- Hirdetés -

Kiderült, mire költik a magyarok az szja-visszatérítést

|

Az szja-visszatérítésben részesülők csaknem negyede lakásfelújításhoz kapcsolódó költségekre fordítja, míg ötödük valamilyen terméket vagy fogyasztási cikket vásárol a kapott összegből. Az utóbbi felhasználók jelentős hányada online tervezi elkölteni a visszakapott pénzösszeget - különösen, ha műszaki cikket vagy informatikai eszközt vásárol. A legkevésbé a lakásfelújításhoz szükséges anyagokat, például festéket, járólapot vennének online a visszatérítést megkapók. A családokat, illetve a nyugdíjasokat érintő juttatások felhasználásának módjáról az eMAG-Extreme Digital megbízásából a GKI Digital készített reprezentatív felmérést hazai internetezők és online vásárlók körében.

Az eMAG-Extreme Digital a magyar internetezőkre és online vásárlókra reprezentatív kutatás keretében térképezte fel a lakosságnak nyújtott állami támogatások várható felhasználásának módját. A vállalat megbízásából a GKI Digital piackutató cég által készített felmérés eredményei szerint az szja-visszatérítést fogadó válaszadók 12%-a csak online, 30%-a online és offline egyaránt, 22%-uk pedig csak offline fogja a kapott összeget elkölteni, míg 36%-uk nem tudott erről érdemben nyilatkozni.

Az internetező és online vásárlók közül a személyijövedelemadó-visszatérítésre jogosultak 51%-a háztartásra vetítve 100 és 800 ezer forint közötti visszatérítést kapott. 15% esetében a kiutalt összes 800 ezer és 1 millió forint közé esett, ebben az esetben már legalább 2 fő részesült visszatérítésben. 23% esetén az összeg meghaladta az 1 millió forintot.

Mire fordítják a legtöbben az szja-visszatérítést?

A legtöbben egy lakásfelújítás anyagköltségeire vagy munkadíjára (23%) tervezik elkölteni a visszatérítést, de csaknem ugyanilyen arányban (20%) tervezik valamilyen termékre vagy fogyasztási cikkre (háztartási gép, műszaki cikk, ruházat, barkács, bevásárlás) fordítani a visszakapott pénzt. A megtakarítás és tartalékképzés a harmadik leggyakoribb (13%) felhasználási forma, amelyet a napi kiadások fedezése (8%), illetve a hitel-előtörlesztés (7%) követ.

Ha a fenti kategóriákat szétbontjuk, kiderül, hogy háztartási kis- és nagygépre, szórakoztatóelektronikai vagy IT eszközre válaszadók 6-6%-a költi az szja-visszatérítést, de napi fogyasztási cikkek beszerzésére, illetve utazásra egyaránt a válaszadók ugyanekkora hányada tervezi elkölteni az összeget. Ruházkodásra, divatcikkekre, továbbá egészségügyi szolgáltatásokra egyaránt 4-4% tervezi felhasználni a pénzt, míg jótékony célra a válaszadók 2%-a tervezi fordítani azt.

Mire költenek online és mire offline?

Az szja-visszatérítésben részesülők internetes áruházban a legnagyobb arányban (44%) szórakoztatóelektronikai eszközt terveznek vásárolni, e kategória esetében tervezik a legkevesebben az offline vásárlást (11%), míg a válaszadók 29%-a vegyesen, online és offline tervezi beszerezni ezeket az eszközöket. A háztartási kis- és nagygépek esetén a vegyesen online és offline vásárlók vannak a legtöbben (48%), noha csak offline csupán 7% tervez ilyen eszközt vásárolni, csak online pedig 30%. A legkevésbé (2%) a lakásfelújításhoz szükséges anyagokat, például csempét, festéket, járólapot terveznek online vásárolni a válaszadók, itt az offline beszerzés vezet (32%), noha a mindkét módon vásárolni tervezők száma is magas (29%).

Az szja-visszatérítést a webáruházak közül a legtöbben az eMAG (12%), MediaMarkt (10%) és a Praktiker (10%) választékára költik, de népszerű még többek közt az IKEA (9%) is. Külföldi webáruházból (pl. Amazon és Aliexpress) csupán a válaszadók 1-2 százaléka tervezi elkölteni a visszautalt jövedelemadót, a kitöltők 57%-a pedig a kutatásban felsorolt nagy hazai és külföldi online kereskedők egyikében sem tervez költeni.

Az online beszerzés mellett a legtöbben (45%) az internetes áruházak kedvezőbb árai, a nagyobb választék (39%) miatt döntöttek, illetve azért, mert a közelükben lévő áruházakban nem találták meg a kívánt terméket (31%). Az offline vásárlás melletti legfőbb érv az, hogy így személyesen is meg lehet vizsgálni a terméket (50%), illetve az, hogy sokan élőben egyszerűbbnek érzik a termékek összehasonlítását (24%).

Ezeket a kategóriákat dobta meg az szja-visszatérítés az eMAG-Extreme Digitalnál

Az eMAG-Extreme Digital 2022. február 8-tól, tehát már két nappal az szja-visszatérítések folyósításának indulása előtt több termékkategória esetében jelentős forgalomnövekedést érzékelt.

Február 8. és február 21. között a megelőző hetekhez képest közel 30 százalékkal több háztartási nagygépet vásároltak a cégtől, a legtöbben mosó- és szárítógépet, illetve tűzhelyet rendeltek, a hűtőszekrény a harmadik legnépszerűbb termék volt. A számítógépek összeladása 25 százalékkal emelkedett, ezen belül a laptopoké csaknem másfélszeresére nőtt az előző két héthez képest, míg mobiltelefonból 11 százalékkal fogyott több. Jelentősen, 36 százalékkal lett magasabb a barkácseszközök eladása, amely jelentős részben az elektromos szerszámok népszerűségének köszönhető. Meglódultak (22 százalék feletti növekedés) a szórakoztatóelektronikai eszközök eladásai is, amelyek közül a tévék, a fej- és fülhallgatók, illetve az autós fedélzeti elektronikai eszközök fogytak a leginkább.

Az szja-visszatérítések forgalomnövelő hatása az eMAG-Extreme Digitalnál egészen február 25-éig kitartott, ekkortól az Ukrajnában kialakult krízishelyzet hatására a kereslet egyelőre visszatért a szokásos mederbe.

Így költik el a nyugdíjjal kapcsolatos juttatásokat

A GKI Digital kutatása szerint az egyszeri nyugdíjprémium kifizetése a válaszadók 59%-át érintette közvetlenül vagy együtt élő családtag révén. A kifizetett 80 ezer forint értékű egyszeri prémiumot az érintettek jellemzően napi fogyasztási cikkek vásárlására (36%), napi kiadások fedezésére (15%) költötték. A válaszadók 12%-a az összeget tartalékolta, míg 9%-uk egészségügyi szűrővizsgálatokra, szolgáltatásokra költi. Kevesen fordítják a nyugdíjprémiumot termék vásárlására: közülük a legtöbben háztartási nagygépet (4%), illetve egyéb műszaki cikket (3%) vásárolnak az összegből, 4%-uk pedig lakásfelújításra fordítja azt.

A 13. havi nyugdíj elköltése hasonlóan alakul a nyugdíjprémiumhoz: leginkább napi kiadásokra, valamint megtakarításra fordítják a válaszadók. A kutatásban felsorolt legnagyobb hazai és külföldi kereskedők közül a válaszadók 10%-a az eMAG, 7% a Media Markt és a Praktiker, míg 5% az Extreme Digital, Alza és Tesco üzletekben költené el a 13. havi nyugdíját.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Terjeszkedik a Pizza Hut

Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a Pizza Hut első, modern dine-in koncepcióval megnyílt éttermében. A baranyai megyeszékhelyen több mint 20 évvel ezelőtt zárt be a hálózat üzlete, a pécsiek, azóta...

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...