- Hirdetés -

A home office újabb árnyoldala

|

A távoli munkavégzés miatt az alkalmazottak közti kommunikáció közel kétharmada megszűnt egyről a kettőre. A K&H családi vállalatok klubon kiderült, hogy rövidtávú célokkal és nagyobb bizalommal tehetünk azért, hogy ennek ne lássa kárát a szervezeti kultúra és a termelékenység.

Magyarországon 5 százalékról 28 százalékra nőtt az otthonról dolgozók aránya a koronavírus-járvány kirobbanása óta, és ezzel az üzleti találkozók és megbeszélések átkerültek a virtuális térbe, derült ki a K&H családi vállalatok klub legutóbbi rendezvényén. Az USA-ban már a GDP háromnegyedét otthonról állítják elő. Magyarországon azt várják a szakértők, hogy az emberek átlagosan nagyjából három napot fognak távolról dolgozni hetente, ami új kihívásokat jelent: szociálpszichológusok szerint a home office bevezetése óta 2,6-szorosára nőtt a kiégés esélye. Ez azért aggasztó, mert már 2017-ben is elégedetlen volt a munkavállalók 85 százaléka, majd a járvány hatással volt a biztonságérzetükre, most pedig az orosz-ukrán konfliktus jelent újabb lelki terheket. „A hibrid munkavégzésben a korábbiaknál is nagyobb kihívásokkal néznek szembe a vezetők: úgy kell fenntartaniuk a hatékonyságot, hogy közben jóval kevesebb időt töltenek kollégáikkal személyesen. Ezt az akadályt úgy lehet sikerrel venni, ha folyamatosan tájékoztatjuk őket arról, milyen nehézségek vannak a jelenlegi környezetben és arra milyen megoldásokkal tud reagálni a cég. Emellett pedig az egyéni kihívásokra és fejlődési lehetőségekről is rendszeresen egyeztetni kell. Például nemcsak hosszú távú, hanem 1-3 hónapos célokat is érdemes kitűzni. Ha ugyanis munkatársaink azt látják, hogy munkájuk belátható időn belül eredményt hoz, motiváltabbak lesznek és kevesebb eséllyel égnek ki – magyarázta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

Egyes vezetők azonban túlzott megfigyeléssel próbálják kompenzálni a személyes találkozás hiányát. „A videóhívás nagyon jó megoldás, amikor fontos látni a reakciókat, például egy prezentáció előadásakor. Más helyzetekben azonban ahhoz vezet, hogy a résztvevők nem a megbeszélés tárgyára koncentrálnak, hanem a webkamerára, ráadásul legtöbbször önmaguk képére, így jóval kevésbé vannak jelen. Vagyis ez a megoldás kifejezetten kontraproduktív, ezekben az esetekben jelentősen hatékonyabbak a hanghívások” – javasolta Nagy-Józsa Dorottya, a Y2Y Hungary alapító-vezérigazgatója.

Lévai Bálint, a BioTechUSA vezérigazgatója, társtulajdonosa saját tapasztalatból tudja, hogy több tízmilliárdos céget építeni nem könnyű, de a kezdeti vállalati kultúrát megőrizni még nehezebb. Nekik azonban sikerült, amiben nagy szerepe volt annak, hogy rájöttek: nem a folyamatos megfigyelés a megoldás. „Amikor részletes előírásokkal szabályoztuk a munkavégzést, kiderült, hogy két okból sem érdemes ezt az utat választani. Egyrészt nem lehet mindenre előírást kitalálni, másrészt az idő egyre nagyobb része telt el adminisztrációval, szabályalkotással, és egyre kevesebb a valós feladatok elvégzésével. Ezért úgy döntöttünk, hogy alkalmazottainknak nagyobb szabadságot és felelősséget adunk. A lépés a részükről is bizalmat szült, és kialakult egy erre épülő vállalati kultúra. A légkör javult, a munkavégzés gördülékenyebb lett. Ráadásul így nemcsak kevesebb ellenőrzésre van szükség, hanem az az előnye is megvan, hogy a rendszer kiveti magából azokat, akik nem azonosulnak ezekkel az értékekkel. Van egy nagyon jó csapatunk, tele nyílt tekintetű, ambiciózus emberrel, akiknek hasonló az értékrendjük, mint a miénk. Nyitottak az új ötletekre, a megoldás érdekében képesek kompromisszumot kötni és tudnak csapatban dolgozni” – mondta a vezérigazgató. A szellemi munkakörök tekintetében a pandémia alatt annyira sikeresen működött a home office, hogy úgy döntöttek, a továbbiakban sem állnak vissza a korábbi modellre, heti két nap továbbra is otthonról dolgoznak, és hogy a munka-magánélet egyensúly ideális maradjon.

A Harvard Business Review kutatása szerint a családi vállalatoknál lassabban cserélődnek az alkalmazottak az átlaghoz képest, vagyis hosszabb távban gondolkodnak. Így náluk kiemelten fontos, hogy a munkatársak személyesen is ismerjék a vezetőt. Több száz, akár ezer alkalmazott esetén ez nem könnyű, de van megoldás. Lévai Bálint a vállalat óbudai irodaházában rendszeresen más-más osztállyal ül le ebédelni, ahol bárki felteheti kérdéseit, hangot adhat javaslatainak és személyesen beszélhet vele. Így amellett, hogy megismerhetik, mindenki érezheti, hogy meghallgatják, és értékelik a véleményét, nem csak egy homokszem a gépezetben. Emellett negyedévente találkozik az új belépőkkel, ahol interaktívan arról beszél, hogy milyen céget szeretne építeni, milyen kultúrában szeretne dolgozni, és ebben hogyan találhatja meg a helyét az új belépő.

„Többek között az ezekhez hasonló jó példákat, a cég életét stratégiai szinten átható megoldásokat ismerjük el immár 2015 óta a K&H családi vállalatok kiválósági díjjal is. Idén négy olyan aktuális kategóriában lehet nevezni, amely minden családi vállalat életében kiemelt szerepet játszik: innováció, környezetvédelmi fenntarthatóság, hosszú távú stratégia és generációváltás. A jelentkezéseket július 31-ig várjuk itt” - tette hozzá Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...