Ismert előadók a mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás technológiáját segítségül hívva készítettek el egy dalt a Telekom Kraft új projektjében. A forradalmi zenei kísérlet a dalszerzés, a hangszerelés és a digitalizáció iránt érdeklődő fiatalok sokasága előtt nyithat új utakat, az AI pedig szakértők szerint akár már a következő években megjelenhet a zenealkotás mainstream eszközei között.
Csorba Lóci, a Lóci játszik zenekar frontembere dalszövegíróként és zeneszerzőként, a korábban a Telekom Electronic Beats által szervezett zenei tehetségkutató pályázaton sikerrel szereplő Szécsi Böbe pedig producerként jegyzi azt a dalt, amelyet január 10-én az esti órákban mutatott be a Petőfi TV. BÖBE másik társa az alkotásban a mesterséges intelligencia (AI) volt. Ők Korom Anna rendezővel és a Telekom Kraft tehetséges fiataljaival együtt olyan egyedülálló képi- és hangzásvilágú zenei produkciót hoztak létre, amely nagyon sokat megmutat a digitalizáció által biztosított kreatív lehetőségekből.
A mesterséges zenegenerálás – gondoljunk például a gépzongorára – sok évtizedes múltra tekint vissza, az AI közreműködésével alkotott zene azonban más kategória, épp a mesterséges intelligencia révén biztosított kreativitás és spontaneitás miatt. A gépzongora ugyanis előre megírt zenét játszik, még ha automatizált módon is, a Telekom Kraft projektjében viszont az AI ténylegesen az alkotók egyike, „akinek” az elkészült zeneszám egyes soundjai, vagyis a hangzásvilág egy része mellett egy különleges szólóbetét is köszönhető.
A zenegenerálás informatikai szempontból igen összetett kihívás, többek között azért, mert egy átlagosan 4 perces hosszúságú, CD minőségű dal a számítógép számára egy hatalmas és komplex adatmennyiség. Ráadásul a mesterséges intelligencia számára kiindulópontként nem elegendő egyetlen zene: az AI mindig mintákból – adatszettekből – tanul, vagyis sok zeneszám megismerése és elemzése alapján jut el odáig, hogy felismerve az emberi fül számára kellemesen hangzó zene törvényszerűségeit, megpróbálkozhasson az alkotással.
A fejlesztő, Somogyi Viktor a Netwerk Media társtulajdonosa és fejlesztési vezetője is. 2010 óta rengeteg mesterséges intelligencia alapú projekt és vizuális digitalizációs fejlesztés fűződik a nevéhez.
„Technológiai szempontból két komoly nehézséget kellett leküzdeni a projektben. Az AI alapú zenegenerálás a generatív modellek elméletén alapszik, vagyis egy meglévő minta alapján készít jövőbeli következtetéseket, előrejelzéseket - ez maga a megalkotott zene. Ha az előrejelzés entrópiája, vagyis rendezetlensége túl nagy, akkor az elkészült zene élvezhetetlenül zajos lesz. Ezért a modell tanulási feladatához hozzáadtunk elvárt műfaji információkat - stilizáltuk a modellt –, csökkentve az entrópiát és a zajt. Emellett az AI modellek futtatása meglehetősen számításikapacitás-igényes: főként a GPU, vagyis a videokártya jelenti a szűk keresztmetszetet, pontosabban ezen erőforrások megfelelő allokációja. A modell futtatásakor olyan virtuális szerver architektúrát kellett építeni, ahol stabilan, hiba nélkül lefutott a modell, de egy-egy verzió futtatása így is több órát vett igénybe. Ha ugyanezt egy komoly gamer-számítógépen tettük volna, egy-egy verzió elkészülte napokban, vagy akár hetekben lett volna mérhető.” – fogalmazott a fejlesztő, azt is hozzátéve: meggyőződése, hogy a hús-vér, élő zenészek és az AI kooperációja akár már rövid távon is meg fog valósulni, illetve régi dalok újrafeldolgozásában és továbbírásában is nagyon hangsúlyos lesz az AI szerepe.
„A Telekom márka küldetése, hogy a digitalizációval segítsen az embereknek előre lépni. Ennek mentén fontosnak tartjuk megmutatni, hogy milyen rendkívüli lehetőségeket ad számunkra a digitális világ. Az elmúlt időszakban olyan különleges projektjeink voltak, mint a digitálisan felújított legendás 6:3 meccs, vagy a Deutsche Telekom projektje, amikor tudósok, zeneszerzők, zenetörténészek és digitális szakemberek a mesterséges intelligencia segítségével fejezték be Beethoven utolsó, befejezetlenül hagyott művét. A Kraftról szóló dalban Lóci és BÖBE szintén egy mesterséges intelligenciával működtek együtt. Ezzel a dallal a fiatalokhoz szeretnénk szólni, és azt üzenni nekik, hogy higgyenek magukban, kísérletezzenek, használják bátran a digitalizáció végtelen lehetőségeit. Hiszünk abban, hogy ahhoz, hogy az övék legyen a jövő, nekik kell formálniuk a jelent is. De ehhez eszközökre, térre és támogatásra van szükségük. Ezt adjuk meg a Telekom Krafttal. Olyan program ez, amiben együttműködhetnek velünk azért, hogy hatással tudjanak lenni. Egyéni és társadalmi szinten egyaránt. Olyan program, amivel teret adunk az ambícióiknak, ami biztosítja számukra, hogy kockázat nélkül kísérletezzenek.” – fogalmazott Barna Péter, a Telekom szegmenskommunikációs-vezetője.
Az elkészült dal hamarosan hallható lesz a streaming szolgáltatóknál is (Spotify, Deezer, Apple music), a videoklip pedig megtekinthető a Telekom Youtube csatornáján.