- Hirdetés -

Komoly átalakulás vár a hírkiadókra

|

A hírkiadók bíznak a jelenlegi koronavírus-válság okozta kihívások miatt meghozott döntéseikben és abban, hogy beérnek a pandémia elején eszközölt befektetések – derül ki a Lapkiadók Világszövetsége által publikált jelentésből.

Mindazonáltal a kiadók komoly átalakulások és zűrzavar előtt állnak, még akkor is, ha mutatkoznak jelek a globális hirdetési piac feltámadására és a számtalan olvasói bevételi stratégia beérésére. Az ukrajnai helyzet sajnos ismételten aláásta a vállalatok terveit és bizonytalan, hogy milyen hosszantartó hatása lesz mindennek a különböző iparágakra, illetve komoly humanitárius válsághelyzetet is okoz.

Az iparág biztos a jövőjében

Az üzenet világos és egyértelmű: a hírkiadó vállalatok vezetői egyértelműen pozitívan látják a vállalataik jövőjét. A teljes mintát tekintve 80 %-uk nyilatkozott optimistán a következő 12 hónap tekintetében. Ez az arány csak keveset romlott, amikor a következő három év kilátásairól volt szó.

Bár általánosságban pozitívak a kiadók kilátásai, vannak különbségek, amikor országonkénti kategóriákra bontják őket, mert a fejlettebb országok válaszadói optimistábbak (87 % a következő 12 hónapra, míg ugyanez a szám 76,5 % a fejlődő országokban).

A szervezeti átalakulás már javában zajlik

Az optimizmus egyik oka talán a válaszadóknak a szervezeti átalakulásba fektetett erőfeszítéseikbe vetett bizalma: a válaszadók mintegy fele nyilatkozott úgy, hogy ez előrehaladott vagy nagyon előrehaladott állapotban van; csupán 10,9 %-uk érzi úgy, hogy le vannak maradva a versenytársakhoz képest.

Mindazonáltal a válaszadók legnagyobb csoportja (40 %) nyilatkozott úgy, hogy a digitális átalakulás „felszálló ágban van”, felismerve azt, hogy próbálkoznak, de messze még a folyamat vége.

A kép egy kicsit pontosabb, ha fejlett és fejlődő országok szerint kategorizáljuk a válaszadókat, mert a fejlődő országokban még egy kicsit korábbi szakaszban van az átalakulás folyamata.

A digitális a bevételnövekedés legnagyobb forrása

Általánosságban véve a válaszadó cégvezetők növekedést várnak 2022-ben: a fejlődő piacokon 19,1 %-os, míg a már fejlett piacokon átlagosan 12,1 %-os növekedéssel számolnak. Ennek a jelentős hányadát a digitális viszi, azzal, hogy a digitális hirdetések és a digitális olvasótábor voltak a növekedés legfőbb területei az elmúlt 12 hónap során.

Míg a print tevékenységből származó bevételek fokozatosan tovább csökkennek, a print hirdetések és a print példányszámok még mindig a válaszadók teljes bevételének több, mint felét adják. A nem hirdetésekből és olvasói forrásokból származó bevételek a múlt évben 4,7 %-kal növekedtek és most az összes bevételek 13,2 %-át teszik ki.

A következő 12 hónapban a kiadók a bevételeik majdnem felét (46,8 %) hirdetési bevételekből várják – talán a hirdetési piacok tekintetében várt, rekordokat döntögető 2022-es évnek köszönhetően.

Az adatok és a K+F az alapvető területei a befektetéseknek

A jövőbe való befektetések tárgyában az adatok elemzése és a termékfejlesztés voltak a legfontosabb területek, ahova be kell fektetni a válaszadók szerint. Másrészt viszont a kiadók a leginkább a print gyártásba és a felsővezetés fejlesztésébe fektetnének egyre kevesebbet be. A két extrém között csupán apró különbségek voltak a főbb befektetési területek vonatkozásában.

A médiaszabadság világszerte kihívásokkal kénytelen szembenézni

Egy válságokkal teletűzdelt évben a hírszerkesztőségek is igen komoly kihívásokkal voltak kénytelenek szembenézni és jónéhány példát láttunk a világ minden tájáról, hogyan ásták alá az újságírók szabad beszámolókhoz való jogát. Ez a szerencsétlen helyzet jól tükröződik a felmérés válaszaiban.

Az összes válaszadó mintegy fele jelezte, hogy a munkaadója kibertámadás (45,7 %), jogi fenyegetés, megfélemlítés (45,7 %) áldozata volt, illetve megtagadták az információkhoz való hozzáférését (44,3 %). Gyakran előfordult még az online zaklatás is (41,4 %). És bár az adataink a sajtószabadsággal szembeni ezen kihívások általános jelenlétét mutatják, ezek közül jónéhány hangsúlyosabban jelenik meg a fejlődő országokban.

A World Press Trends mindig az iparág globális valóságának az elemzéséről szólt – számokban, kontextusban és a nüánszokban is. És némileg meglepetésként a kiadók körében végzett felmérés (melyet októberben és novemberben vezényeltek le, azaz Ukrajna megtámadását megelőzően) egy kihívások előtt álló iparágat mért fel (ez nem is volt meglepetés), de túlnyomórészt optimista jövőképpel – a jelen és a közeljövő vonatkozásában is.

Az idei jelentést megkerülhetetlenül jellemzi a jelenlegi Covid-válság. Ahogy a koronavírus okozta pandémia harmadik naptári évébe lépünk, kezdenek arra utaló jelek mutatkozni, hogy a hírkiadók egyre biztosabbak abban, hogy alkalmazkodtak ehhez a kihíváshoz, illetve, hogy a pandémia kezdetén elindított intézkedések és irányok kezdik meghozni a gyümölcseiket.

Ugyanakkor annak ellenére, hogy a globális hirdetési piac feltámadásának lehetünk szemtanúi, valamint az olvasói bevételi stratégiák beérésének, továbbra is komoly átalakulás és zűrzavar vár még a kiadókra. Az ukrajnai invázió azonban ismételten aláásta a vállalatok terveit. Bizonytalan, hogy milyen hosszantartó hatása lesz mindennek a különböző iparágakra, illetve komoly humanitárius válsághelyzetet is okoz. Emellett a hírmédiának a sajtószabadsággal szemben megjelenő kihívásokkal is szembe kell még néznie, ld. pl. Oroszországot.

Az elemzés alapja egy online felmérés, melyet a WAN-IFRA küldött ki 2021 őszén az iparági vezetőknek. 162 részletes választ kaptak 58 országból. A Világbank osztályozása alapján ezek az országok 25 fejlett és 33 fejlődő országot képviselnek.

Íme a legfontosabb következtetések, eredmények összefoglalója a 2021-2022-es kutatásból:

A Covid fényében a válaszadók megosztották azt, hogyan határozza meg a pandémia – és néhány már azt megelőzően elindult trend – a napi munkájukat még ma is. Ebbe beletartozik egy széleskörű áttekintése a változóban lévő bevételi stratégiáknak és befektetési területeknek is, valamint a digitális átalakulás kérdése és a média- ill. sajtószabadság kihívásai, melyekkel a hírmédia szervezeteknek a világ minden táján szembe kell nézniük.

Ezek a különböző elemek persze következetesen összefonódnak és a kutatás arra is rávilágít, hogy egyértelmű korreláció van a médiaszabadság és a nyereségesség között.

Néhány tanulság

Optimizmus: A válaszadók közül tízből több, mint nyolcan (81,8 %) úgy nyilatkoztak, hogy optimisták a vállalat előtt álló év vonatkozásában. Hároméves időtávlatban nézve ez a szám enyhén csökkent 78,8 %-ra.

Ez a pozitív jövőkép globális: Vannak különbségek az optimizmus szintjét illetően, nem utolsósorban a fejlett és a fejlődő országok között. Mindazonáltal a válaszok döntő többsége pozitívan látja az iparág jelenlegi és jövőbeni helyzetét.

A szervezeti átalakulás előrehaladott állapotban van: A résztvevők mintegy fele (49,1 %) jellemezte a digitális átalakulást a vállalatuknál “nagyon előrehaladottnak” (12,7 %) vagy “előrehaladottnak” (36,4 %). Csak 10,9 % nyilatkozott úgy, hogy ezek a próbálkozások “még csak kezdődnek” vagy “komoly lemaradásban vannak.”

A válaszadók a bevételek növekedését várják 2022-ben: Ez eltér a 2021-es jelentéstől, mert akkor a fejlett országok a 2020-as pénzügyi kihívások miatti lassulást láttak. A fejlett országokban a válaszadók körében a bevételek 21,8 %-kal nőttek tavaly.

A hírkiadók diverzifikálják a bevételi forrásaikat, de hosszú út áll még előttük: A nem hirdetési és olvasói bevételek tavaly 4,7 %-kal nőttek. Összesen ez jelenleg az összes bevétel 13,2 %-át teszi ki, de a válaszadók szerint ez a következő 12 hónapban 20 %-ra nőhet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...