilatkozva elmondta azt is, hogy az RTL továbbra sem ért egyet azzal, ahogy az Atmedia gondolkodik, illetve azzal, hogy a szpotméréssel nem rendelkező csatornákat nem kellene figyelembe venni. Hangsúlyozta, hogy ők az RTL-nél nem úgy változtatnak, mint amit az Atmedia üdvözölt, hiszen az olyan egyéb magyar lineáris csatornák nézettségét, amelyek nem rendelkeznek szpot szintű méréssel, ezután is figyelembe veszi a lineáris shr% mutató.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...