A 25 legnagyobb full service és kreatívügynökség az elmúlt évben együtt 63,2 milliárd forint árbevételt ért el. Ez hatalmas, 55 százalékos növekedés a korábbi esztendőhöz képest. A vezető
reklámügynökségek adózott eredménye ennél is nagyobbat ugrott, egyetlen év leforgása alatt megduplázódott.
A pandémia a reklámügynökségi piac szereplőit jobban megviselte, mint a médiaügynökségeket vagy a médiacégeket. Az első járványhullám idején sok nagyvállalat kényszerből vagy spórolásból a korábbról meglévő, esetleg egyszerűbb kreatív anyagokat használt, macerásabbá vált a reklámfilmek elkészítése is. Ráadásul sok reklámügynökség rendezvények szervezésével is foglalkozik, ez a bevételi lábuk pedig hosszú hónapokra lenullázódott.
A 25 legmagasabb árbevételű full service és kreatívügynökség tavalyi üzleti adatait megnézve azt láthatjuk, hogy 2021-ben már egész jó számokat hoztak a piaci szereplők, hamar túltették magukat a nehézségeken. Ezt támasztják alá a Magyar Reklámszövetség 2021-es évről szóló adatai is. Bár csak összevont számokat közöltek a kreatív- és médiaügynökségekről, ez alapján tavaly a hirdetők 97 milliárd forintot költöttek ügynökségi szolgáltatásokra. Márpedig ez 2020-hoz képest 14,5 százalékos, 2019-hez viszonyítva 11,2 százalékos növekedés.
Amennyiben reálértéken nézzük az adatokat, akkor már kisebbek ezek a számok, de 2019 és 2021 viszonylatában még így is 2,8 százalékos bővülést mutatnak. Az utóbbi nem sok, de a kommunikációs torta többi szereplőjének – PR, ambient, marketingkutatás, adatvezérelt marketing – bevétele reálértéken is csökkent ebben az időszakban, tehát hozzájuk képest a reklámügynökségek még jól jártak.
A top 25 reklámügynökség 2020-as árbevétele összességében 40,7 milliárd forintot tett ki, az elmúlt évben ez 63,2 milliárdra nőtt. Az adózott eredményük pedig 4,2 milliárdról 8,8 milliárd forintra ugrott. Az előbbi 55 százalékos növekedést jelent, utóbbi pedig duplázást.
Két mogul
A bevételi toplista alapján a Lounge Design Kft. és a Mediator Group Kft. továbbra is külön kategóriát képez. Tavaly ennek a két társaságnak az együttes árbevétele majdnem annyi volt, mint az utánuk következő 23 ügynökség bevétele együtt. A Lounge Design sokat nőtt 2020-hoz képest: tízmilliárd forintról 19,2 milliárdra tornázták fel a nettó árbevételüket, ami 91 százalékos növekedés. Az eredményük 1,4 milliárd forintról 3,5 milliárdra nőtt, azaz a két és félszerese lett.
A Mediator Group tavalyelőtt már közel járt a tízmilliárd forintos bevételi szinthez, 2021-ben pedig ezt sikeresen megugrották és 11,9 milliárdos nettó árbevétellel zárták az évet. Ezzel párhuzamosan a cég eredménye meghaladta az egymilliárd forintot.
A Lounge–Mediator duót egy hatos fogat követi, ezeknek az ügynökségeknek a tavalyi árbevétele 2 és 2,7 milliárd forint között alakult. Közülük a Human Telex szerepelt a legjobban a maga 2,7 milliárd forintos árbevételével, utánuk DDB, Positive Adamsky, Roxer, Post For Rent és ACG volt a sorrend. Közülük a legjobb eredményt, 568 millió forintot a Positive Adamsky cégcsoport hozta össze. Ezzel a korábbi évi profitjukat gyakorlatilag megduplázták.
Nagyot nőtt a két cégből álló Post For Rent. Tavalyelőtt 753 millió forintot tett ki a nettó árbevételük és 144 milliós veszteséggel zártak. A bevételüket egyetlen év alatt kétmilliárd fölé tudták növelni és az eredményességük is nagyot javult, hiszen 2021-ben 117 millió forintot tett ki a nyereségük. Erős éve volt 2021-ben az ACG Reklámügynökség Kft.-nek is. Egy esztendővel korábban 1,2 milliárd forint nettó árbevételt értek el, tavaly viszont ezt kerek kétmilliárdra növelték, azaz 67 százalékos bővülést hoztak össze. Igaz, a profitjuk csökkent, a 2020-as 122 millió forintot követően a tavalyi évet 92 milliós nyereséggel zárták.
A tíz legnagyobb hazai full service és kreatív ügynökség árbevétele és eredménye
(millió forint)
* A Positive by Hinora Group Kft., az Adamsky by Positive Kft. és a Positive PR & Media Kft. együtt;
** A Post For Rent International Zrt. és a P4R Digital Agency Kft. együtt;
Forrás: az Igazságügyi Minisztérium adatbázisa
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már megvásárolható digitális formában is, ide kattintva.