A Facebook történetében a tavalyi negyedik negyedévben első alkalommal fordult elő, hogy csökkent a napi aktív felhasználók száma az előző három hónaphoz képest, az idei első három hónapra vonatkozó előrejelzés pedig jócskán elmaradt a várakozásoktól, ami kisebb pánikot okozott a befektetők körében. A tőzsdezárás utáni kereskedés során 20 százalékkal zuhant a Metára átnevezett vállalat részvényeinek árfolyama, vagyis pár óra alatt 200 milliárd dollárral csökkent a cég piaci értéke.
A BBC beszámolója szerint a tavaly október-decemberi időszakban 1,929 milliárd volt az aktív napi felhasználók száma, míg az azt megelőző negyedévben ez az érték minimálisan ugyan, de nagyobb volt, 1,930 milliárd. Éves összevetésben ugyan még így is öt százalékos növekedés volt a mutatóban, de egyéb jelek is mutatják, hogy a Meta nincs a legjobb helyzetben.
A társaság üzleti adatait egyébként stabilak, hiszen az egész éves bevétel majdnem 118 milliárd dollár volt, ami 37 százalékkal múlta felül a 2020-as értéket, míg a nyereség átlépte a 39 milliárd dollárt, ami 35 százalékos növekedést jelentett éves összevetésben. Az utolsó három hónap viszont már korántsem mutatott ennyire kedvező értéket, a bevétel 20 százalékkal bővült, míg a nyereség 8 százalékkal csökkent éves összevetésben. Ez egyben azt is jelentette, hogy az egy részvényre jutó nyereség elmaradt az előzetesen várttól, ami már aggasztó lehetett a befektetők számára.
Az igazi mélyütést azonban valószínűleg az idei első negyedévre megfogalmazott előrejelzés okozta számukra. A társaság 27 és 29 milliárd dollár közötti bevétellel számol a január-márciusi időszakban, míg az elemzők előzetesen 30,15 milliárd dolláros forgalmat vártak.
A visszafogott várakozások hátterében több tényező is van, egyrészt az elképesztően népszerű és most már a hirdetők által is felfedezett TikTok egyre nagyobb kihívást jelent a Meta-hoz tartozó felületek számára. Emellett az Apple iOS-ben végrehajtott módosításai is nehezebbé teszik a személyre szabott célzást, ami szintén befolyásolhatja a hirdetési bevételeket. Emellett természetesen makrogazdasági hatások is érintik a céget, hiszen az ellátási problémákkal küzdő hirdetők reklámbüdzséje sem feltétlenül úgy alakul, ahogyan tervezték.