Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató
– Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség erre?
– Most értünk a két cég fúziójának a végére: bár a vásárlók szemében az edigital.hu sok esetben egy különálló áruház volt, a háttérfolyamataink már tavaly egyesültek. Az Extreme Digital több mint húsz éves, műszaki termékek frontján szerzett tapasztalata már beépült a közös vérkeringésbe. Ez a szakértelem egyesült most az eMAG oldaláról érkező easybox csomagautomata-hálózattal, a fejlett mobilappal és a széles termékportfólióval. Az így négymilliósra bővült kínálatunk kiszolgálásához, az ügyfélélmény magas szintű fenntartásához és hatékony fejlesztéséhezés egy platformon jobb működni, nem beszélve a közös platformra váltás nyomán felszabaduló kapacitások, és hatékonyság növelése, így például a gyorsabb, akár 24 órán belüli országos kiszállításra és kedvezőbb vásárlási feltételekre fordítjuk.
– A GKI Digital legfrissebb adatai szerint 2021-ben is szárnyalt a hazai e-kereskedelmi piac, az eMAG-Extreme Digitalnál mit tapasztaltatok ebből, mennyit nőtt az online forgalom tavaly?
– Az élet tavaly többé-kevésbé visszatért a régi kerékvágásba – mivel nincs már korlátozva a kijárás, a vásárlás is egyszerűbbé vált. Szerencsére sok olyan ügyfelünk van, aki a pandémia alatt megszerette az internetes vásárlást: a cégcsoporton belül ebből az általános termékkategóriákra fókuszáló eMAG és az eMAG Marketplace profitált, melyek forgalma egyaránt több mint harmadával nőtt. Itthon közel négymillió internethasználó szokott online termékeket rendelni, ezt a bázist jelentősen nem lehet már tovább növelni, inkább a meglévő tábor vásárlási gyakoriságának növelése a cél. Ez pedig csak úgy lehetséges, ha megoldjuk, hogy szinte mindent meg lehessen vásárolni nálunk a pelenkától kezdve egészen a rotációs kapáig – ezért is koncentrálunk ilyen erősen arra, hogy minél több kereskedőpartnert csábítsunk a saját piacterünkre.
– A múlt évben is több fizikai üzletet nyitottatok, idén is folytatjátok a fizikai terjeszkedést? Terveitek szerint hol nyílnak majd új boltok?
– A forgalmunk nagyobbik hányada online zajlik, a fizikai üzletek egyfajta márkapontként, garanciális ügyintézőhelyként funkcionálnak – ezért megyei szinten érdemes jelen lennünk velük. A terjeszkedés legfontosabb pillérjét az easybox csomagautomata-hálózat jelenti, amely jelenleg is mintegy 450 helyszínt fed le, év végére pedig terveink szerint hétszáz darab működik majd országszerte a nap 24 órájában felkereshető automatákból. A külföldi tapasztalatok szerint is a csomagautomata jelenti az online vásárlás jövőjét, már csak a környezettudatosság szempontjából is: egyetlen easybox automatában egy feltöltéskor akár hetven rendelést is el lehet helyezni, ennyi címet külön felkeresni jóval hosszabb út megtételével jár.
– Úgy tűnik, 2022 még az előző éveknél is nehezebb lesz, a COVID még mindig velünk van, mellé jött a vágtató infláció, orosz-ukrán háború, várható áruhiány. Hogyan látod, ilyen helyzetben is folytatódhat a piac dinamikus fejlődése? Az adott gazdasági helyzetben várható-e, hogy olyan e-kereskedelmi óriáscégek, mint az Amazon belépnek a régiós piacra?
– A kereskedelem növekedése idén komolyabb kihívás lesz, mint a korábbi években, ezt jelentős részben az áremelkedések hajtják, ami persze nem a fogyasztás növekedését jelenti. Ezzel szemben az online tortaszelet továbbra is nagyobb részt tud kihasitani a kiskereskedelemből, ám ez a tendencia jelentősen nem fog változni: az online fejlődés dinamikájában további két számjegyes növekedéssel kalkulálunk. A jelenlegi orosz-ukrán háborús helyzet igen komoly bizonytalanságot generál a régióban, amely nem igazán kedvez annak, hogy épp egy kis, tízmilliós ország felé nyissanak ezek a rivális vállalatok – persze kizárni sosem lehet semmit. Mi az eMAG-Extreme Digital-nál tovább folytatjuk, amit jópár éve elkezdünk: fejlesztjük tovább a minőségi kiszolgálás fontos pilléreit, ennek része a már említett easybox csomagautomata-hálózat kiépítése, és az, hogy a Marketplace-piacterünkre minél több, és szélesebb termékpalettát biztosító helyi kereskedőt vonzzunk be. Őket kedvezményekkel és komoly online tananyaggal segítjük ahhoz, hogy profi e-kereskedőkké váljanak, amelyek képesek fennmaradni akkor is, ha az amerikai óriás megérkezik.
– Véleményed szerint mi jelenti majd a legnagyobb kihívást számotokra, illetve az egész piac számára 2022-ben?
– Az orosz-ukrán háború pont akkor tört ki, amikor a járványhelyzet már visszaszorult, a krízishelyezettel kapcsolatos bizonytalanság nálunk is érezteti a hatását – óvatosabban költenek a vásárlók. Rengeteg minden múlik majd azon, hogy alakulnak idén az üzemanyagárak – és ez nem csak a kiszállítás költségeit, hanem a termékárakat is befolyásolhatja, ami nemcsak a magyar, hanem az egész régiós e-kereskedelmi piacot érinti. Ahogy már említettem, szerencsére nagyon jól állunk a csomagautomata-hálózatunk kiépítésével, ami nem csak környezetkímélőbb, de kereskedői szempontból költséghatékonyabb kiszállítási megoldás, ami bizonyos fokú “védettséget” biztosít ebben a helyzetben is a vásárlóinknak.