A Marketing&Media magazin megkeresett olyan szakembereket, akik egykor szerepeltek a legbefolyásosabb hazai médiásokat bemutató TOP50 rangsorban, azonban egy ideje már nem láthatjuk őket a listán. Akadtak, akiket egészen más felé sodort az élet, de vannak, akik maradtak a médiában, csak éppen más országban dolgoznak. Néhányan kizártnak tartják, hogy újra visszatérjenek az iparágba, de van, akinek hiányzik a hazai médiapiac.
Simon Zsolt
2008 és 2015 között bérelt helye volt a Top 50-ben, ráadásul mindig az élbolyban. Eleinte a Mediaedge:cia (a mai Wavemaker elődje) médiaügynökség hazai első embereként, majd a TV2 vezérigazgatójaként szerepelt az összeállításunkban. Ezt követően a Vöröskereszt megbízásából Kenyában segédkezett a Switch Tv elindításában. 2020 őszéig vitte az afrikai projektet, majd tavaly tavasszal a Book24 Zrt. vezérigazgatójává nevezték ki, az idei év elején pedig arról lehetett hallani, hogy átigazolt a Webshippyhez.
- Jelenleg mi a fő feladatod a Webshippynél és mivel foglalkozik ez a cég?
- A Webshippy fő profilja, hogy webshopoknak nyújt kiszervezett logisztikát, több mint kétezer ügyfél havi 150-200 ezer csomagjával piacvezetők vagyunk. A nemzetközi marketplace vezetőjeként az ügyfelek növekedését segítem azzal, hogy a termékeiket minél több értékesítési csatornán tesszük elérhetővé, saját webshopjuk mellett B2C piactereken, Wolton, Foodpandán. Online nagykereskedelmi piacterünkön keresztül az ügyfeleink termékeit kínáljuk más webshopok számára, amelyek úgy tudnak 60 ezer árucikkel kereskedni, hogy nem kell azokat beszerezni, tárolni, csak akkor fizetik ki, amikor eladták, mi pedig dropshipping modellben visszük a csomagot a vevőnek. Zseniális modell. Indítasz egy webshopot egy szűk saját kínálattal, a saját termékeiddel kereskedünk más csatornákon, a szortimentedet pedig segítjük bővíteni virtuális kínálattal. Nemrég nyitottunk Szlovákiában, hamarosan pedig Csehországban, és az a cél, hogy országtól függetlenül kössünk össze webáruházakat vevőkkel, valamint biztosítsuk mögötte a teljes logisztikai szolgáltatást. A magyar kereskedő Szlovákiában működő webshopja úgy adja el Krakkóban a vevőnek a terméket, hogy a kereskedő nem is találkozott a produktummal.
- Azok a tapasztalatok, képességek, amiket annak idején ügynökségi vezetőként vagy médiacég vezetőjeként szereztél, mennyire hasznosíthatók egy teljesen más területen, az e-kereskedelemben?
- A marketing- és kereskedelmi szemléletem sokat segít abban, hogy a szolgáltatásainkat az ügyfeleink növekedése, üzleti sikerei érdekébe tudjuk állítani. Segít a korábbi online marketing tapasztalatom, illetve hogy 2021-ben ügyféloldalon szerveztem át a Book24 online kis- és nagykereskedelmét marketplace alapú üzleti logikára. A startupvilágot még szoknom kell, de a vezetői tapasztalatommal, a multiszemléletemmel próbálok segíteni a cégnek. Elsősorban abban, hogy az elképesztő sebességgel bővülő struktúra hogyan tudja megőrizni a startupos agilitását szervezett keretek között.
- Most már az e-kereskedelmi területen folytatnád a pályafutásodat, vagy elképzelhetőnek tartod, hogy egyszer visszatérsz akár az ügynökségi területre, akár a médiába?
- Nagyon jó helyen vagyok: jó piacon, jó cégnél. Régi vágyam volt, hogy úgy töltsek be nemzetközi szerepet, hogy azt itthonról tehessem. Nem mondom, hogy 25 év után nem hiányzik a médiapiac, de három évig Afrikában lehetőségem volt megtapasztalni, hogy milyen irányban haladnak a médiafogyasztási szokások és hogyan fog összeérni az online térben a tartalom és a kereskedelem. Ezért biztos vagyok benne, hogy a mostani pozíciómban is lesz még dolgom a média világával.
Dirk Gerkens
Amíg az RTL Magyarország vezérigazgatója volt, az összes Top 50-ben első helyen szerepelt, de később a TV2 Csoport vezérigazgatójaként is bekerült az összeállításunkba. 2019 elején távozott a TV2-től, és utána egy darabig keveset lehetett róla hallani, majd tavaly tavasszal jött a hír, hogy a Délkelet-Európában több médiapiaci érdekeltséget fenntartó United Mediánál folytatja a pályafutását.
- Mi a feladatod az United Mediánál?
- Minden tartalmi és reklámmal kapcsolatos ügyért én felelek. Ez magában foglalja az összes sportjog megszerzését az összes piacunkon, a produkciókat, a koprodukciókat, a filmek beszerzését és a reklámértékesítéssel kapcsolatos minden mozzanatot. Ez egy fontos szerep, figyelembe véve, hogy ez egy több milliárd dolláros vállalat, amelynek jelentős média és telekommunikációs eszközei vannak Délkelet-Európában, és az egyik leggyorsabban növekvő ilyen cég Európában. Több vezetővel dolgozom együtt, köztük Lengyel Andrással, aki korábban az Atmedia kereskedelmi igazgatója volt.
- Most hol élsz?
- Dubajban, azonban a piacok és a feladatok számát tekintve sokat utazom.
- Miben más és miben hasonló ez médiapiac, mint a magyar?
- Több piacról beszélünk, ezért nem lehet egységes választ adni. Az alapok ugyanazok, de természetesen országonként vannak különbségek a médiafogyasztásban, a programpreferenciákban, az árképzésben.
- A Magyarországon szerzett tapasztalatokat mennyire lehet hasznosítani ezekben az országokban?
- Az alapok, a működési struktúrák, az elszámolás alapjai és egységei, valamint az értéklánc mind ugyanaz. De természetesen vannak különbségek a piaci dinamikát, a struktúrákat, a tárgyalási stratégiákat és még sok minden mást illetően. Magyarország azonban mindenképp egy elképesztő jó iskola volt.
- Mennyire tartod valószínűnek, hogy előbb-utóbb újra Magyarországon dolgozz?
- Jól érzem magam, szeretem ezt a kihívást, nagyon kedvelem az embereket és a vállalatokat, jó perspektívát nyújtanak. Emellett minden lehetőséget megvizsgálunk a régióban és azon túl is, úgyhogy soha ne mondd, hogy soha. Szívesen visszatérnék Magyarországra és Budapestre, amely mindig is különleges helyet foglal el a szívemben.
Németh Béla
Rendkívül hosszú időt töltött az IPG Mediabrands ügynökségi csoportnál. 1992-ben csatlakozott a Lintas reklámügynökséghez mint médiatervező. Amikor 1998-ban a Lintas médiaosztálya Initiative néven önállósodott, ügyvezető igazgatóvá nevezték ki. A munkája elismeréseként néhány év alatt az ügynökségi csoport helyi, majd regionális vezetője lett. A Mediabrandstől 2019-ben távozott, miután a vállalat regionális központját Budapestről Varsóba helyezték át. Ezt követően közel két évig a Republic Groupnál dolgozott, először tanácsadóként, majd auditorként, végül nyolc hónapig ügyvezető igazgatóként, a közelmúltban pedig egy teljesen más területen tevékenykedő cég kapcsán lehetett hallani a nevét.
- Jelenleg hol dolgozol, és mit kell tudni erről a cégről?
- A Digic animációs stúdiónál dolgozom. A társaság fő profilja, hogy számítógépes játékokat készítő vállalatok számára gyárt 3D-animációs filmeket és átvezető videókat. Erről azt kell tudni, hogy a nevesebb videojátékoknak egy-két évenként elkészül az új verziója, és ezekhez szoktak gyártatni két-három perces trailereket, úgynevezett cinematicokat. A Digic ezen a területen világszínvonalú munkát végez és rengeteg díjat nyert az elmúlt 20 évben.
- Mi a fő feladatod?
- Most áprilisban zárult le az az akvizíciós folyamat, amelynek eredményeként a svéd Embracer Csoporthoz került a Digic. A beosztásom co-CEO, a társaság másik vezetője ugyanis a korábbi tulajdonos, Rabb Sándor Alex. A Digic a fő tevékenysége megtartása mellett már régóta tervezi, hogy egy egész estés animációs filmet készítsen. Az elmúlt 20 évben a cég megérett arra, hogy egy újabb területen, a filmiparban is kamatoztassa 3D-szakmai tapasztalatát. Az érkezésemmel ketté tudjuk választani a feladatköröket. Alex sokkal inkább producer-CEO lenne, a fő feladata pedig az lesz, hogy a filmipari jelenlétünk megerősítésén dolgozzon. Én pedig három dologért felelek. Egyrészt viszem a cég napi operációját, másrészt előkészítem a Digicet a nagy projekt érkezésére. Itt azért érdemes tudni, hogy amíg egy két-három perces animáció három-hat hónap munkát vesz igénybe, addig egy egész estés film esetén ez másfél-két év. Azért a céges struktúrát és folyamatokat alkalmassá kell tenni ehhez a munkához. Harmadrészt pedig az új tulajdonossal való kapcsolattartás, riporting, hiszen a vállalat most már egy nemzetközi hálózathoz tartozik. Ez a Digicnek újdonság, nekem viszont nem, hiszen a Mediabrandsnél hosszú éveken át ilyen keretek között dolgoztam.
- Ugye ez az első nem ügynökségi munkahelyed?
- Igen, ez így van.
- Ilyenkor nincs az emberben félelem, hogy ez mégiscsak más terület?
- Amikor 2019-ben eljöttem a Mediabrandstől, akkor megkeresett a Republic Group, ahol közel két éven át dolgoztam. Márpedig egy kreatívügynökség kicsiben olyan, mint a Digic. Hiszen ugyanúgy reklámfilmeket, olykor animációkat is gyárt, de a különböző divíziók egymással való együttműködése, valamint az adminisztráció és a szabad kreativitás egyensúlyának a kihívásai is majdnem ugyanazok. Tehát ez az időszak egy nagyon jó előszoba volt nekem a Digichez. Ráadásul a médiaügynökségnél eltöltött utolsó hat-nyolc évben sokkal inkább vállalatvezető voltam, nem pedig médiaszakember. Most a Digicnek is leginkább a cégvezetői tudásomra és a hálózati tapasztalatomra van szüksége.
- Elképzelhetőnek tartod, hogy egyszer újra visszatérj az ügynökségi világba?
- Nem.
- Ez egy elég határozott nem volt.
- Nem véletlenül, mert az utóbbi időben az a körülményrendszer, amiben a kommunikációs iparág működik – ideértve a média-, a kreatívügynökségeket, a médiát, az ügyfeleket –, nehezen volt értelmezhető számomra. Egyre kevesebb szerepet játszott már egy ügynökség sikerében például a szakértelem vagy a digitális háttér. Örülök, hogy most a Digicnél újból visszatért az életembe a minőség és a szakmai értékek fontossága.
Heszler Róbert
Ha érdekli, hogy mivel foglalkozik most Kereszty Gábor, a TV2 egykori vezérigazgatója, vagy Lengyel András, az Atmedia volt kereskedelmi igazgatója, esetleg a Mediacom volt vezetője, Mondok Árpád, a Marketing&Media magazin legújabb számában elolvashatja. A magazin már elérhető a Digitalstandon, a legbefolyásosabb médiásokat bemutató TOP50 rangsort pedig a Marketing&Media LinkedIn oldalán böngészheti.