- Hirdetés -

Jelentős inflációra számítanak a nagyvállalatok

|

Kevésbé optimisták jövőjükkel kapcsolatban a cégek a K&H nagyvállalati növekedési index 2022 első negyedéves kutatása alapján, jórészt az infláció miatt. Főként a makrogazdasági kilátások romlottak, saját teljesítményük kapcsán alig változtak a cégek várakozásai. Az index pozitív tartományban maradt, egyelőre jelentősen magasabban van, mint a koronavírus-járvány idején.

Az előző negyedév 6 pontos csökkenése után újabb 4 ponttal mérséklődött a hazai cégek egyéves várakozásait vizsgáló K&H nagyvállalati növekedési index. A mutató, amely -100 és 100 közötti értéket vehet fel, jelenleg 2 ponton áll. A felmérés február 14. és 28. között adott válaszok alapján készült, vagyis ezt várták a cégek az ukrajnai konfliktus kezdetén. A vállalatok főként a makrogazdasági kilátásokat látják rosszabbnak, amelyek 8 ponttal alacsonyabbak, mint 2021 utolsó negyedévében, míg saját teljesítményükkel kapcsolatos várakozásaik mindössze 2 ponttal csökkentek. Amennyiben nem rendeződik a helyzet Ukrajnában, akár tovább is mérséklődhet a mutató.

A gazdasági kilátások egy- és hároméves időtávon is romlottak. A következő egy évben a cégek 23 százaléka számol negatív változással az előző negyedév 12 százalékához képest, hároméves előrejelzéseikben 5-ről 10 százalékra nőtt a romlást váró vállalatok aránya. Ezek az eredmények azonban még mindig jóval pozitívabbak, mint a járvány legmélyebb időszakában, 2020 utolsó negyedévében voltak, amikor a vállalatok több mint háromnegyede (77%) számított a gazdasági helyzet negatív változására egyéves időtávon.

Az előző negyedévhez képest kevésbé optimista kilátások hátterében főleg az infláció áll. Az alapanyagok, áruk és az energiahordozók ára is erősen emelkedett, miközben a forint gyengült az euróhoz képest és általánosságban nőtt a bizonytalanság. A következő fél évben a forint további gyengülését várja a cégek többsége (63%), aminek következtében az importált alapanyagok jórésze az inflációt is meghaladó mértékben drágulhat. Ez a kutatási eredményeken is látható: az előző negyedév 26 százalékos értéke után most már a vállalatok harmada vallja, hogy az árfolyamváltozás rontja helyzetét. Ezeket a hatásokat legfeljebb enyhíteni tudta, hogy az előző negyedév óta 5 százalékpontos növekedéssel 30 százalékra emelkedett azok aránya, akik az adók és járulékok csökkenésével számolnak a következő egy évben.

Saját teljesítményük tekintetében akkor még alig változott a cégek véleménye, várakozásaik mindössze 2 ponttal csökkentek. Helyzetének javulásával durván minden harmadik vállalat (30%) számolt a következő egy évben, romlással pedig mindössze 7 százalékuk. Ennek a pozitív várakozásnak megfelelően az előző negyedévhez hasonlóan továbbra is bővíteni készültek alkalmazottaik számát, 1,5 százalékkal több munkatársat terveztek foglalkoztatni a következő egy évben. Beruházást szintén többet szerettek volna megvalósítani az előző negyedévhez képest, 21 százalékról 25 százalékra nőtt a fejlesztéseik értékének növekedésével számoló cégek aránya. Bevételükben azonban infláció alatti növekedéssel kalkuláltak, profitjukban pedig stagnálással. Ám az ukrajnai események fényében a cégek tervei azóta már némiképp megváltozhattak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...