- Hirdetés -

Döntött a bíróság, maradhatnak a reklámblokkolók

|

Újabb fontos csatát nyert meg az eyeo a HTML-kód és a szerzői jogok kapcsán, a hamburgi bíróság döntése alapján továbbra is jogszerű az olyan böngészőfunkciók használata, mint a reklámblokkolók, vagy a nyomon követés elleni technológia.

A világszerte többmillió böngészőben használt reklámszűrő technológiát fejlesztő eyeo a német Axel Springerrel keveredett komoly jogi háborúba, amelynek tétje, hogy a HTML-kód képezheti-e a szerzői jogok érvényesítésének tárgyát. Ez első elég specifikus és nem túl izgalmas kérdésnek tűnik, azonban ahogyan arra az eyeo közleményében felhívta a figyelmet, ha az Axel Springer szándékai szerint kimondják, hogy a weboldal megjelenítéséhez használt HTML nyelvnek szerzői jogi védelem alatt kell állnia, akkor gyakorlatilag illegálissá válik bármilyen technológia vagy fogyasztó számára a weboldal megjelenésének megváltoztatása.

Ez a gyakorlatban azzal járna, hogy a legtöbb modern böngészőfunkció, amelyeket ma az internetes ökoszisztémában használnak, azonnal illegálissá vált volna, és a szerzői jogi szankciók végrehajthatóvá váltak volna. A változás érintett volna minden adatvédelmi és nyomon követés elleni technológiát; a weboldalakba beépített fordítási funkciót, a reklámblokkolókat, mindenféle CSS-módosítást, de még a fogyatékkal élő felhasználók hozzáférését segítő segédprogramokat is. A legrosszabb esetben, ha a szerzői jogi igényt jogszerűnek és végrehajthatónak nyilvánították volna, minden olyan hétköznapi számítógép-felhasználó, aki (akár tudtán kívül) böngészőbővítményeket vagy HTML-t módosító funkciókat használ, automatikusan a szerzői jog megsértőjének minősült volna, és felszólító levelet kapott volna. Ami még ennél is veszélyesebb, minden olyan fejlesztő, aki kódot ír egy jogsértő böngészőfunkcióhoz, kártérítési felelősséggel tartozna a weboldal tulajdonosa által követelt bevételkiesésért. Ezzel a kódfejlesztőkre és a hétköznapi felhasználókra hárult volna az a teher, hogy minden egyes weboldal meglátogatása előtt kifejezett engedélyt kérjenek a weboldal kiadójától, hogy kivételt engedélyezzenek a böngészőfunkciók futtatásához.

A szerzői jogi kérdésben most meghozott bírósági döntés megerősíti a World Wide Web Consortium (W3C) nyílt szabványokkal kapcsolatos küldetését, és fontos jogi precedenst teremt, valamint meghatározza, hogy ki "birtokolja" a weboldalak alapjául szolgáló HTML-kódot, és hogy a népszerű böngészőfunkciók és segédprogramok hogyan működhetnek továbbra is jogszerűen a nyilvános interneten – fogalmaz közleményében az eyeo. Ez a legutóbbi bírósági eljárás egyben a 16. alkalom, hogy az eyeo győzedelmeskedett a célzott perekkel szemben, és sikeresen megvédte az internetfelhasználók, a kódfejlesztők, a kiadók és más résztvevők törvényes jogait egy mindenki számára elérhető, tisztességes és fenntartható internetes ökoszisztémához – tette hozzá a cég.

A mostani döntés egy 2021-es szerzői jogi perben született, amit az Axel Springer indított az eyeo ellen. A két cég 2018-ban már összecsapott hasonló témában, akkor szintén az eyeo javára döntött a szövetségi bíróság. A szerzői jogi ügyben hozott döntés fontos jogi precedens az eyeo álláspontja szerint abból a szempontból, hogy meghatározza, hogy ki "birtokolja" az internetes kódot, és hogy az internetes közösségnek milyen jogai vannak a felhasználói élményt javító új böngészőfunkciók és bővítmények további fejlesztésére. A hamburgi bírósági határozat szerint a szerzői jognak van egy határa, amely után a weboldal szerzője már nem érvényesíthet visszatartási jogot. Ez a határ a kódszolgáltatás és a kódvégrehajtás szintje között húzódik.
- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...