Nem azért vállal magára egy nő mindent, mert komfortosan mozog a mártírszerepben, hanem mert nincs más lehetősége – mutat rá Pácsonyi Daniella, a Central Médiacsoport Zrt. digitális női portfólióigazgatója, az nlc.hu főszerkesztője. Úgy látja, a női vezetők sokszor nem mernek őszintén beszélni a nehézségeikről.
- A 24.hu-nak, a Telexnek, a HVG-nek, az Origónak, az Indexnek, a 444-nek is férfi a főszerkesztője. Miért van ez?
- A hírpiac kimondottam férfias része a médiának, részben amiatt, hogy nehéz a magánélet és a munka összeegyeztetése a hírportálok világában. A mostani kritikus időszakban, de a pandémia alatt is láttam, hogy a 24.hu-nál szinte 0–24-ben bent voltak/vannak az újságírók és a főszerkesztő is. A másik ok pedig a politikában keresendő, itthon a politika még mindig a férfiak játéktere, nehezen engedik be a nőket maguk közé, és ez hiba.
- A digitális médiában mennyire nehéz ma nőként érvényesülni?
- A női piacon szerencsére jók az esélyeink, de itt is jó néhány döntést kell meghoznunk. A lányom alig volt egyéves, amikor főszerkesztőként visszatértem a laphoz, és több olyan kérdés volt bennem a karrieremmel kapcsolatban, ami egy férfinál fel sem merül. Hosszan tépelődtem, megtehetem-e, hogy egy ennyire pici gyerek mellett visszatérek egy nagyon pörgős világba – a családom támogatása nélkül ez nem ment volna. Abban az időszakban egy hatalmas Excel-tábla volt az életünk, a logisztikáról szólt minden, ezt kevesen engedhetik meg maguknak. A digitális média nagyban hasonlít a napilapokhoz, itt is elképesztő határidőkkel dolgozunk, lapzárta nélkül, sosincs az az érzésem, hogy kész vagyok a munkámmal, legfeljebb azt mondom, hogy mára befejeztem. Több kollégám volt az elmúlt időszakban, aki hosszú távon nem bírta ezt a nyomást, főleg úgy, hogy közben háztartást vezetett, gyereket nevelt, szülői értekezletre járt, sőt sok esetben a szüleiről is gondoskodott.
- Mi kell ahhoz, hogy változzon ez a helyzet?
- Az egyenlő bérek például sokat segítenének, hiszen sok esetben nem azért vállal magára egy nő mindent, mert komfortosan mozog a mártírszerepben, hanem mert nincs más lehetősége. A vállalatoknak pedig rugalmasabban kellene hozzáállniuk a női dolgozókhoz, a hibrid munkarend, a kötetlen munkaidő, a céges óvodák és bölcsődék sokat segítenének.
- Van erre esély Magyarországon, ahol a politika finoman szólva sem rejti véka alá, hogy a nőknek a családösszetartó szerepe a legfontosabb?
- Ameddig egy olyan országban élünk, ahol az a központi téma, hogy ki, mikor és mennyit szül, addig nem érzem azt, hogy sok esély van a változásra. Arról nem is beszélve, hogyha az olyan alapvető kérdésekkel sem foglalkoznak érdemben, mint a családon belüli erőszak, úgy mit várhatnánk munkavállalóként… Ebben van nekünk, újságíróknak és a médiának nagy felelősségünk. A feladatunk, hogy teret és hangot adjunk ezen sztereotípiák ledöntésére.
- A Forbesnál felkerültél a legbefolyásosabb nők listájára. Mit tudsz tenni annak érdekében, hogy a nők szerepe előtérbe kerüljön a média világában?
- Az őszinteség híve vagyok, még akkor is, ha sokszor ér az a vád, hogy nyersen fogalmazok. Beszélni kell a hírpiac és a digitális világ elférfiasodásáról, az egyenlő bérekről és az üvegplafonról is. Sokszor tapasztalom, hogy a női vezetők nem mernek őszintén beszélni a nehézségeikről, mintha azt a látszatot akarnák kelteni, hogy ez egy könnyű séta, nem pedig egy nehéz hegymenet. Ha rózsaszín mázzal borítjuk le a mindennapjainkat, azzal nem tanítunk, hanem elrettentünk. Ne éreztessük azt, hogy ez nekünk meg se kottyan, legyünk őszinték.
- A járvány megváltoztatta a médiafogyasztást. Tapasztalataid alapján hogyan változott a női olvasók érdeklődési köre, mennyire alakultak át a tartalomfogyasztási szokásaik?
- Az online olvasási szokások évről évre változnak, ez független a járványtól. Most nehéz helyzetben vagyunk, a fake news és trash mindent elborít, küzdeni kell azért, hogy minőségi cikkeket is fogyasszanak az olvasók, és ne álljanak meg a sztárhíreknél. Ez nagyon munkaigényes és lassan térül meg. A Covid elején mindenki egészségügyi híreket olvasott, aztán az szépen lecsengett, most pedig a háború foglalkoztatja az olvasókat. Ez adja az eddigi karrierem egyik legnehezebb kérdését, hogy hogyan dolgozza fel egy női magazin a világpolitikai történéseket. Fontos, hogy képbe helyezzük az olvasókat, miközben adjunk néhány percnyi felüdülést is a borzalmak között.
Kalocsai Magdolna
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható. Tavaszi akciónkban most féláron, 19 900 forint helyett 9980 forintos reklámáron fizethet elő a Marketing&Media magazinra. Részletek itt találhatók.