Bemutatták a hazai kreatívszakma rangsorát, az M-listát, az ügynökségek között a Mito végzett az élen, a médiaügynökségeknél a Wavemaker, míg az év hirdetője a Magyar Telekom lett. A MAKSZ által, a hazai és nemzetközi kreatív versenyeken elért eredmények alapján összeállított listát idén megújítják.
A MAKSZ 2010-ben a kreatív kiválóság díjazására hozta létre az M-listát. A rangsor megalkotásával az egyik legnagyobb, kizárólag kommunikációs ügynökségeket tömörítő szakmai szövetség célja a hazai kreatív színvonal emelésén túl a reklámok elfogadottságának, valamint a szakma presztízsének növelése volt. Az M-lista az elmúlt 12 évben igényt és motivációt teremtett az ügynökségek körében a hazai versenyek mellett a rangos nemzetközi szintű megmérettetésre is.
Az M-listát 2014-ig széleskörű szakmai egyeztetéseket követően minden évben a MAKSZ adta ki. A rangsor kiadásához 2014-től 2019-ig a Kreatív Magazin társszerkesztőként csatlakozott, megelőzve két lista kiadását egy ilyen kis méretűnek számító piacon. 2021-ben aztán az egyre több versenyt szervező lap végül saját lista kiadása mellett döntött, amelyen saját szervezésű versenyei súlyát a többi versenyhez képest maga határozta meg.
Az M-lista szerkesztése, mely a hazai kreatívszakma ügynökségeit és hirdetőit 12 éve rangsorolja azok kreatív teljesítménye alapján 2021-ben így visszakerült a MAKSZ-hoz. A szövetség közleménye szerint az M-lista továbbra is a kreatív kiválóságot hivatott díjazni Magyarországon: a MAKSZ álláspontja szerint szakmai szempontrendszerének, versenyeinek és azok súlyarányának kialakítása a kreatív-kommunikációs szakma feladata, amelyhez a szövetség szakmai párbeszéden keresztül ezt követően is biztosítja a megfelelő platformot és keretrendszert.
A járványhelyzet miatt kimaradt tavalyi év után a legfrissebb M-listát ma adták ki. A szövetség az aktuális M-listát a legutóbb 2019-ben, a hazai TOP 20 versenyző ügynökség kreatív vezetőjének bevonásával megtartott iparági kerekasztal döntése értelmében, változatlan súlyozással és pontszámítással szerkesztette, visszahelyezve rá a rangos The New York Festivalt és a The One Show-t korábbi súlyával.
Az aktuális ranglista az M-lista oldalon már elérhető, ahol valamennyi, a fő és az allistákon szereplő ügynökség, minden versenyen elért helyezéséért kapott pontszáma transzparensen visszakövethető. Az oldalon az eredmények mellett az ügynökségek díjat nyert munkáinak nevezései is elérhetőek.
A MAKSZ közleményében jelezte, hogy egyetértenek a 2019-es kerekasztal álláspontjával, miszerint a versenyek, a súlyok és a lista érdemi megújítása kizárólag széleskörű szakmai konszenzus keretében valósulhat meg. A szövetség ennek érdekében a versenyben érintett szakmai szereplők bevonásával kérdőíves kutatást végzett, ennek eredményeiről pedig 2022. februárjában a ranglista megújítására iparági kerekasztalra hívja a piac meghatározó szereplőit. Az első megújult M-lista 2023. év elején jelenik majd meg. A szövetség a kerekasztalt követően az M-lista kiadásához a tagügynökségek képviselőből és szakma meghatározó szakembereiből felügyelőbizottságot állít fel.