A tavalyi évhez hasonlóan ismét megvizsgálta a nyaralásról szóló online tartalmakat a netnográfia módszerével az Ynsight Research. A cég szakemberei kiderítették, hogy az előző évhez képest hogyan változott a nyaralásról szóló online diskurzus: vajon idén melyik a legnépszerűbb úticél, illetve milyen érzésekkel indulnak neki a netezők az idei vakációnak?
A vizsgált időszak 2022. január 1-től június 20-ig tartott. A közel 7 hónap alatt összesen 26 901 online tartalom (cikkek, blogbejegyzések, kommentek, fórumtémák, Twitter megjelenések) született a témában, amelyekre több mint 115 ezer felhasználói reakció érkezett. A beszélgetés trendvonalán jól tükröződik, hogy a jó idő közeledtével a bejegyzések száma is egyre inkább megugrott. A legtöbb tartalom idén júniusban született, amelyeket a balatoni nyaralási költségek megemelkedéséről beszámoló cikkek generáltak főként.
„Megláttam mondom úúúristen” mi ez az ár?!
A magyar tenger mellett persze számos más hely is szóba került a netezők körében, elsősorban ár-érték szempontjából. Idén nem volt elég a szállás helyét és árát nézni, az odajutás is további kérdéseket vetett fel a benzinárak miatt. Így már a repülőjegy nézegetés mellé becsatlakozott a hol mennyiért lehet tankolni kérdés is, amennyiben külföld mellett döntünk.
„Mivel a horvát tengerparttal tele van a t**öm az elszállt áraikkal és sajátos vendégszeretetükkel, ezért könnyű dolgom van. Belföld, Szlovákia, Ausztria autóval, tengerparti nyaralás repülővel...”
„Barátkoznék emberekkel, akiknek van balatoni nyaralójuk. puszi”
A nyaralással kapcsolatban az Ynsight Research szakemberei összegyűjtötték, hogy melyek a netezők által preferált úticélok, valamint melyek voltak a legtöbbször előkerülő kérdések/gondolatok, amelyeket megosztottak a nagyvilággal.
Az elsődleges szempont továbbra is az ár/érték arány. A Balatonnál idén is az árakat hozták fel negatívumként a kommentelők:
„Lassan már drágább lesz a Balaton, mint egy külföldi nyaralás. Több, mint 1000 forint egy lángos. És az emberek, még így is képesek megvenni? Inkább viszek magammal szendvicset...sőt, inkább itthon maradok, és dolgozom. :)”
Természetesen nem mindenki vágyik külföldre, ha a nyaralását tervezi. Árak ide vagy oda, a Balaton továbbra is az egyik legnépszerűbb úti cél, de többen kiemelték, hogy hazánk emellett még rengeteg csodás tájat és pihenőhelyet rejt:
„Magyarországon csodahelyek vannak.”
„Nekem Magyarország óriási, így ahogy van, rengeteg csodás táj van itthon amiket még nem láttam, de szeretném látni.”
„Tiszafüred, nyugis, olcsó, szuper hely. Halasnapokkor érdemes menni. Hazafelé meg be szoktunk nézni Poroszlóra.”
A külföldet preferálók közül a tengerparti nyaralások arattak osztatlan sikert a netezőknél, ezen belül is Görögországot emlegették nagy kedvencként:
„Korfu, szeptember elején voltunk utószezon elején, ketten öt napra 200 alatt, gyönyörű volt, minden szép zöld, nincs tömeg, nem akarnak lehuzni. Görögország lett a kedvenc nyaraló helyem”
„Szinte minden évben Görögországba megyek és imádom. A Jón-szigetek a kedvenceim (eddig Korfun, Lefkadán, Zakynthoson voltam, idén Kefalónia a cél) gyönyörű változatos partok vannak, nincs tömegnyomor, ár/érték arányban a lehető legjobb!”
A horvátországi nyaralást beárnyékoló negatív hírek hatására többen is hangoztatták, hogy ők inkább más tengerpartokat preferálnak, de természetesen az ország továbbra is népszerű választás maradt:
„Horvát!...,tengerpart köves meg sem közelitheti a görög de,még a bolgar homokos tengerpartot sem!!!”
„ 3 éves korom óta járunk Horvátországba. Voltunk már sok helyen, mind a 7 kontinensen nyaralni de ahogy egyre több helyen jártunk egyre kevesebb értelmét látom annak hogy messzebbre menjünk.”
Hol zajlik a beszélgetés?
Az online diskurzus közel felét a szerkeszett hírportálokon megjelenő cikkek tették ki, amelyeket szinte minden esetben saját Facebook oldalukon is megosztottak. Nem csoda hát, hogy a második helyen a Facebook felülete áll, a netezők ugyanis itt kommenteltek a legtöbbet a nyaralásról.
A blogok felületei állnak a harmadik helyen, ahol olyan főként informatív tartalmakkal találkozhattak a felhasználók, mint például milyen bőröndöt érdemes választani a különböző utazásokra, vagy akár kedvcsináló bejegyzéseket is olvashattak arról, hogy a korlátozások eltörlésével milyen izgalmas helyekre utazhatnak.
A Twitter oldalán is számos alkalommal találkozhattunk a hírportálok által „kitweetelt” cikkekkel, de a netezők sokszor amúgy is megosztották az idei nyárról szóló gondolataikat, vagy kértek segítséget a többi felhasználótól:
„6-8 személyre kisbuszt bérelnénk ausztriai utazáshoz. Tud valaki valami megbízható céget Budapesten, ami nem is túl drága? Köszi!”
A fórumokon leginkább a Reddit felületén zajlott a beszélgetés, ahol a felhasználók egymás között tárgyalták ki az olyan témákat, mint az, hogy kinek mi a véleménye Rubint Réka alakreform táboráról.
Kik beszélnek?
A téma leginkább a 18-34 év közöttieket mozgatta meg. A 18-24 éves korosztály számára az elmúlt két évben a járvány miatt rengeteg nyári élmény kimaradt, mint a fesztiválok vagy akár a gólyatáborok, így nem csoda, hogy idén az online diskurzus 35,1%-át az ő bejegyzéseik és kommentjeik tették ki. A legnagyobb mértékben azonban a fiatal felnőttek (25-34 év közöttiek) tartották fenn a témát.
Ha a diskurzusban résztvevők családi állapotát nézzük, láthatjuk, hogy leginkább a családi nyaralások tervezése volt a fő téma, hiszen a posztolók és kommentelők több mint fele szülő volt. A második legnagyobb arányban a gyermek nélküli házaspárok vitatták meg az idei pihenés kérdéseit a többi netezővel, míg az egyedülálló vakációzók és a nyugdíjasok aránya igencsak lemaradt e két kategóriától.
Az idei hashtag-trend
Az idei online diskurzust viszonylag kevés hashtag dominálta. Az előző évhez képest legnagyobb örömünkre szinte teljesen eltűnt a beszélgetésből a #koronavírus hashtag és a hozzá kapcsolódó egyéb kifejezések is. Az ukrajnai események viszont ezen témával kapcsolatban is előkerültek néhány esetben, így sajnos nem mondhatjuk azt, hogy az idén már teljes egészében csak a pihenésre fókuszáltak a netezők ha nyaralásról van szó.
A hashtag-használatban az élre törtek azonban olyan kifejezések, melyek a tényleges kikapcsolódáshoz köthetők, mint a #szállás, #apartman, #utazás, #panzió. Megjelentek olyan konkrét úticélok is, mint #Balaton, #Spanyolország, #Horvátország, #Balatonfüred, vagy #Balatonboglár. Ezekből is láthatjuk, hogy itthon továbbra is a Balaton a legnépszerűbb, ha külföldről gondolkodunk, akkor legtöbbször Horvátországot vagy Spanyolországot emlegetjük, a szállások terén pedig a panziók és apartmanok a legnépszerűbbek.
Módszertan:
Az Ynsight Research csapata a netnográfiai kutatás során a magyar webtérben megjelenő nyaralással kapcsolatos social media beszélgetéseket vizsgálta 2020. október és 2021 májusa között. Az online térben megjelenő híreket, blogokat és organikus kommenteket, beszélgetéseket elemeztük.
A szerzők:
Kurtyán Cintia: az Ynsight Research közösségi média elemzője, a Milton Friedman Egyetem szociológia szakos hallgatója. A közösségi média kutatásának szakértője, fő érdeklődési területe a társadalmi kérdések online lenyomata.