- Hirdetés -

Gyors felépülés a reklámpiacon

|

Amíg 2020-ban nagyon odacsapott a reklámpiacnak a pandémia, addig a tavalyi költésekben már nem sok nyomát lehet látni a járványnak. A Kantar-féle listaáras mérés a tavalyelőtti megtorpanást követően 2021-ben masszív bővülést mutat. A piaci hirdetői szektorok többségénél növekvő költést mértek, viszont az állami reklámozók tavaly már visszafogták magukat.

A Kantartól kapott listaáras költési adatok alapján 2021 tekintetében az optimistább jóslatok jöttek be. A tavalyi évet illetően közel 32 százalékos bővülést mértek 2020-hoz viszonyítva. Nyilván a tényleges növekedés messze nem lesz ekkora, viszont az nagyon jó hír, hogy ez a felmérés már egész markáns és egyértelmű bővülést mutat.

A tavalyi évet tekintve nagyon jól mutatnak a Kantar havi adatsorai is. Ez alapján minden egyes

hónapban magasabb költést mértek, mint az előző év hasonló időszakában. Sőt, még a 2019-es havi adatokhoz viszonyítva is. A havi számokból azért látható, hogy a tavalyi első két hónapban volt némi bizonytalanság, akkor még nem lőttek ki nagyon a költések. Utána viszont egészen

dinamikus bővülés kezdődött, annak ellenére, hogy közben a járványnak volt egy elég durva tavaszi felfutása. Szintén jól mutat, hogy 2021 utolsó négy hónapjában kifejezetten nagy mértékben

sikerült megugrani az előző két év költési szintjét. Pedig ebből a szempontból 2019 és 2020 ősze

sem volt gyenge.

A listaáras adatok alapján 2021 legnagyobb reklámköltője a Sanofi volt, ráadásul kimondottan nagy előnnyel vezettek a második Ferrero és a harmadik Glaxo előtt. Ez helycserét jelent, hiszen egy évvel korábban még a Glaxo állt az élen, második volt a Sanofi, harmadik pedig a Procter & Gamble. Utóbbi nem esett ki az élbolyból, viszont a toplista ötödik helyére szorult, közvetlenül a feltörekvő Extreme Digital–eMAG mögé.

 

Hasító gyógyászat, fékező állam

Az egész éves költési volument nézve az egyes ágazatok közül a gyógyászat továbbra is masszívan a legjelentősebb hirdetői szektornak számít: 54 százalékkal mértek náluk magasabb költést, mint a második helyen álló kereskedelem szegmensnél, és ez hatalmas különbség. Igazából nem is nagyon látni olyan trendet, ami ezt megakaszthatná, vagy megfordíthatná.

A 2020-as esztendő megmutatta, hogy a válságos időszakokból is viszonylag jól jön ki ez a hirdetői kör, ha pedig gazdasági növekedés van, akkor azért tudnak erősek maradni. A gyógyszeripar költési szintje tavaly 17 százalékkal nőtt, ami az alacsonyabb mértékű bővülések közé tartozik. Ugyanakkor, sok más szektorhoz viszonyítva, a gyógyszeriparnál a bázisév sem volt gyenge.

Az italos szektornál 2021-ben 67 százalékkal nőttek a reklámköltések, de ebben az is szerepet játszik, hogy tavalyelőtt méretes gödörbe került a költésük. A jelentősebb hirdetői szektorok közül 89 százalékos bővülést produkált az utazás, turizmus szegmens, amiben ugyancsak a harmatgyenge 2020-as évnek van nagy szerepe.

Két éve sokat emlegettük az állami reklámköltést. A kereskedelmi hirdetők nagy tavaszi büdzsévisszafogása idején gyakorlatilag egyből felpörgött az állami szereplők költése, és ezzel valamelyest tompították a visszaeső bevételek médiapiacra gyakorolt hatását. Aztán ahogy 2020 nyarának végétől feléledtek a piaci hirdetők, úgy csökkent az állami szerepvállalás is a teljes reklámpiac tekintetében.

Ez a trend folytatódott a tavalyi év során. Jól látszik ez a szolgáltatás szektor mozgásából, hiszen a Kantar idesorolja a Miniszterelnökséget és a Magyar Turisztikai Ügynökséget is. Tavalyelőtt a szolgáltatás volt a nyolcadik legnagyobb hirdetői szegmens, az elmúlt esztendőben viszont visszacsúsztak a toplista 13. helyére. A számottevő reklámozói szektorok közül ez volt az egyetlen, ahol listaáron a költések – kétszázalékos – csökkenését mérték.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...