- Hirdetés -

Egyre népszerűbb az önvezető autózás

|

A nemrég még sci-fi kategóriába illő önvezető járművek ma már itt vannak közöttünk, és egyre népszerűbbek. Az önvezető autók piaca 2021-ben megnövekedett – részben a koronavírus-járvány miatti biztonsági elvárásoknak köszönhetően –, ami elsősorban különféle beruházásokban és technológiai fejlesztésekben érhető tetten. Az előrejelzések szerint 2030-ra 329,17 milliárd dollárnyi értéket képvisel majd az autóipar ezen területe, amikor évente mintegy 12,21 millió önvezető járművet fognak gyártani. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan rövid körképben mutatja be az önvezető autózás jelenlegi és várható helyzetét, illetve mozgatórugóit.

Az önvezetésnek öt szintjét különböztetjük meg, amelyek a rendszer automatizáltságának mértékében térnek el egymástól. A pontos és helyes kifejezés a vezetésautomatizáló technológia, amely lefedi a különböző fejlettségű mesterséges intelligencia által vezérelt vezetés teljes skáláját. Az 1. és 2. szint esetében a sofőrnek felügyelnie kell a vezetőtámogató szolgáltatásokat, és adott esetben a biztonság érdekében kormányoznia, fékeznie vagy lassítania kell. Míg a 3-5. szinten csak kérésre, illetve egyáltalán nem szükséges átvennie az irányítást az automatizált vezetési szolgáltatásoktól, amelyek komplex feladatok ellátásra is képesek.

 

1. szint: Driver Assistance (vezetői asszisztens): bizonyos vezetéstámogató funkciók már beleszólhatnak a jármű mozgásába, de csakis úgy, hogy az irányításért továbbra is az ember a felelős. Példaként ide sorolható a sávközéptartó és az adaptív tempomat, melyek közül ezen a szinten egyszerre csak az egyik aktív.

 

2. szint: Partial Driving Automation (részleges vezetésautomatizálás): az autó a sebesség-változtatáshoz és a kormányzáshoz kapcsolódó manővereket is elvégzi, de ezek felügyelete emberi feladat. A modern autókba telepített legjobb vezetéstámogató rendszerek mind ebbe a kategóriába tartoznak, beleértve a Tesla Autopilot rendszerét is.

 

3. szint: Conditional Driving Automation (feltételes vezetésautomatizálás): a volán mögött ülő személynek folyamatosan készenlétben kell lennie, és amennyiben az autó ezt kéri, vagy hibás működés tapasztalható, át kell vennie az irányítást. A vezetéstámogató rendszerek közül ide tartozik a forgalmidugó-asszisztens, például az Audi AI Traffic Jam Pilot rendszere.

 

4. szint: High Driving Automation (magas szintű automatizálás): bizonyos körülmények között (pl. sebességtől, napszaktól, útviszonyoktól függően) a jármű elvégzi az összes vezetési funkciót, és nem várja el a sofőrtől, hogy probléma esetén közbelépjen. Ha ugyanis a helyzet úgy kívánja, képes egyedül is biztonságos helyre navigálni és leparkolni. Ilyenek például a vezető nélküli taxik, köztük a Waymo. A rendszer egyelőre csak néhány olyan városban működik, ahol a precíz navigációhoz szükséges úthálózatot részletesen feltérképzeték, és az ehhez kapcsolódó adatokat rögzítették a járművek szoftvereiben.

 

5. szint: Full Driving Automation (teljes automatizálás): a jármű minden elképzelhető helyzetben önállóan boldogul. A vezetésautomatizáció ezen a szinten már rendkívül összetett, és egyelőre még nem elérhető szolgáltatás.

 

Az önvezetés jogi szabályozása

Az önvezető autózás jogi keretei jelenleg vegyes képet mutatnak. Az USA vagy az EU tagállamai például más-más szabályokat követnek ezen a téren. Nemzetközi szinten több jogi megállapodás is érvényben van a közúti közlekedés szabályozására, köztük az egyik legfontosabb az 1968-as Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény. A 2016 márciusa óta engedélyezett vezetésautomatizáláshoz azonban az évek során egyik sem alkalmazkodott, és még mindig ember irányította járműveket feltételeznek.

 

2017 júniusában Németország volt az első állam, amelyik keretrendszert szabott az automatizált járművezetésnek, és egyúttal lefektette a 4. és 5. szintű önvezetés jogi alapfeltételeit is. Az újfajta szabályozás ugyanakkor egyelőre nem engedélyezi a sofőr nélküli önvezető autózást. Ahhoz, hogy a járműben ülők mind kizárólag utasként vegyenek részt a közlekedésben, a német állam szerint további nemzetközi szintű előírásokra van szükség. A 3. szintű vezetésautomatizálás közúti engedélyezésében Németország példáját Japán és Nagy Britannia is követte, és idén várhatóan még több európai ország teremti meg hozzá a törvényi kereteket.

 

Egyre többen kérnek az önvezető autózás tortájából

A vezetésautomatizáció közben egyre nagyobb teret hódít, a piacot pedig felvásárlások, partnerségi megállapodások, üzleti együttműködések és konzorciumok létrejötte tartja folyamatos fejlődésben. A legutóbbiak között szerepel az önvezető taxikat fejlesztő Zoox vagy az Uber AV (önvezető jármű) részlegének felvásárlása. Előbbit az Amazon vette meg, míg utóbbi az Aurora tulajdonába került, amely a járművek sofőr nélküli navigációjának hátterét adó technológia kiépítésére fókuszál. Míg a Toyota az amerikai Lyft 5. szintű automatizálással foglalkozó divízióját vásárolta fel. Az utasok mintegy 100 ezer alkalommal vették már igénybe a közösségi autómegosztó önvezető autóinak szolgáltatását, bár a sofőröknek készenlétben kellett lenniük, hogy szükség esetén átvegyék a volánt.

 

Az olyan autó- és chipgyártók, valamint autóipari beszállítók, mint az ARM, a Bosch, a Continental, a Denso, a GM, a Toyota, az Nvidia vagy az NXP új csoportot hoztak létre Autonomous Vehicle Computing Consortium (AVCC) néven, amelynek célja egy közös számítási platform kialakítása az önvezető járművek számára, továbbá a biztonságos önvezető technológia felgyorsítása. A vezetésautomatizálást az egyes országok, illetve régiók eltérő módon közelítik meg. Míg Európában a tömegközlekedés fejlesztését helyezik előtérbe magán- és állami együttműködések révén kialakított önvezető járatok segítségével, addig Kínában a mesterséges intelligencia tökéletesítésére fókuszálnak, az USA-ban pedig a techóriások figyelme az önvezető taxikra, kamionokra és az online rendeléseket kiszállító autókra irányul.

 

Ez várható idén a vezetésautomatizálásban

Az egyik legnagyobb várakozás idén kétségtelenül a Mercedes-Benz 2022-es S-osztályának bevezetését övezi. A gyártó luxusszedánja, valamint EQS elektromos luxusautója várhatóan 2022 elején érkezik a Mercedes saját fejlesztésű Drive Pilot rendszerével felszerelve, amely 60 km/h-ás sebességig a sofőr beavatkozása nélkül képes a vezetési műveletek végrehajtására. Ezzel a német vállalat az első olyan gyártó a piacon, amely 3. szintű vezetésautomatizációt kínál sorozatgyártásban, így a sofőrök az út alatt akár olvashatnak, netezhetnek vagy filmet is nézhetnek.

 

Hasonló funkciókat nyújt majd a Volvo Ride Pilot rendszere, amely az elektromos XC90 SUV felszereltségét gazdagítja, és elsőként Kaliforniában lesz elérhető előfizetői modellben az év folyamán. A feltételes vezetésautomatizálást öt radar, nyolc kamera, valamint 16 ultrahangos és egy lézerradarérzékelő támogatja, a szabályozó szervezetek jóváhagyásáig azonban a jármű nem tudja használni a rendszert. A szoftvert akkor fogják távolról frissíteni, amikor megérkezik rá a hatósági engedély.

 

A Ford Bluecruise rendszere ezzel szemben 2. szintű automatizálást kínál, amely kéz nélküli manőverezést tesz lehetővé az USA és Kanada bizonyos autópályáinak egy részén, összesen mintegy 210 000 kilométeren. A korlátozott használatot geofencing szolgáltatás biztosítja, amely csak az előre kijelölt útszakaszokon engedélyezi a Bluecruise funkciót, az pedig bekapcsolás után kék fénnyel jelzi az önvezető mód aktivált állapotát. A sofőrnek a HERE platformra épülő térkép mutatja, mikor válthat automatizált vezetésre, akit folyamatosan követ egy kamera, hogy biztosan az úton tartja-e a szemét.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...